שבת סב. ברש"י ד"ה גזברית. ששולחת חותמות תמיד לממונין תחתיה לאמר: תנו כך וכך מעות לפלוני.
ומשמע שיש לאשה מעלה בהיררכיה מעל הממונים תחתיה.
זכור לי שיש איסור למנות אשה לתפקיד של שררה, ויש לברר הגדרים ההלכתיים בזה.
שבת סב. למנות אשה לתפקיד שררה
-
- הודעות: 136
- הצטרף: ד' אפריל 29, 2020 10:41 pm
Re: שבת סב. למנות אשה לתפקיד שררה
יש באגרות משה (יו"ד ח"ב סימן מד) תשובה בענין מינוי אשה למשגיחת כשרות,
ועיי"ש שמצדד מכמה טעמים וצירופים שיש להקל, דיש דעות שהאיסור רק במינוי של מלכות, ועוד טעמים.
ועוד יעו"ש (סימן מ"ה) שעוד נו"נ בזה באורך, וגם יצא חוצץ כנגד ה"התעוררות" שהיו שסברו
שיש ענין למנוע את האפשרות שהאשה תתמנה בבחירות [לראשת ממשלה] ויש להעדיף איש בעל עבירות.
וכתב שאדרבה איש שהוא בעל עבירות חמור הרבה יותר, מאשר מינויה של אשה כשרה.
ועיי"ש שמצדד מכמה טעמים וצירופים שיש להקל, דיש דעות שהאיסור רק במינוי של מלכות, ועוד טעמים.
ועוד יעו"ש (סימן מ"ה) שעוד נו"נ בזה באורך, וגם יצא חוצץ כנגד ה"התעוררות" שהיו שסברו
שיש ענין למנוע את האפשרות שהאשה תתמנה בבחירות [לראשת ממשלה] ויש להעדיף איש בעל עבירות.
וכתב שאדרבה איש שהוא בעל עבירות חמור הרבה יותר, מאשר מינויה של אשה כשרה.
Re: שבת סב. למנות אשה לתפקיד שררה
יהודי אחד תירץ לי באופן פשוט:
ייתכן שהיא גזברית על ממון השייך לה, ולא על ממון הציבור. וממילא לא מינו אותה.
וזה מה שמאוד מצוי במגזר החרדי, שיש בוסית שמנהלת עובדים.
השאלה הלכה למעשה, אם מותר לבוס למנות אשה כמנהלת על צוות עובדים. וכמו שימנה אשה למנהלת סניף, שלה יש את הסמכויות וההוראות מול העובדים.
ולכאורה גם האגרות משה שהביא @ענף עץ אבות מודה שיש טעם להחמיר.
ייתכן שהיא גזברית על ממון השייך לה, ולא על ממון הציבור. וממילא לא מינו אותה.
וזה מה שמאוד מצוי במגזר החרדי, שיש בוסית שמנהלת עובדים.
השאלה הלכה למעשה, אם מותר לבוס למנות אשה כמנהלת על צוות עובדים. וכמו שימנה אשה למנהלת סניף, שלה יש את הסמכויות וההוראות מול העובדים.
ולכאורה גם האגרות משה שהביא @ענף עץ אבות מודה שיש טעם להחמיר.
Re: שבת סב. למנות אשה לתפקיד שררה
חשוב לציין קטע מהאגרות משה שסובר לאיסור גמור, מינוי של חכי"ת.
וכאן מסקנת האגרות משה להלכה יו"ד ב סימן מה.