על ידי אורח » ד' מאי 20, 2020 2:52 pm
בס"ד
אכתוב לציבור הקוראים את אשר עלה בידי בענין זה:
ואתחיל מתחילה, אתמול נגש אלי יהודי תלמיד חכם ושאל אותי שתי שאלה, הוא קרה באיזה מקום שבעל "מסורת הש"ס" כתב בהסכמתו לפירוש "נפש יהודה" על מנורת המאור שללמוד בספר מנורת המאור הוא סגולה לרפואה, הוא חיפש בכל מקום את ההסכמה ולא מצא, וביקשני לברר את הדברים.
חיפשתי בכמה מהדורות ואכן מצאתי הסכמה לפירוש נפש יהודה שנדפס רק במהדורת אמסטרדם ושם מופיע סגולה זו.
כאן תמהתי מדוע נעלמה הסכמה זו משאר המהדורות, ושאלה זו הצגתי כאן בפורום.
אלא שהתמיהה האמיתית רק התחילה, כי אותו בעל ההסכמה במנורת המאור נקרא רבי שמואל מפרנקפורט, ואילו אותו יהודי ציטט לי סגולה זו בשם בעל "מסורת הש"ס", גם בספר "סגולות ישראל" מביא את הסגולה המדוברת בשם בעל "מסורת הש"ס" בהסכמתו לפירוש נפש יהודה.
מי אם כן בעל הסגולה?
תמיהתי גדלה בראותי כותב צעיר במחקרו על ספר מנורת המאור שמביא סגולה זו בשם רבי ישעיה פיק.
למען האמת בתחילה לא התייחסתי לאותו כותב והיה ברור לי שטעה, כי אותו כותב בעצמו כתב בתוך דבריו כי הספר מנורת המאור לרבי יצחק אבוהב מושפע מספר מנורת המאור לרבי ישראל אלנקוה, והוא מגוחך כי ידוע לכל צורב שהספר מנורת המאור לרבי ישראל אלנקוה חובר ארבע מאות שנה אחרי ספרו של רבי יצחק אבוהב, אז איך הספר שנכתב לפני ארבע מאות שנה הושפע מן הספר שנכתב לפני פחות ממאה שנה, לכותב הנמרץ פתרונים.
עכ"פ בראותי כל אלה נבוכתי, רגע, מי בעצם בעל הסגולה האם בעל מסורת הש"ס שכידוע שמו היה רבי יהושע בועז, או שמא ר' ישעיה פיק וכדברי האי קולמוס, ואולי בכלל זה רבי שמואל הנ"ל שהוא זה שמופיע בספר מנורת המאור.
חישבתי דרכי, והתחבטתי, עד אשר הבנתי את הטעות שלי ושל בעל הקולמוס.
ובכן:
את החיבור הזה הנקרא "מסורת הש"ס" המודפס על גבי הגליון בכל ש"ס וש"ס חיברו שלושה מגדולי ישראל. הראשון הוא רבי יהושע בועז שיותר מוכר לציבור כבעל מחבר ספר מסורת הש"ס, לאחריו הוסיף רבי שמואל מפרנקפורט [בעל ההסכמה לפירוש נפש יהודה על מנורת המאור] מראי מקומות נוספים, ואת החיבור השלים רבי ישעיה פיק.
כנראה לכותב הנמרץ מהאי קולמוס היה ידוע שבעל מסורת הש"ס הוא רבי ישעיה פיק ולא טרח לבדוק את הדברים בפנים, ולכן ככה הוא ציטט את הדברים.
ומה שכתב בספר "סגולות ישראל" הוא אמת, והוא נתכוון למחבר האמצעי של מסורת הש"ס, שהוא רבי שמואל הנ"ל שבאמת יש לו הסכמה לפירוש נפש יהודה.
והכל כפתור ופרח!!!!
בס"ד
אכתוב לציבור הקוראים את אשר עלה בידי בענין זה:
ואתחיל מתחילה, אתמול נגש אלי יהודי תלמיד חכם ושאל אותי שתי שאלה, הוא קרה באיזה מקום שבעל "מסורת הש"ס" כתב בהסכמתו לפירוש "נפש יהודה" על מנורת המאור שללמוד בספר מנורת המאור הוא סגולה לרפואה, הוא חיפש בכל מקום את ההסכמה ולא מצא, וביקשני לברר את הדברים.
חיפשתי בכמה מהדורות ואכן מצאתי הסכמה לפירוש נפש יהודה שנדפס רק במהדורת אמסטרדם ושם מופיע סגולה זו.
כאן תמהתי מדוע נעלמה הסכמה זו משאר המהדורות, ושאלה זו הצגתי כאן בפורום.
אלא שהתמיהה האמיתית רק התחילה, כי אותו בעל ההסכמה במנורת המאור נקרא רבי שמואל מפרנקפורט, ואילו אותו יהודי ציטט לי סגולה זו בשם בעל "מסורת הש"ס", גם בספר "סגולות ישראל" מביא את הסגולה המדוברת בשם בעל "מסורת הש"ס" בהסכמתו לפירוש נפש יהודה.
מי אם כן בעל הסגולה?
תמיהתי גדלה בראותי כותב צעיר במחקרו על ספר מנורת המאור שמביא סגולה זו בשם רבי ישעיה פיק.
למען האמת בתחילה לא התייחסתי לאותו כותב והיה ברור לי שטעה, כי אותו כותב בעצמו כתב בתוך דבריו כי הספר מנורת המאור לרבי יצחק אבוהב מושפע מספר מנורת המאור לרבי ישראל אלנקוה, והוא מגוחך כי ידוע לכל צורב שהספר מנורת המאור לרבי ישראל אלנקוה חובר ארבע מאות שנה אחרי ספרו של רבי יצחק אבוהב, אז איך הספר שנכתב לפני ארבע מאות שנה הושפע מן הספר שנכתב לפני פחות ממאה שנה, לכותב הנמרץ פתרונים.
עכ"פ בראותי כל אלה נבוכתי, רגע, מי בעצם בעל הסגולה האם בעל מסורת הש"ס שכידוע שמו היה רבי יהושע בועז, או שמא ר' ישעיה פיק וכדברי האי קולמוס, ואולי בכלל זה רבי שמואל הנ"ל שהוא זה שמופיע בספר מנורת המאור.
חישבתי דרכי, והתחבטתי, עד אשר הבנתי את הטעות שלי ושל בעל הקולמוס.
ובכן:
את החיבור הזה הנקרא "מסורת הש"ס" המודפס על גבי הגליון בכל ש"ס וש"ס חיברו שלושה מגדולי ישראל. הראשון הוא רבי יהושע בועז שיותר מוכר לציבור כבעל מחבר ספר מסורת הש"ס, לאחריו הוסיף רבי שמואל מפרנקפורט [בעל ההסכמה לפירוש נפש יהודה על מנורת המאור] מראי מקומות נוספים, ואת החיבור השלים רבי ישעיה פיק.
כנראה לכותב הנמרץ מהאי קולמוס היה ידוע שבעל מסורת הש"ס הוא רבי ישעיה פיק ולא טרח לבדוק את הדברים בפנים, ולכן ככה הוא ציטט את הדברים.
ומה שכתב בספר "סגולות ישראל" הוא אמת, והוא נתכוון למחבר האמצעי של מסורת הש"ס, שהוא רבי שמואל הנ"ל שבאמת יש לו הסכמה לפירוש נפש יהודה.
והכל כפתור ופרח!!!!