שמעון הצדיק הכותים ואלכסנדר - מלחמת התורה והחכמה
נשלח: ד' דצמבר 05, 2018 12:12 am
שמעתי מידידי הרב יצחק שפירא הארה יפה, ויתכן שעמדו בה, נביא את דבריו ונרחיב.
ידוע המעשה בחז"ל על פגישתם של שמעון הצדיק ואלכסנדר מוקדון שבה הציל את ישראל מידי הכותים. והנה אלכסנדר הוא ראש ותחילה ליון, ושמעון הצדיק הוא ראש לתורה שבעל פה שבימי בית שני, הוא התנא הראשון המוזכר במסכת אבות כמקשר בין אנשי כנסת הגדולה - שהוא היה משייריה - לתקופת הזוגות שהיא ראשית התנאים, ונמצא אז שכח התורה - שיון הוא המתנגד אליה - נפגש עם כחו של יון ונצחו, וגם היה המאבק על בית המקדש שיון הוא המתנגד אליו (ראה מהר"ל נר מצוה בתחילת המאמר השני)
ונוסיף, שאף הכותים ענינם קיום מחמת היראה, שהוא כמו צורך לקיים אבל בלי להתקשר ולהתחבר עם הדברים, והם היו גם כן במלחמה נגד המקדש - ואז נצחום.
ועיין במהר"ל הנ"ל שפך החתום בחותמו של כהן גדול משום שיון אינו יכול לשלוט בכהן גדול אף שיש לו שליטה במקדש, ולכן היה הנצחון על ידי שמעון הצדיק שהיה כהן גדול.
ויש להרחיב עוד.
ידוע המעשה בחז"ל על פגישתם של שמעון הצדיק ואלכסנדר מוקדון שבה הציל את ישראל מידי הכותים. והנה אלכסנדר הוא ראש ותחילה ליון, ושמעון הצדיק הוא ראש לתורה שבעל פה שבימי בית שני, הוא התנא הראשון המוזכר במסכת אבות כמקשר בין אנשי כנסת הגדולה - שהוא היה משייריה - לתקופת הזוגות שהיא ראשית התנאים, ונמצא אז שכח התורה - שיון הוא המתנגד אליה - נפגש עם כחו של יון ונצחו, וגם היה המאבק על בית המקדש שיון הוא המתנגד אליו (ראה מהר"ל נר מצוה בתחילת המאמר השני)
ונוסיף, שאף הכותים ענינם קיום מחמת היראה, שהוא כמו צורך לקיים אבל בלי להתקשר ולהתחבר עם הדברים, והם היו גם כן במלחמה נגד המקדש - ואז נצחום.
ועיין במהר"ל הנ"ל שפך החתום בחותמו של כהן גדול משום שיון אינו יכול לשלוט בכהן גדול אף שיש לו שליטה במקדש, ולכן היה הנצחון על ידי שמעון הצדיק שהיה כהן גדול.
ויש להרחיב עוד.