על ידי כּוֹתָר » ד' מאי 13, 2020 3:22 pm
מחקרו של טוביה שגיב מבואר באריכות בספר 'בית המקדש השלישי' (בעריכת שטיינברג).
להלן נביא את עיקרי הדברים.
ראשית, המבנה שעומד כיום בהר הבית לא מתאים למידות של בית המקדש. במסכת מידות מבואר שבית המקדש הוא 500 אמה על 500 אמה. כיום, הר הבית מוקף מארבע רוחותיו, באבנים גדולות באותו סגנון בנייה של הכותל המערבי, זאת אומרת שכל המבנה נבנה יחד. מידות המבנה הן: 500 מטר אורך על 300 מטר רוחב. כשנחשב את זה באמות, זה שטח הרבה יותר גדול מבית המקדש. אם כן ודאי שזה לא הבניין של בית המקדש, אלא בניין שנבנה בשנים יותר מאוחרות. וזה מעורר תמיהה, מי בנה את המבנה הזה ?
[מדברי המדרש שהכותל המערבי לא חרב, אין להוכיח שכל האבנים הגדולות שבכותל הם מבניין בית המקדש. כי יתכן בהחלט, שהאבנים שלמטה בתחתית הכותל הם מאבני בית המקדש ועליהם נוספו שורות אבנים בתקופה יותר מאוחרת. או שאבני בית המקדש נמצאים במקום יותר פנימי מהכותל שנגלה לעינינו. בזה תלוי הדיון הידוע, האם מותר להכניס את אצבעות הידיים בין אבני הכותל. כי לפי הדעה שאבנים אלו הם מבית המקדש, נמצא שברווחים שיש בין האבנים יש כבר את קדושת המקדש. ואסור להיכנס למקדש בטומאה, ואפילו רק את אצבעות הידיים אסור להכניס. אכן רוב העולם אינו נזהר בזה.]
כאן מגלה טוביה שגיב תגלית מרתקת. קיים מבנה כזה בדיוק במקום נוסף. בלבנון עומד עד היום מבנה שהוא ממש 'כפיל' של הר הבית. אבניו גדולות כמו אבני הכותל ומקיפות אותו מארבע רוחותיו, ועליו שני מבנים, באותה צורה בדיוק כמו כיפת הסלע ומסגד אל- אקצה. רואים ששני מבנים אלו על ידי אותו מלך ולאותה מטרה. מה שמעורר אותנו לבדוק בספרי התקופה, מי בנה אותם ? ולשם מה ?
יש כתבים מסופר גוי, רונימוס שמו, רונימוס חי בזמן הגמרא. בכתביו מסופר על אדריינוס קיסר. כידוע גם במקורותינו: 52 שנה אחרי חורבן בית שני, אדריינוס נלחם בבר כוכבא. תחילת המעשה, שיהודים היו סבורים שבר כוכבא הוא המלך המשיח, והוא מרד באדריינוס. אדריינוס בא לירושלים להילחם בבר כוכבא.
מספר רונימוס:
כמו בכל מקום שאדריינוס כבש, גם בירושלים, הוא העמיד עבודה-זרה של רומי והכריח להיכנע לע"ז זה. אדריינוס קיסר ציווה לבנות את המבנה שקיים היום על החורבות במקום המקדש. והעתק שלו ציווה לבנות גם בלבנון.
בכתבי רונימוס מבואר, שאדריינוס ציווה על אומנים להכין פסל מאבן. בדמות פרש עם תואר פניו של אדריינוס, כשהוא רוכב על סוס. עד היום, בכותל הדרומי ניתן לראות את הכתובת שמספרת על פרש זה. גם חלקים מהפסל נמצאו על ידי החוקרים.
שיטת הבנייה באותם ימים הייתה. כשרצו לבנות על עיי חרבות, היו מכסים אותם בשכבת עפר ועליה היו בונים. לא היה להם משאיות לפנות את פסולת הבניה שנשארה מהחורבות, וזו הייתה הדרך המקובלת. כך גם עשה אדריינוס בבניית המבנה לפסל שלו על הר הבית. הוא כיסה את החרבות בעפר ואבנים כדי ליישר את השטח, ולבנות עליו את המבנה.
חוקרים שחפרו תחת ריצפת הר הבית לגלות את מבנה בית המקדש, גילו ממצא מעניין. באמצע ההר במקום בו יש את הרחבה, יש חלל גדול בסלע ההר בעומק 15 מטר ! חלקו מולא בעפר ופסולת בנייה. ובמקומות מסויימים השאירו בורות לאגירת מים. כל השטח הזה כוסה בתקרת אבנים שהיא ריצפת הרחבה שבמרכז הר הבית.
בשנים עברו ירדו חוקרים בחפירות תחת רצפת הר הבית. ושירטטו תרשים, היכן יש חללים בסלע ההר. טוביה שגיב השקיע כספים ועשה צילומי אוויר ממסוקים בקרן לייזר, כעין צילום רנטגן, לצלם מה שמסתתר מתחת לרצפה. ובצילומים אלו ניתן לראות את החללים הגדולים האלו. החללים הם באמצע ההר, אך סביבותם נשאר עדיין הסלע של ההר. מה שמוכיח שסביבות הר הבית לא היה קיים שום מבנה מעולם. ומסגד אל- אקצה בנוי על הסלע, כך שלא יתכן שעומד על מקום המקדש.
