משנת רבי שמעון בר יוחי - פנינים וחידושים ממשנת רבינו התנא הקדוש

עיונים ודיונים במרחבי ים התלמוד כולו ובסדר הדף היומי
שלח תגובה
הודעה
מחבר
ענף עץ אבות
הודעות: 136
הצטרף: ד' אפריל 29, 2020 10:41 pm

משנת רבי שמעון בר יוחי - פנינים וחידושים ממשנת רבינו התנא הקדוש

#1 שליחה על ידי ענף עץ אבות » ב' מאי 11, 2020 9:41 pm

כעת בהתקדש ליל החג, כפי שכתבו רבינו העדה שליט"א לעורר הלב לחיזוק בתורה, וכלשון המכתב שנתפרסם כאן:
אשר ע"כ ראוי מאד לכל יראי ה' די בכל אתר ואתר להתחזק ביום גדול זה לקבוע עת ללימוד תורתו של רשב"י זיע"א וכו'
אשמח לסיועכם אחי יקירי אם תוכלו להעלות כאן גרירים/ הערות/ פנינים/ שאלות/ נושאים לדיון
לאור משנתו של רבינו התנא הקדוש רבי שמעון בר יוחי זיע"א שאי"ה יהיה למליץ יושר בעד עם ישראל בשעת לחצו ודחקו,
ובעיקר זכות הלימוד אשר מקיימת את העולם בכל רגע, והיא האילת אהבים ויעלת חן שמגנא ומצלא מכל פגעים.

ענף עץ אבות
הודעות: 136
הצטרף: ד' אפריל 29, 2020 10:41 pm

Re: משנת רבי שמעון בר יוחי - פנינים וחידושים ממשנת רבינו התנא הקדוש

#2 שליחה על ידי ענף עץ אבות » ב' מאי 11, 2020 9:45 pm

אפתח בנושא נרחב שנוגע לכל אחד בעתו ובזמנו באי"ה, והוא מענין חיתון הבנים והבנות בעה"י.
שעם כל השמחה ויש ב"ה בשפע עם חיתונו של כל ילד, מ"מ מעולה בזה ג"כ קושי ועול ההוצאות שמכביד במאוד. [וכפי שאמר החכם, אין לאף אחד כסף מיותר].
ורבים החושבים ומחשבנים חשבונות שאולי צריך לעשות כבר סוף לכל הנוהג בציבור שלנו, שההורים "המסכנים" צריכים ליטול
את כל [או חלק נכבד ועיקרי מ]העול על צווארם, שלכאו' צריכים לתת לזוגות להתמודד בעצמם, ושה' יעזור להם וכו'.
אכן בשביל זה זקוקים אנו לאור מתורתו של רשב"י אשר האיר את עינינו בדבריו המובאים בגמ' כתובות נ"ב ע"ב:
אמר רבי יוחנן משום רבי שמעון בן יוחאי: מפני מה התקינו כתובת בנין דכרין? כדי שיקפוץ אדם ויכתוב לבתו כבנו. ומי איכא מידי, דרחמנא אמר ברא לירות ברתא לא תירות, ואתו רבנן ומתקני דתירות ברתא? הא נמי דאורייתא הוא, דכתיב: קחו נשים והולידו בנים ובנות וקחו לבניכם נשים ואת בנותיכם תנו לאנשים, בשלמא בנים בידיה קיימי, אלא בנתיה מי קיימן בידיה? הא קא משמע לן, דנלבשה וניכסה וניתיב לה מידי, כי היכי דקפצי עלה ואתו נסבי לה.
ולמדנו א"כ שכך הדין תורה נותן, שיש לאב לסייע כמדת יכולתו לשידוך בנותיו, ולהציע נדונייה הגונה בכדי שיהיה מי שיקפוץ על ה"תכשיט" שלו.
שאלו פעם את הגראי"ל שטינמן זצ"ל האם להתחייב בנדוניא אע"פ שאין לו זה נחשב כ"סומך על הנס"?
והשיב ע"כ במתק לשונו: "הנס הזה זה נס שקורה, ויכול לסמוך על הנס עוד הפעם.
אבל אותם החוששים מהוצאות הנדוניא ורוצים לחתן בלעדיה, הנס הזה עוד לא קרה..."

ענף עץ אבות
הודעות: 136
הצטרף: ד' אפריל 29, 2020 10:41 pm

Re: משנת רבי שמעון בר יוחי - פנינים וחידושים ממשנת רבינו התנא הקדוש

#3 שליחה על ידי ענף עץ אבות » ב' מאי 11, 2020 11:01 pm

עוד דרשה מפורסמת למדי בכתובות ס"ז ע"ב ובעוד מקומות רבים:
ואמרי לה א"ר יוחנן משום רבי שמעון בן יוחי: נוח לו לאדם שימסור עצמו לתוך כבשן האש ואל ילבין פני חברו ברבים, מנא לן? מתמר, דכתיב: היא מוצאת.
כידוע נחלקו הראשונים האם דברים כפשוטים, ומדברי התוס' (סוטה י' ע"ב) משתמע שהוא כפשוטו ומשמעו ממש!
וכך גם מוכח לכאורה מהמעשה במר עוקבא בכתובות (שם) שקפץ עם אשתו לתוך התנור והכל כדי שלא לבייש העני.
ויש להתבונן כיצד מוכח ממעשה דתמר שהיתה מוסרת נפשה ממש, שמא אם ח"ו יהודה לא היה חוזר ומודה באמת,
הרי שבעל כרחה היתה מצילה את נפשה על חשבון כבודו. ורק ניסתה לתת עוד טשענ'ס והזדמנות שיהודה יוכל להודות בצורה מכובדת.

