אחרי חסל סידור פסח וכו' יש שני פיוטים, "ויהי בחצי הלילה" ו"ואמרתם זבח פסח". בהגדות הישנות כתוב כי את הראשון אומרים ביו"ט ראשון ואת השני ביו"ט שני. וכפי שידעתי מתמיד המנהג בא"י לומר את שניהם.
וזה מקרוב שמעתי כי יש שנוהגים בארה"ק שלא לומר את ואמרתם זבח פסח, בטענה שהוא שייך ליו"ט שני.
לכאורה זו טעות גמורה, כי מהיכ"ת שיתקנו פיוט ליוט"ש דווקא, ולכאורה בסה"כ עשו חלוקה שפיוט אחד ביוט"ר ואחד ביוט"ש אך בארה"ק יש לומר את שניהם.
מה ידוע לחכמי הפורום על המנהג בזה?
היה ראוי לבדוק בקבצים המאלפים שהעלה @אוהד זוטשקא אמסנא באשכול סמוך על מנהגי כל הקהילות מכל העדות. אבל מרוב עצים לא רואים את היער, ואילו אתחיל לבדוק יכלה זמני והמלאכה לא תכלה (בדקתי בשתי הקהילות הראשונות שם ואין על נושא זה).
אמירת הפיוט "ואמרתם זבח פסח" בארץ ישראל
-
- הודעות: 361
- הצטרף: ד' אוקטובר 10, 2018 8:24 pm
-
- הודעות: 127
- הצטרף: ה' מרץ 28, 2019 2:12 pm
- עיסוק תורני: חבר פורום נדברו
Re: אמירת הפיוט "ואמרתם זבח פסח" בארץ ישראל
זה עוד סיבה לבקש מ @אוהד זוטשקא אמסנא להעלות את הקבצים שם בקובץ פדף. כך אפשר לבצע חיפוש בתוך הקובץ.עוסק בתורה כתב: ↑ היה ראוי לבדוק בקבצים המאלפים שהעלה @אוהד זוטשקא אמסנא באשכול סמוך על מנהגי כל הקהילות מכל העדות. אבל מרוב עצים לא רואים את היער, ואילו אתחיל לבדוק יכלה זמני והמלאכה לא תכלה (בדקתי בשתי הקהילות הראשונות שם ואין על נושא זה).
-
- הודעות: 361
- הצטרף: ד' אוקטובר 10, 2018 8:24 pm
Re: אמירת הפיוט "ואמרתם זבח פסח" בארץ ישראל
זו חלוקה מאוחרת של בני חו"ל שהיו לפניהם שני פיוטים, וקבעו אחד ללילה הראשון ןאחד ללילה השני.עוסק בתורה כתב: ↑ אחרי חסל סידור פסח וכו' יש שני פיוטים, "ויהי בחצי הלילה" ו"ואמרתם זבח פסח". בהגדות הישנות כתוב כי את הראשון אומרים ביו"ט ראשון ואת השני ביו"ט שני. וכפי שידעתי מתמיד המנהג בא"י לומר את שניהם.
וזה מקרוב שמעתי כי יש שנוהגים בארה"ק שלא לומר את ואמרתם זבח פסח, בטענה שהוא שייך ליו"ט שני.
לכאורה זו טעות גמורה, כי מהיכ"ת שיתקנו פיוט ליוט"ש דווקא, ולכאורה בסה"כ עשו חלוקה שפיוט אחד ביוט"ר ואחד ביוט"ש אך בארה"ק יש לומר את שניהם.
מה ידוע לחכמי הפורום על המנהג בזה?
היה ראוי לבדוק בקבצים המאלפים שהעלה @אוהד זוטשקא אמסנא באשכול סמוך על מנהגי כל הקהילות מכל העדות. אבל מרוב עצים לא רואים את היער, ואילו אתחיל לבדוק יכלה זמני והמלאכה לא תכלה (בדקתי בשתי הקהילות הראשונות שם ואין על נושא זה).
וממילא כשעלו לארץ, נשארו רק עם הפיוט של הלילה הראשון.
-
- הודעות: 361
- הצטרף: ד' אוקטובר 10, 2018 8:24 pm