(התודה והברכה לחוקר החרדי הרב יוסף רוטשטיין שנעזרתי בידיעותיו הרבות)
מחקרו של טוביה שגיב מבואר באריכות בספר 'בית המקדש השלישי' (בעריכת שטיינברג).
להלן נביא את עיקרי הדברים.
ראשית, המבנה שעומד כיום בהר הבית לא מתאים למידות של בית המקדש. במסכת מידות מבואר שבית המקדש הוא 500 אמה על 500 אמה. כיום, הר הבית מוקף מארבע רוחותיו, באבנים גדולות באותו סגנון בנייה של הכותל המערבי, זאת אומרת שכל המבנה נבנה יחד. מידות המבנה הן: 500 מטר אורך על 300 מטר רוחב. כשנחשב את זה באמות, זה שטח הרבה יותר גדול מבית המקדש. אם כן ודאי שזה לא הבניין של בית המקדש, אלא בניין שנבנה בשנים יותר מאוחרות. וזה מעורר תמיהה, מי בנה את המבנה הזה ?
[מדברי המדרש שהכותל המערבי לא חרב, אין להוכיח שכל האבנים הגדולות שבכותל הם מבניין בית המקדש. כי יתכן בהחלט, שהאבנים שלמטה בתחתית הכותל הם מאבני בית המקדש ועליהם נוספו שורות אבנים בתקופה יותר מאוחרת. או שאבני בית המקדש נמצאים במקום יותר פנימי מהכותל שנגלה לעינינו. בזה תלוי הדיון הידוע, האם מותר להכניס את אצבעות הידיים בין אבני הכותל. כי לפי הדעה שאבנים אלו הם מבית המקדש, נמצא שברווחים שיש בין האבנים יש כבר את קדושת המקדש. ואסור להיכנס למקדש בטומאה, ואפילו רק את אצבעות הידיים אסור להכניס. אכן רוב העולם אינו נזהר בזה.]
כאן מגלה טוביה שגיב תגלית מרתקת. קיים מבנה כזה בדיוק במקום נוסף. בלבנון עומד עד היום מבנה שהוא ממש 'כפיל' של הר הבית. אבניו גדולות כמו אבני הכותל ומקיפות אותו מארבע רוחותיו, ועליו שני מבנים, באותה צורה בדיוק כמו כיפת הסלע ומסגד אל- אקצה. רואים ששני מבנים אלו על ידי אותו מלך ולאותה מטרה. מה שמעורר אותנו לבדוק בספרי התקופה, מי בנה אותם ? ולשם מה ?
יש כתבים מסופר גוי, רונימוס שמו, רונימוס חי בזמן הגמרא. בכתביו מסופר על אדריינוס קיסר. כידוע גם במקורותינו: 52 שנה אחרי חורבן בית שני, אדריינוס נלחם בבר כוכבא. תחילת המעשה, שיהודים היו סבורים שבר כוכבא הוא המלך המשיח, והוא מרד באדריינוס. אדריינוס בא לירושלים להילחם בבר כוכבא.
מספר רונימוס:
כמו בכל מקום שאדריינוס כבש, גם בירושלים, הוא העמיד עבודה-זרה של רומי והכריח להיכנע לע"ז זה. אדריינוס קיסר ציווה לבנות את המבנה שקיים היום על החורבות במקום המקדש. והעתק שלו ציווה לבנות גם בלבנון.
בכתבי רונימוס מבואר, שאדריינוס ציווה על אומנים להכין פסל מאבן. בדמות פרש עם תואר פניו של אדריינוס, כשהוא רוכב על סוס. עד היום, בכותל הדרומי ניתן לראות את הכתובת שמספרת על פרש זה. גם חלקים מהפסל נמצאו על ידי החוקרים.
שיטת הבנייה באותם ימים הייתה. כשרצו לבנות על עיי חרבות, היו מכסים אותם בשכבת עפר ועליה היו בונים. לא היה להם משאיות לפנות את פסולת הבניה שנשארה מהחורבות, וזו הייתה הדרך המקובלת. כך גם עשה אדריינוס בבניית המבנה לפסל שלו על הר הבית. הוא כיסה את החרבות בעפר ואבנים כדי ליישר את השטח, ולבנות עליו את המבנה.
חוקרים שחפרו תחת ריצפת הר הבית לגלות את מבנה בית המקדש, גילו ממצא מעניין. באמצע ההר במקום בו יש את הרחבה, יש חלל גדול בסלע ההר בעומק 15 מטר ! חלקו מולא בעפר ופסולת בנייה. ובמקומות מסויימים השאירו בורות לאגירת מים. כל השטח הזה כוסה בתקרת אבנים שהיא ריצפת הרחבה שבמרכז הר הבית.
בשנים עברו ירדו חוקרים בחפירות תחת רצפת הר הבית. ושירטטו תרשים, היכן יש חללים בסלע ההר. טוביה שגיב השקיע כספים ועשה צילומי אוויר ממסוקים בקרן לייזר, כעין צילום רנטגן, לצלם מה שמסתתר מתחת לרצפה. ובצילומים אלו ניתן לראות את החללים הגדולים האלו. החללים הם באמצע ההר, אך סביבותם נשאר עדיין הסלע של ההר. מה שמוכיח שסביבות הר הבית לא היה קיים שום מבנה מעולם. ומסגד אל- אקצה בנוי על הסלע, כך שלא יתכן שעומד על מקום המקדש.
(התודה והברכה לחוקר החרדי הרב יוסף רוטשטיין שנעזרתי בידיעותיו הרבות)