ענף עץ אבות
הודעות: 136
הצטרף: ד' אפריל 29, 2020 10:41 pm

Re: משנת רבי שמעון בר יוחי - פנינים וחידושים ממשנת רבינו התנא הקדוש

#4 שליחה על ידי ענף עץ אבות » ב' מאי 11, 2020 11:22 pm

משנה ביבמות ע"ו ע"ב:
מצרי ואדומי אינם אסורים אלא עד שלשה דורות, אחד זכרים ואחד נקבות, ר"ש מתיר את הנקבות מיד. א"ר שמעון: ק"ו הדברים, ומה אם במקום שאסר את הזכרים איסור עולם - התיר את הנקבות מיד, מקום שלא אסר את הזכרים אלא עד שלשה דורות - אינו דין שנתיר את הנקבות מיד! אמרו לו: אם הלכה - נקבל, ואם לדין - יש תשובה. אמר להם: לא כי, הלכה אני אומר.
למעשה חכמים לא הודו לר"ש, ויעויין בגמ' ע"ז ע"ב מה היא התשובה שהשיבו כנגד הק"ו.
אך אני משתומם מלהבין כיצד א"כ עמדו בדיבורים שאמרו "אם הלכה נקבל", והרי רבי שמעון מעיד בפיו
שכך הוא גם קבל כהלכה מרבותיו "הלכה אני אומר". ומאחר שכך, היה להם לעמוד בדבריהם ולקבל דבריו!
[אגב, אנו הקטנים באמת רגילים לקחת את הפתגם המושאל הזה של "אם הלכה - נקבל, ואם לדין - יש תשובה"
בעת ובעונה שאנו לא מתכוונים ברצינות לקבל את דברי החולק, אלא רק לדחות את דבריו. אך עלינו לא כ"כ קשה...
אך התנאים הקדושים שכל המטבע והחותם שלהם זה האמת הטהורה, הרי בודאי שהתכוונו כאן לכל מילה שאמרו]
סליחה שגלשתי מלהתעסק בשיטת רשב"י עצמו, ודנתי בדברי חכמים החולקים, אך עכ"פ תורה היא וצריך אני ללמוד.

ענף עץ אבות
הודעות: 136
הצטרף: ד' אפריל 29, 2020 10:41 pm

Re: משנת רבי שמעון בר יוחי - פנינים וחידושים ממשנת רבינו התנא הקדוש

#5 שליחה על ידי ענף עץ אבות » ב' מאי 11, 2020 11:32 pm

אני מחכה לקבל ממכם עוד הערות הארות ותגובות משובים וכל ענינים טובים,
אל נא נשכח שהמקור לרעיון הזה של הזכרת דבר בשם אומרו שמדובב שפתי ישנים בקבר הוא לא פחות ולא יותר התנא רבי שמעון ביבמות צ"ז ע"א:
"דאמר רבי יוחנן משום רבי שמעון בן יוחי: כל ת"ח שאומרים דבר שמועה מפיו בעולם הזה, שפתותיו דובבות בקבר".
אז לא להחמיץ את ההזדמנות של יום ההילולא דל"ג בעומר, להפיץ ממעיונותיו החוצה!!

סערצע
הודעות: 191
הצטרף: ו' פברואר 22, 2019 4:35 am

Re: משנת רבי שמעון בר יוחי - פנינים וחידושים ממשנת רבינו התנא הקדוש

#6 שליחה על ידי סערצע » ב' מאי 11, 2020 11:40 pm

ענף עץ אבות כתב:
ב' מאי 11, 2020 11:22 pm
. . כיצד א"כ עמדו בדיבורים שאמרו "אם הלכה נקבל", והרי רבי שמעון מעיד בפיו שכך הוא גם קבל כהלכה מרבותיו "הלכה אני אומר". ומאחר שכך, היה להם לעמוד בדבריהם ולקבל דבריו! . .
ראה תוס' ומהרש"א על-אתר.

ענף עץ אבות
הודעות: 136
הצטרף: ד' אפריל 29, 2020 10:41 pm

Re: משנת רבי שמעון בר יוחי - פנינים וחידושים ממשנת רבינו התנא הקדוש

#7 שליחה על ידי ענף עץ אבות » ב' מאי 11, 2020 11:56 pm

יש"כ גם בזה יש לומר מרוב ענבים לא רואים את האשכולות...
וז"ל התוס' יבמות ע"ז ע"ב
הלכה אני אומר - לאו הלכה למשה מסיני קאמר דאם כן אמאי פליג עליה רבי יהודה אלא הכי קאמר הלכה אני אומר כך קבלתי מרבותי.
והיינו שחכמים בקשו כנראה הלכה של למשה מסיני, ומשלא היה לו אלא מרבותיו הרי שלא הוצרכו להודות לדבריו.

שלח תגובה