על ידי אורח » ב' אוקטובר 19, 2020 3:40 am
שאלתך, הרב 'לישועתך', הייתה קשה לי זה מכבר.
אני מניח שגם להרבה יהודים-טובים נוספים, ולכן תיתי לך על העלאת הנושא.
דרשתי וחקרתי בדבר, וזאת אשר העלו בידי יד כהה מורי ורבותי שליט"א:
הקב"ה הוריד אותנו לעולם, כשהוא נותן לנו 2 דברים.
1 - תפקיד. יעד מוגדר ומסויים אליו אנו צריכים להגיע.
2 - כלים. כשרונות, משפחה, רבנים ומורי דרך, קשיים, מתנות, ועוד ועוד דברים המיוחדים לנו - כדי שיהיה לנו את היכולת להגשים את התפקיד ולעמוד ביעד.
מדוע הקב"ה נותן לנו את הכלים הללו? בכדי שנצליח לעמוד ביעדים שלנו, כמובן.
ממילא נשאל: האם יתכן שהקב"ה יקח לנו את באמצע החיים את הכלים סתם כך? כמובן שלא! הרי הוא זה שגזר בחכמתו העליונה שינתנו לנו הכלים הללו!
אם כן, האם יתכן שהמשיח, שכל עצם ביאתו היא לעשות טוב, 'יגנוב' לנו את הכלים שהקב"ה גזר שיינתנו לנו??
התשובה היא: לא! בשום פנים ואופן לא!!!
אלא על כורחנו, שהקב"ה יתזמן את בואו של המשיח באופן כזה ששום יהודי לא יאבד את הכלים שלו.
אלא מה כן? האם יתכן שהכלים הללו ימשיכו ללוות אותנו גם בתוך תקופת ימות המשיח?
כלומר, אולי באמת גם אחרי שהמשיח יבוא נוכל לעשות תשובה ולקבל שכר על המצוות??
ובכן, זו טעות נפוצה, שהופצה גם באשכול זה כמה וכמה פעמים.
שהרי -
כתוב בפסוק [קהלת יב א]: "וּזְכֹר אֶת בּוֹרְאֶיךָ בִּימֵי בְּחוּרֹתֶיךָ, עַד אֲשֶׁר לֹא יָבֹאוּ יְמֵי הָרָעָה, וְהִגִּיעוּ שָׁנִים אֲשֶׁר תֹּאמַר אֵין לִי בָהֶם חֵפֶץ", ומפרשים חז"ל [ויקרא רבה יח, גמרא שבת קנא], מתי הם השנים הללו? "אֵלּוּ יְמֵי הַמָּשִׁיחַ, שֶׁאֵין בָּהֶם לֹא זְכוּת וְלֹא חוֹבָה".
ומפרש הרמב"ן: "וזהו שאמרו רבותינו והגיעו שנים אשר תאמר אין לי בהם חפץ - אלו ימות המשיח שאין בהם לא זכות ולא חובה, כי בימי המשיח לא יהיה באדם חפץ, אבל יעשה בטבעו המעשה הראוי, ולפיכך אין בהם לא זכות ולא חובה - כי הזכות והחובה תלויים בחפץ".
כלומר, שבימות המשיח לא תהיה בחירה אלא נהיה מוכרחים לעשות את הטוב כמו המלאכים, ולכן לא יהיה על זה שכר ועונש. ואם כן, בימים ההם הבאים עלינו לטובה, לא נוכל לעשות תשובה ולקבל שכר על מצוות, שכן ינטל ממנו הכוח לעשות את זה - כוח הבחירה, הכוח המבדיל בין אדם למלאך.
ולכן זה לא נכון לענות על שאלת הרב 'לישועתך', שגם בימות המשיח יהיה אפשר לעשות תשובה ולהתעלות רוחנית, כי כל זה שייך רק בזמן שבו יש הסתר פנים וממילא יש בחירה.
אז מה כן??
בהכרח שהתשובה הנכונה היא, שהקב"ה יתזמן את היום שבו יפוג התוקף של הכלים שניתנו לי/לך/לכולנו, בדיוק ליום שבו יבוא משיח!
כשמשיח יבוא, הוא לא 'יגנוב' את הכלים שניתנו לנו - בגלל שהם כבר נגמרו מעצמם.
מראש נגזר שביום מסויים תיגמר היכולת שלנו לשנות ולתקן [וביום זה, בעיקרון, אנו אמורים להיפטר מן העולם] - וביום זה יבוא משיח!
