על ידי חוטרא » ג' יולי 30, 2019 10:29 pm
בגמ' נדה דף סא עמוד ב:
ת''ר בגד שאבד בו כלאים הרי זה לא ימכרנו לעובד כוכבים ולא יעשנו מרדעת לחמור אבל עושה ממנו תכריכין למת. אמר רב יוסף זאת אומרת מצות בטלות לעתיד לבא. א''ל אביי ואי תימא רב דימי והא א''ר מני א''ר ינאי לא שנו אלא לספדו אבל לקוברו אסור. א''ל לאו איתמר עלה א''ר יוחנן אפילו לקוברו, ור' יוחנן לטעמיה דא''ר יוחנן מאי דכתיב במתים חפשי כיון שמת אדם נעשה חפשי מן המצות.
לכאורה נראה שלפי ר' יוחנן כיון שמת נעשה חפשי מן המצוות וגם אחרי שיחיה לא תתחדש שוב המצוה עליו, כי אם לא כן מה תירצנו על הקושיא שהרי בתחיית המתים הוא נכשל בכלאים.
ואם כן צריך הבנה, מה בין ר' יוחנן להא דמצוות בטלת לעתיד לבא.
בגמ' נדה דף סא עמוד ב:
ת''ר בגד שאבד בו כלאים הרי זה לא ימכרנו לעובד כוכבים ולא יעשנו מרדעת לחמור אבל עושה ממנו תכריכין למת. אמר רב יוסף זאת אומרת מצות בטלות לעתיד לבא. א''ל אביי ואי תימא רב דימי והא א''ר מני א''ר ינאי לא שנו אלא לספדו אבל לקוברו אסור. א''ל לאו איתמר עלה א''ר יוחנן אפילו לקוברו, ור' יוחנן לטעמיה דא''ר יוחנן מאי דכתיב במתים חפשי כיון שמת אדם נעשה חפשי מן המצות.
לכאורה נראה שלפי ר' יוחנן כיון שמת נעשה חפשי מן המצוות וגם אחרי שיחיה לא תתחדש שוב המצוה עליו, כי אם לא כן מה תירצנו על הקושיא שהרי בתחיית המתים הוא נכשל בכלאים.
ואם כן צריך הבנה, מה בין ר' יוחנן להא דמצוות בטלת לעתיד לבא.