הערות הלכתיות בעידן הקורונה

שלח תגובה
הודעה
מחבר
אלימיר
הודעות: 21
הצטרף: ו' מרץ 27, 2020 1:14 pm

הערות הלכתיות בעידן הקורונה

#1 שליחה על ידי אלימיר » א' מרץ 29, 2020 10:15 pm

כידוע הגיעה ההוראה מגדולי ישראל לסגור את בתי הכנסיות והמדרשות עד יעבור זעם
יש לעיין בכמה דברים [השאלות נכתבו ללא עיון כלל בהלכה].
א. קריאת התורה. אם לא יקראו כלל השבוע בשום בית כנסת בעולם [לא מסתבר כי יש מקומות שאין שם את המחלה או עכ"פ לא כ"כ בתוקף], האם יקראו בשבוע הבא 2 פרשות או שכולם ימשיכו מאותו מקום ונחבר פרשיות שהיו צריכות להיות מפורדות.
ב. מה עושים עם קריאת שנים מקרא באופן כזה, ושמעתי אומרים שתלוי בטעם קריאת שמו"ת, אם משום שיהיה מוכן לקריאת התורה הרי לא שייך ואם משום השלמת פרשיותיו עם הציבור הרי גם זה לא שייך. וא"כ אולי אי אפשר להתחיל בקריאה עדיין.
ג. האם שייך זמן שהציבור מתפללים אם עשרה אשים יקבעו שכולם יחד יתחילו בשעה מסויימת, או שכשאין ציבור אחד אין משמעות לתפילה באותה השעה.
ד. האם שייך שיעמדו כמה שכנים במרפסותיהם כשרואים זה את זה ליחשב עי"ז תפילה בציבור.

אורח

Re: הערות הלכתיות בעידן הקורונה

#2 שליחה על ידי אורח » ב' מרץ 30, 2020 9:48 am

לגבי ד:
שאלתי מו"ץ והורה להתיר ע"פ פסיקת המ"ב את השו"ע בדשעת הדחק.
וגם אמר שניתן לקיים קריאת התורה.
וכ"א ישאל רבותיו...

אורח

Re: הערות הלכתיות בעידן הקורונה

#3 שליחה על ידי אורח » ב' מרץ 30, 2020 9:17 pm

המשנ"ב כותב במפורש [לא זוכר מקןם מדויק] שבשעת הדחק מצטרפים גם מכמה חצרות ואין לך שעת הדחק מסתמא גדולה מזו

דוד ריזל
הודעות: 1051
הצטרף: ה' ינואר 24, 2019 5:18 pm
עיסוק תורני: צמא לדבר ה'
דוא"ל: 9090674b@gmail.com
יצירת קשר:

Re: הערות הלכתיות בעידן הקורונה

#4 שליחה על ידי דוד ריזל » ג' מרץ 31, 2020 12:40 am

כדאי לראות את הרב מסין זועק על הסכנה בקיום מנינים גם בשטח פתוח.
https://drive.google.com/open?id=11SFHx ... AgoDksKMnD

אלימיר
הודעות: 21
הצטרף: ו' מרץ 27, 2020 1:14 pm

Re: הערות הלכתיות בעידן הקורונה

#5 שליחה על ידי אלימיר » ג' מרץ 31, 2020 10:39 am

הנה הלכות מהרב דינר שקיבלתי ממנו במייל [הוא שולח כל שבוע דברי תורה לנרשמים]
בנוסף מכירת חמץ במייל אצלו ועוד
קבצים מצורפים
שות בהלכות קריאת התורה בעקבות הקורונה-תשפ.pdf
(980.06 KiB) הורד 26 פעמים
שות ודברי חיזוק בעקבות הקורונה-תשפ.pdf
(965.12 KiB) הורד 19 פעמים
מודעה על מכירת חמץ.pdf
(151.17 KiB) הורד 18 פעמים
שטר מכירת חמץ תשפ.pdf
(390.25 KiB) הורד 20 פעמים
שטר שליחות מכירת חמץ תשפ.pdf
(431.91 KiB) הורד 18 פעמים

אורח

Re: הערות הלכתיות בעידן הקורונה

#6 שליחה על ידי אורח » ג' מרץ 31, 2020 6:23 pm

מה הדין לגבי תענית בכורות בעידן הזה ומה ההגדרה שאם הבעל משתתף בסיום יכול לפטור בזה את אשתו

דוד ריזל
הודעות: 1051
הצטרף: ה' ינואר 24, 2019 5:18 pm
עיסוק תורני: צמא לדבר ה'
דוא"ל: 9090674b@gmail.com
יצירת קשר:

Re: הערות הלכתיות בעידן הקורונה

#7 שליחה על ידי דוד ריזל » ד' אפריל 01, 2020 1:05 am

מצד ההלכה אשה פטורה מתענית בכורות.