ודוק.
שאלתך, הרב 'לישועתך', הייתה קשה לי זה מכבר.
אני מניח שגם להרבה יהודים-טובים נוספים, ולכן תיתי לך על העלאת הנושא.
דרשתי וחקרתי בדבר, וזאת אשר העלו בידי יד כהה מורי ורבותי שליט"א:
הקב"ה הוריד אותנו לעולם, כשהוא נותן לנו 2 דברים.
1 - תפקיד. יעד מוגדר ומסויים אליו אנו צריכים להגיע.
2 - כלים. כשרונות, משפחה, רבנים ומורי דרך, קשיים, מתנות, ועוד ועוד דברים המיוחדים לנו - כדי שיהיה לנו את היכולת להגשים את התפקיד ולעמוד ביעד.
מדוע הקב"ה נותן לנו את הכלים הללו? בכדי שנצליח לעמוד ביעדים שלנו, כמובן.
ממילא נשאל: האם יתכן שהקב"ה יקח לנו את באמצע החיים את הכלים סתם כך? כמובן שלא! הרי הוא זה שגזר בחכמתו העליונה שינתנו לנו הכלים הללו!
אם כן, האם יתכן שהמשיח, שכל עצם ביאתו היא לעשות טוב, 'יגנוב' לנו את הכלים שהקב"ה גזר שיינתנו לנו??
התשובה היא: לא! בשום פנים ואופן לא!!!
אלא על כורחנו, שהקב"ה יתזמן את בואו של המשיח באופן כזה ששום יהודי לא יאבד את הכלים שלו.
אלא מה כן? האם יתכן שהכלים הללו ימשיכו ללוות אותנו גם בתוך תקופת ימות המשיח?
כלומר, אולי באמת גם אחרי שהמשיח יבוא נוכל לעשות תשובה ולקבל שכר על המצוות??
ובכן, זו טעות נפוצה, שהופצה גם באשכול זה כמה וכמה פעמים.
שהרי -
כתוב בפסוק [קהלת יב א]: "וּזְכֹר אֶת בּוֹרְאֶיךָ בִּימֵי בְּחוּרֹתֶיךָ, עַד אֲשֶׁר לֹא יָבֹאוּ יְמֵי הָרָעָה, וְהִגִּיעוּ שָׁנִים אֲשֶׁר תֹּאמַר אֵין לִי בָהֶם חֵפֶץ", ומפרשים חז"ל [ויקרא רבה יח, גמרא שבת קנא], מתי הם השנים הללו? "אֵלּוּ יְמֵי הַמָּשִׁיחַ, שֶׁאֵין בָּהֶם לֹא זְכוּת וְלֹא חוֹבָה".
ומפרש הרמב"ן: "וזהו שאמרו רבותינו והגיעו שנים אשר תאמר אין לי בהם חפץ - אלו ימות המשיח שאין בהם לא זכות ולא חובה, כי בימי המשיח לא יהיה באדם חפץ, אבל יעשה בטבעו המעשה הראוי, ולפיכך אין בהם לא זכות ולא חובה - כי הזכות והחובה תלויים בחפץ".
כלומר, שבימות המשיח לא תהיה בחירה אלא נהיה מוכרחים לעשות את הטוב כמו המלאכים, ולכן לא יהיה על זה שכר ועונש. ואם כן, בימים ההם הבאים עלינו לטובה, לא נוכל לעשות תשובה ולקבל שכר על מצוות, שכן ינטל ממנו הכוח לעשות את זה - כוח הבחירה, הכוח המבדיל בין אדם למלאך.
ולכן זה לא נכון לענות על שאלת הרב 'לישועתך', שגם בימות המשיח יהיה אפשר לעשות תשובה ולהתעלות רוחנית, כי כל זה שייך רק בזמן שבו יש הסתר פנים וממילא יש בחירה.
אז מה כן??
בהכרח שהתשובה הנכונה היא, שהקב"ה יתזמן את היום שבו יפוג התוקף של הכלים שניתנו לי/לך/לכולנו, בדיוק ליום שבו יבוא משיח!
כשמשיח יבוא, הוא לא 'יגנוב' את הכלים שניתנו לנו - בגלל שהם כבר נגמרו מעצמם.
מראש נגזר שביום מסויים תיגמר היכולת שלנו לשנות ולתקן [וביום זה, בעיקרון, אנו אמורים להיפטר מן העולם] - וביום זה יבוא משיח!
ודוק.