אך עכ"ז לא אמנע מלהעלות את הערותי, לנסות להבין עכ"פ את הרובד הפשטני שיש, שאולי גם ביכולת פעוט שכמותי להבין,
הגמרא מביאה שאלה ששאל אב הנביאים, ועוד רבים עדיין מרבים לעסוק בה ולצטט אותה תמידין כסדרן:
.בקש להודיעו דרכיו של הקדוש ברוך הוא ונתן לו, שנאמר: הודיעני נא את דרכיך; אמר לפניו: רבונו של עולם! מפני מה יש צדיק וטוב לו ויש צדיק ורע לו, יש רשע וטוב לו ויש רשע ורע לו? אמר לו: משה, צדיק וטוב לו - צדיק בן צדיק, צדיק ורע לו - צדיק בן רשע, רשע וטוב לו - רשע בן צדיק, רשע ורע לו - רשע בן רשע.
ובפשטות זה ממש מדרש פליאה, וכי אדון ואב הנביאים לא היה מסוגל לחשוב על תשובה ולו אחת על השאלה הזו?
וכי האם היה בחירה אם צדיק וטוב לו, ורשע ורע לא?
וכי האם לא היה ידוע למרע"ה ששכר בעלמא הדין ליכא? אלא השכר בעקרו ובמרכזו צפון לעוה"ב.
וכי האם אין חשבונות וגלגולים שונים שאין מאתנו יודע מה?
ואני סומך על הלומדים שיוסיפו עוד כהנה וכהנה נימוקים והסברים לתופעה הזו של צדיק ורע לו ולהיפך.
ולכאו' השאלות מסוג זה הם משמשות כתשובה, דהיינו שמכאן מוכח שלא זה מה שכאב למרע"ה,
וא"כ צריך אני לרב, מה בכל זאת כן כאב והוקשה בעיניו של מנהיגם של ישראל?