סערצע
הודעות: 120
הצטרף: ו' פברואר 22, 2019 4:35 am

Re: הערות הלכתיות בעידן הקורונה

#8 שליחה על ידי סערצע » ד' אפריל 01, 2020 9:45 pm

א. ת"ל, אין בכלל צד שתתבטל ח"ו תקנת קריה"ת מישראל!

ב. חיוב קריה"ת חל רק על ציבור (י' כשרים מישראל בני י"ג ומעלה) המכונסים יחדיו.
ועכ"פ, 'ישלים פרשיותיו עם הצבור' שייך שפיר גבי ציבור שבמקום אחר; וכשם שאין צד להסתפק, אי הדר במקום נדח אינו מחויב בשמו"ת (מפני שאין שָׁם ציבור).

ג. כמעט בכל עיר (ואם) בישראל ישנו לכה"פ מנין א' [מאותם המכונסים יחדיו, או דחולי ה'קורונה'... (ירפאם השי"ת מהרה, אכי"ר)].
ויש לעורר שיפרסמו זמני תפלתם, כדי שיצטרפו המוני בית ישראל עמהם, ויקרעו שערי שמים.


והשי"ת ברחמיו יראה בעני עמו, שאף בשעת הדחק וצער רב כעת הזו - שוכחים צער שלהם ועוסקים בחדוותא דילי', התוה"ק ומצוותי',
ויחוס ויחמול עלינו, ויגאלנו מהרה גאולת עולם ברחמים רבים, אכי"ר.
נערך לאחרונה על ידי סערצע ב ד' אפריל 08, 2020 4:19 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

סערצע
הודעות: 120
הצטרף: ו' פברואר 22, 2019 4:35 am

Re: הערות הלכתיות בעידן הקורונה

#9 שליחה על ידי סערצע » ד' אפריל 01, 2020 9:47 pm

[ד. מחלוקת הפוסקים היא, ואכהמ"ל. רק אעיר, שבחו"ל ישנם מקומות מסוימים שצורת הבתים מתאימה יותר לצירוף מנינים, ואין לדמות משם לכאן אלא במקום שמפורש יצא].

דוד ריזל
הודעות: 1051
הצטרף: ה' ינואר 24, 2019 5:18 pm
עיסוק תורני: צמא לדבר ה'
דוא"ל: 9090674b@gmail.com
יצירת קשר:

Re: הערות הלכתיות בעידן הקורונה

#10 שליחה על ידי דוד ריזל » ה' אפריל 02, 2020 8:03 pm

המקורות לתפילה בחצרות ומרפסות.
בסימן קצה ס"א לענין זימון, ולומדים מכך לענין מנין לתפילה בסימן נה סעיף יד.


עכשיו ראיתי שפרסם רבי יעקב מאיר שטרן,
שאם יש שביל או רחוב בין 2 בנינים לכולי עלמא אינם מצטרפים.

אמנם שמעתי מהרב מרדכי אייכלר שמתיר,
והביא מקור משערי תשובה סימן נה על סעיף יד.

אני מבין שכוונתו לס"ק ו' ז' בשערי תשובה עיין בעיקר בסוף דבריו.
"פנימית. עבה"ט ועיין בר"י כתב בשם מלכי בקודש מי שביתו אחורי בה"כ וביניה' חלון קטן ששומע משם כל מה שאומרי' המתפלל לשם חשיב כמתפלל עם הצבור: (בש"ע סעיף י"ח וקצתן בעזרה אין מצטרפין) . וכתב הר"ש בן הרשב"ץ סי' ל"ז אפי' רואין זא"ז, ובמח"ב כ' דהרשב"א סי' צ"ו לא כ"כ אך הרשב"א כתב רק בדרך אפשר:
בית עבה"ט. וכ' בשיורי כנה"ג עליות שאינם סגורות בכותל גמור אלא כלונסאות גבוהות עשרה ולמטה יש חצר גדולה שפונים אליו עליות ורואין זא"ז אין מצטרפין והביאו הא"ר ובמטה יוסף ח"ב סי' י"ג כתב דמצטרפין וכן עמא דבר ובמלכי בקודש דחה דבריו ובמח"ב משמע דמסכים ג"כ להשכנה"ג וכתב שכ"כ בשו"ת זרע אמת ע"ש ומ"מ כתב שאם שעומדים שם בעליות או בעזרת נשים אינו בנקל לירד למטה לבה"כ ומשתדלי' להראות להם פניהם מלמעלה יש לסמוך להקל. וכתב עור במח"ב בלאזירט"ו (ר"ל מקום ששומרים מפני עיפוש אויר ר"ל שקורין קאנטרמץ) שיש שם ב' כתות ששה בבית אחד וד' בבית אחר ואין יכולים ליגע זה בזה נסתפק חכם אחד אם הד' יכולים להיות לפני פתח הבית ויצטרפו לעשרה כיון שרואין זא"ז וכתב כיון דאלו אין רשאים ליכנס לפנים והשומר עמם בשדה לפני הפתח וגם אשר בבית לא יוכלו לצאת חוץ כי המקום צר מבחוץ וגם מעבור לרבים ואלו הד' משתדלים לבא אל הפתח ומראים להם פניהם ה"ל כמראה פנים דרך חלון דמצטרף וכ"ש הוא כיון דא"א בשום פנים להיות יחד וק"ו הוא מדינא דלעיל לסמוך על הפוסקים שלא יתבטלו ארבעים יום מלומר קדיש וקדושה ע"ש."

