על ידי עוסק בתורה » ב' ספטמבר 09, 2019 11:33 pm
דברי רבינו הצב"י עוררוני לפשפש במהות שמו של אביי, ומצאתי כעת בערוך ערך אביי שמביא תשובה ארוכה שהשיבו הגאונים לרבינו יעקב מקירואן על אודות תארי האמוראים, עיי"ש באורך, ובתו"ד:
ואביי ורבא שכתבת הרי אנו מפרשין לך דאביי נחמני שמו ומפרשא בכמה דוכתי מגמרא ונקיטי רבננן דבר אחוהי דרבה בר נחמני הוה ותלמידי וכיון דהוה שמי נחמני בשם אבוהי דרבה לא הוה קרי ליה כל שעתא נחמני בשם אביו אלא הוה קרי ליה אביי בלשון ארמית כאדם שקורא אבי וסליק ליה אביי וכיון שהיה מן האבות והגדולים קריוה רבנן הכי
כלומר שאביי הוא מלשון אב, וכך כינהו רבה כשכוונתו לאביו שלו ואח"כ המשיכו לקרותו כך בגלל שהיה "מן האבות והגדולים", וזה בכלל לא שֵׁם.
ולפי"ז צ"ל שהר"ת אשר בך וגו' זה על דרך הרמז. וגם אין צריך לחדש שאביי לא נסמך (ובזה תגובה לשני התגובות דלעיל).
דברי רבינו הצב"י עוררוני לפשפש במהות שמו של אביי, ומצאתי כעת בערוך ערך אביי שמביא תשובה ארוכה שהשיבו הגאונים לרבינו יעקב מקירואן על אודות תארי האמוראים, עיי"ש באורך, ובתו"ד:
[quote]ואביי ורבא שכתבת הרי אנו מפרשין לך דאביי נחמני שמו ומפרשא בכמה דוכתי מגמרא ונקיטי רבננן דבר אחוהי דרבה בר נחמני הוה ותלמידי וכיון דהוה שמי נחמני בשם אבוהי דרבה לא הוה קרי ליה כל שעתא נחמני בשם אביו אלא הוה קרי ליה אביי בלשון ארמית כאדם שקורא אבי וסליק ליה אביי וכיון שהיה מן האבות והגדולים קריוה רבנן הכי[/quote]
כלומר שאביי הוא מלשון אב, וכך כינהו רבה כשכוונתו לאביו שלו ואח"כ המשיכו לקרותו כך בגלל שהיה "מן האבות והגדולים", וזה בכלל לא שֵׁם.
ולפי"ז צ"ל שהר"ת אשר בך וגו' זה על דרך הרמז. וגם אין צריך לחדש שאביי לא נסמך (ובזה תגובה לשני התגובות דלעיל).