על ידי כּוֹתָר » ב' ינואר 13, 2020 12:44 pm
"אמר רבי מני: גדול הקורא קרית שמע בעונתה יותר מהעוסק בתורה: מדקתני 'הקורא מכאן ואילך לא הפסיד כאדם הקורא בתורה' מכלל דקורא בעונתה עדיף".
וצריך ביאור, שלכאורה כשקורא קרית שמע בעונתה הרי מקיים בזה גם מצוות תלמוד תורה, ואם כן פשיטא שהוא גדול מהלומד תורה לבד.
ואולי אפשר לתרץ:
שהערך של לימוד התורה הוא כפי האיכות של הלימוד, עד כמה ההבנה שלו ברורה, וכוונתו טהורה לשמה. לעומת זאת בקיום קר"ש בעונתה, קדושת המצווה מייקרת את ערכה בלי קשר לאיכות הלימוד. וזה החידוש שקר"ש בעונתה אפילו בלא איכות, עדיפה על לימוד התורה באיכות.
ולפי זה מתבאר הגמרא "מבטלין תלמוד תורה לקריאת מגילה", ולכאורה קשה הרי בקריאת מגילה גם מקייימים תלמוד תורה, אלא דמיירי כשיש לו לימוד התורה באיכות, ובקריאת המגילה לא יגיע לאיכות כזאת, נמצא שיש כאן ביטול תורה באיכות, ואעפ"כ מבטלים כדי לשמוע מקרא מגילה.
וכן משמע מבקשת דוד שיהא שכר הקורא תהילים כלומד נגעים ואהלות, משמע שלימוד נגעים ואהלות לולא הבקשה היה עדיף, והרי תהילים הם גם חלק בתורה. אל שאין זה לימוד באיכות ההבנה. אלא רק "קורא תהילים".
"אמר רבי מני: גדול הקורא קרית שמע בעונתה יותר מהעוסק בתורה: מדקתני 'הקורא מכאן ואילך לא הפסיד כאדם הקורא בתורה' מכלל דקורא בעונתה עדיף".
וצריך ביאור, שלכאורה כשקורא קרית שמע בעונתה הרי מקיים בזה גם מצוות תלמוד תורה, ואם כן פשיטא שהוא גדול מהלומד תורה לבד.
ואולי אפשר לתרץ:
שהערך של לימוד התורה הוא כפי האיכות של הלימוד, עד כמה ההבנה שלו ברורה, וכוונתו טהורה לשמה. לעומת זאת בקיום קר"ש בעונתה, קדושת המצווה מייקרת את ערכה בלי קשר לאיכות הלימוד. וזה החידוש שקר"ש בעונתה אפילו בלא איכות, עדיפה על לימוד התורה באיכות.
ולפי זה מתבאר הגמרא "מבטלין תלמוד תורה לקריאת מגילה", ולכאורה קשה הרי בקריאת מגילה גם מקייימים תלמוד תורה, אלא דמיירי כשיש לו לימוד התורה באיכות, ובקריאת המגילה לא יגיע לאיכות כזאת, נמצא שיש כאן ביטול תורה באיכות, ואעפ"כ מבטלים כדי לשמוע מקרא מגילה.
וכן משמע מבקשת דוד שיהא שכר הקורא תהילים כלומד נגעים ואהלות, משמע שלימוד נגעים ואהלות לולא הבקשה היה עדיף, והרי תהילים הם גם חלק בתורה. אל שאין זה לימוד באיכות ההבנה. אלא רק "קורא תהילים".