ואם החיד"א שמחמיר אעפ"כ היקל בשעת הדחק ודאי שיש להקל. עכ"ד הרב אייכלר.

וכן רבי שמואל אליעזר שטרן כותב היתר כשיש חיבור למעלה במרפסות.

ואם מישהו עומד בשביל למטה, ובפרט עם החזן עומד למטה. אומר אחי הרב גדליה ריזל שיש בודאי סניף גדול להקל.
נערך לאחרונה על ידי דוד ריזל ב ה' אפריל 02, 2020 9:02 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

דוד ריזל
הודעות: 1051
הצטרף: ה' ינואר 24, 2019 5:18 pm
עיסוק תורני: צמא לדבר ה'
דוא"ל: 9090674b@gmail.com
יצירת קשר:

Re: הערות הלכתיות בעידן הקורונה

#11 שליחה על ידי דוד ריזל » ה' אפריל 02, 2020 8:06 pm

קולות בקריאת התורה במניינים עכשיו.
מכתב ממורינו הרב שליט''א.pdf
(50.54 KiB) הורד 31 פעמים


דוד ריזל
הודעות: 1051
הצטרף: ה' ינואר 24, 2019 5:18 pm
עיסוק תורני: צמא לדבר ה'
דוא"ל: 9090674b@gmail.com
יצירת קשר:

Re: הערות הלכתיות בעידן הקורונה

#13 שליחה על ידי דוד ריזל » ו' אפריל 03, 2020 2:17 am

והגר"ש רוזנבלט רב העיר בני ברק - הארך בהיתר שביל המפסיק לענין תפילה.

"ובאמת שיש סברא גדולה לחלק בזה ולומר שדין זה שרה"ר מפסיק נאמר רק בזימון, כי הנה חיוב הזימון
1 נעשה מכח הקביעות והחיבור של כל המסובים
, וכמו שמצינו בסי' קצ"ג ס"ג שהאוכלים בשדה מפוזרים
ומפורדים, אף על פי שאוכלים כולם בשעה אחת ומככר אחד, כל שלא קבעו מקום לאכול אינם מצטרפין,
והיינו אף כשאמרו 'ניכול לחמא בדוך פלן', כמבואר במשנ"ב סי' קס"ז ס"ק ס"ג, והטעם בזה משום שלא
היה ביניהם קביעות, יעו"ש, ודין זה אינו שייך בתפילה, ששם מצטרפים גם אם לא קבעו מקום להתפלל בו,
משום שבתפלה אי"צ שיהיה קביעות וחיבור בין כל המתפללים, וכל שנצטרפו עשרה מישראל שפיר אפשר
לומר דברים שבקדושה כ דילפינן בברכות כא: מדכתיב 'ונקדשתי בתוך בני ישראל'.
וא"כ לפי"ז אפשר לומר שגם דין זה שרה"ר מפסקת ביניהם מבטל את הצירוף של 'רואים אלו את אלו',
אי"ז אלא גבי זימון, שע"י שהרה"ר עוברת ביניהם נפסק הקביעות והחיבור, משא"כ בתפילה שאין צריך
קביעות וחיבור, אפשר שיועיל צירוף של רואים אלו את אלו אף כשיש רה"ר עוברת ביניהם, ואולי משום כך
לא כתב השו"ע דין זה גבי תפילה ]ואף שהפמ"ג שם א"א י"ב הביא דין זה, המשנ"ב לא העתיקו[.
ושורש חילוק זה מבואר בדברי הא"ר והפרישה שהביא הביה"ל בסי' קצ"ה ס"א ד"ה בשום ענין, גבי בני
החופה שאכלו בכמה מקומות, שנקטו הא"ר והפרישה שאף ש מבואר בראשונים שבכה"ג כולם מצטרפים
ל ברכת חתנים, עכ"ז לזימון שבסוף הסעודה אינם מצטרפים, והיינו לכאו' מהאי טעמא שלזימון צריך חיבור
בעצם הסעודה משא"כ לברכת חתנים.
ועוד יש להוכיח כן משיטת הרשב"ש שהביא הביה"ל בריש סי' קצ"ה, שכתב שמה שאמרו שכשרואים אלו
את אלו מצטרפים היינו דוקא בשתי חבורות שבכל חבורה יש כדי לזמן, ולא בעינן כי אם לצרף שיוציאו
האחת את השניה, משא"כ כשלא היה בכל חבורה כדי לזמן אלא ע"י צירוף לזה לא מהני שום תקנה, עכ"ד, "

