בסוכה דף כג-כד יש נידון על עשיית דופן סוכה מבהמה, רבי מאיר פוסל ורבי יהודה מכשיר. אביי (כג ע"א) מסביר שרבי מאיר חושש למיתת הבהמה ורבי יהודה אינו חושש, והגמ' (כג ע"ב - כד ע"א) מביאה מחלוקת אחרת שלהם על לוקח יין מבין הכותים שלר"מ יכול להפריש מעשר שיתברר אח"כ בביתו ולר"י לא, והגמ' מבינה שמחלוקתם היא שר"י חושש שייבקע הנוד של היין (ולא יתברר ונמצא ששתה טבל) ור"מ אינו חושש. הגמ' (כד ע"א) מקשה סתירה בין החששות לר"מ ור"י (שכל אחד מהם חושש למיתה/בקיעת הנוד ולא חושש לחשש השני), ומתרצת לפי רבי יהודה שטעמו אינו כיון שחושש שייבקע הנוד אלא דלית ליה ברירה. הגמ' מקשה על זה "והא מדקתני סיפא אמרו לו לר' מאיר אי אתה מודה שמא יבקע הנוד ונמצא זה שותה טבלים למפרע... מכלל דחייש רבי יהודה לבקיעת הנוד", כלומר דש"מ שטעמו משום חשש בקיעת הנוד ולא משום דלית ליה ברירה. ומתרצת הגמ' "התם ר' יהודה הוא דקאמר לרבי מאיר, לדידי לית לי ברירה, אלא לדידך דיש ברירה אי אתה מודה דשמא יבקע הנוד".
והוא פלא עצום, הרי רבי יהודה עצמו סובר דאין לחשוש לבקיעת הנוד, ואיך הוא מקשה על רבי מאיר "אלא לדידך אי אתה מודה דשמא יבקע הנוד"??
רבי יהודה מקשה על רבי מאיר מסברא שהוא עצמו חולק עליה?
-
- הודעות: 361
- הצטרף: ד' אוקטובר 10, 2018 8:24 pm
Re: רבי יהודה מקשה על רבי מאיר מסברא שהוא עצמו חולק עליה?
בפשטות התשובה היא כי כיוון שר"מ חייש למיתה הוי ליה לחשוש גם לבקיעת הנוד.
Re: רבי יהודה מקשה על רבי מאיר מסברא שהוא עצמו חולק עליה?
רבי יהודה לא חולק שיש טעם שייבקע הנוד, הוא רק לא חושש לכך.עוסק בתורה כתב: ↑ ומתרצת לפי רבי יהודה שטעמו אינו כיון שחושש שייבקע הנוד אלא דלית ליה ברירה.
והוא פלא עצום, הרי רבי יהודה עצמו סובר דאין לחשוש לבקיעת הנוד, ואיך הוא מקשה על רבי מאיר "אלא לדידך אי אתה מודה דשמא יבקע הנוד"??
אבל הוא יכול לשאול את רבי מאיר, האם גם לזה אינך חושש ?
-
- הודעות: 361
- הצטרף: ד' אוקטובר 10, 2018 8:24 pm
Re: רבי יהודה מקשה על רבי מאיר מסברא שהוא עצמו חולק עליה?
צודק (כמה שורות קודם לכן הגמ' שואלת זאת ומתרצת דבקיעת הנוד לא שכיחא, וכנראה הצדק איתך שרבי יהודה אכן שאל זאת את ר"מ דלא הוה ס"ל החילוק הזה).
-
- הודעות: 361
- הצטרף: ד' אוקטובר 10, 2018 8:24 pm
Re: רבי יהודה מקשה על רבי מאיר מסברא שהוא עצמו חולק עליה?
כוונתך כדברי שניאור?דוד ריזל כתב: ↑רבי יהודה לא חולק שיש טעם שייבקע הנוד, הוא רק לא חושש לכך.עוסק בתורה כתב: ↑ ומתרצת לפי רבי יהודה שטעמו אינו כיון שחושש שייבקע הנוד אלא דלית ליה ברירה.
והוא פלא עצום, הרי רבי יהודה עצמו סובר דאין לחשוש לבקיעת הנוד, ואיך הוא מקשה על רבי מאיר "אלא לדידך אי אתה מודה דשמא יבקע הנוד"??
אבל הוא יכול לשאול את רבי מאיר, האם גם לזה אינך חושש ?
אני לא מבין מה החילוק בין "חולק שיש טעם" ל"לא חושש".
Re: רבי יהודה מקשה על רבי מאיר מסברא שהוא עצמו חולק עליה?
אני לא מונח בסוגיא, שניאור ביאר יפה במילים ברורות שגם אני מבין.עוסק בתורה כתב: ↑כוונתך כדברי שניאור?דוד ריזל כתב: ↑רבי יהודה לא חולק שיש טעם שייבקע הנוד, הוא רק לא חושש לכך.עוסק בתורה כתב: ↑ ומתרצת לפי רבי יהודה שטעמו אינו כיון שחושש שייבקע הנוד אלא דלית ליה ברירה.
והוא פלא עצום, הרי רבי יהודה עצמו סובר דאין לחשוש לבקיעת הנוד, ואיך הוא מקשה על רבי מאיר "אלא לדידך אי אתה מודה דשמא יבקע הנוד"??
אבל הוא יכול לשאול את רבי מאיר, האם גם לזה אינך חושש ?
אני לא מבין מה החילוק בין "חולק שיש טעם" ל"לא חושש".