וכתב ע"ז המשנ"ב שכן הוא דעת הגר"א וכן מסתבר, ו אעפ"כ לגבי תפילה נקט המשנ"ב בפשיטות שמועיל
רואים אלו את אלו גם לצרף להשלים לעשרה, וכמו שהובא לעיל מדבריו בס"ק נ"ב, ובהכרח צ"ל כמו
שנתבאר שלזימון צריך קביעות וחיבור משא"כ לתפלה.
וכן נראה ממה שהביא השע"ת בסי' נ"ה סק"ז מהמחזיק ברכה שדיבר על זמן כזה שלא היו יכולים להיות
עשרה ביחד מחמת שהיה שם מחלה מדבקת, וכתב שיש להתיר להצטרף ע"י שרואים אלו את אלו, אף
שמשמע בדבריו שהיה שם מעבר לרבים שהיה עובר ביניהם, והיינו לכאו' מהאי טעמא דגבי תפילה אי"ז
מפסיק וכמו שנתבאר.
ד. מסקנת הדברים, הנה נתבאר שיש מקום להחשיב צירוף של עשרה מתפללים במרפסות כמנין, כאשר יש
עשרה הרואים זה את זה או אם הש"ץ רואה את כולם, ולכאו' הוא אפי' בכה"ג שיש רה"ר העוברת ביניהם,
ואף שלגבי ברכות צ"ע אם ראוי לסמוך ע"ז מאחר שיש חולקים בזה, מ"מ לגבי קדיש וקדושה יש מקום
גדול להקל בזה, ובפרט כעת שהוא שעת הדחק גדול שא"א להתאסף יחד, ועם ישראל צמאים למצוות
ורוצים לזכות למעלה של תפלה בצבור, נראה דיש להקל בזה להתפלל באופן כזה, וכמו שנתבאר לעיל. ]אך
מי שאפשר לו להתפלל ותיקין אולי זה עדיף מלהתפלל במנין כזה, וצ"ע[.

דוד ריזל
הודעות: 1051
הצטרף: ה' ינואר 24, 2019 5:18 pm
עיסוק תורני: צמא לדבר ה'
דוא"ל: 9090674b@gmail.com
יצירת קשר:

Re: הערות הלכתיות בעידן הקורונה

#14 שליחה על ידי דוד ריזל » ו' אפריל 03, 2020 4:11 pm

"אכן באתי בזה לעורר בדבר כמה הלכות הנוהגים למתפללים בתוך ביתם", בשלב זה עובר הגר"מ שטרנבוך למקורות ההלכה בנושא צירוף דרך המרפסות, כשמסקנת הדברים מכריע במכתבו שישה כללים בסיסים לצירוף דרך המרפסות:

א] עשרה שכנים הרואים אלו את אלו דרך החלון או מרפסת ביתם, וכולם שומעים את הש"ץ, מצטרפים למניין, וראוי שהש"ץ יוסיף תנאי שאם אין מצטרפין תהא תפילתו נדבה.

ב] באופן שיש שביל המפסיק בין הבתים, אותם העומדים במרפסות הגבוהות למעלה מעשרה טפחים יש להקל עכשיו שמצטרפים, אבל אותם העומדים מתחת עשרה טפחים אינם מצרפים למניין כשיש שביל המפסיק ביניהם.

ג] אם הש"ץ רואה את כולם די בזה, וחשיב רואין אלו את אלו, אבל אם אין הש"ץ רואה את כולם, לא מהני מה שיש אחד מתוך המניין הרואה את כולם.


ד] בקריאת התורה כשמצטרפים באופן הנ"ל על ידי מרפסות, יעלה לתורה תחילה הבעל קורא או אחרים הנמצאים בבית זה, ולאחריהם אפשר לכבד בעליות את השכנים הנמצאים בשאר המרפסות ששומעים את קריאת התורה.

ה] לדעת הרבה פוסקים מצוות קריאת התורה היא חובת ציבור ולא חובת יחיד, ולדעתם המתפלל בביתו ביחידות אינו חייב מעיקר הדין לשמוע בקריאת התורה.

ו] במניינים אלו הנערכים במרפסות, מוטב לעת עתה שיסלקו הכהנים עצמם מהמניין לפני "רצה", ולא יקראו להם לעלות לישא כפיהם.

שלח תגובה