על ידי חוטרא » ה' אוקטובר 24, 2019 4:03 pm
יהודי פשוט כתב: ↑
תגובה לרב 'מתודה' ולרב 'דוד ריזל' כאחד:
אני מצטט מהקדמת הרמב"ם למשנה תורה:
רבינו הקדוש חִבר המשנה. ומימות משה רבינו ועד רבינו הקדוש לא חִברו חִבור שמלמדין אותו ברבים בתורה שבעל פה. אלא בכל דור ודור ראש בית דין, או נביא שהיה באותו הדור, כותב לעצמו זכרון השמועות ששמע מרבותיו, והוא מלמד על פה ברבים. וכן כל אחד ואחד כותב לעצמו כפי כוחו מביאור התורה ומהלכותיה כמו ששמע, ומדברים שנתחדשו בכל דור ודור בדינים שלא למדום מפי השמועה אלא במידה משלוש עשרה מידות והסכימו עליהם בית דין הגדול. וכן היה הדבר תמיד עד רבינו הקדוש. והוא קיבץ כל השמועות, וכל הדינין, וכל הביאורין והפירושין ששמעו ממשה רבינו, ושלִמדו בית דין שבכל דור ודור בכל התורה כולה, וחִבר מהכל ספר המשנה. וּשְׁנָיוֹ לחכמים ברבים, ונגלה לכל ישראל וכתבוהו כולם. ורִבְּצוֹ בכל מקום, כדי שלא תשתכח תורה שבעל פה מישראל. ולמה עשה רבינו הקדוש כך, ולא הניח הדבר כמות שהיה? לפי שראה שהתלמידים מתמעטים והולכים, והצרות מתחדשות ובאות, ומלכות הרשעה פושטת בעולם ומתגברת, וישראל מתגלגלים והולכים לקצוות – חִבר חיבור אחד להיות ביד כולם, כדי שילמדוהו במהרה ולא יִשכח. וישב כל ימיו הוא ובית דינו, ולִמד המשנה ברבים, עכ"ל.
הא קמן, א: המטרה היא לכתוב ספר למעשה [עיינו שם שכל ההקדמה סובבת סביב הלכה למעשה]. ב: המטרה היתה שיהיה ספר ביד 'המתגלגלים לקצוות' - האם לא היה ראוי לכאו' להשקיע מינימום שזה יהיה יותר ברור ? [שוב, בלי להתייחס לסודות שבזה, שרמז לזה גם החזו"א זיע"א בקובץ אגרות, איני זוכר כעת מקור מדויק].
א. רבינו הקדוש כתב המשנה "כדי שלא תשתכח תורה מישראל" - ז.א. ברגע זה הנתון, בו כתב את המשנה, עדיין זוכרים את כל התורה כולה, את כל מה שצריך לדעת בתורה, והחשש הוא לעתיד, שעוד מעט עלולה התורה להשתכח, ולכן הכתיבה אינה מיועדת להיות "ספר לימוד", שמי שאינו יודע את דיני התורה לומד את המשנה ויודעם. ספר לימוד ממנו לומדים את התורה אינו ספר של "שלא תשתכח תורה".
ב. צורת כתיבת המשנה היא אם כן, שכל מי שנמצא כעת בבית המדרש ויודע את כל התורה, יהיה לו ספר שעל פי סדרו ילמד ויזכור את כל התורה ויוכל ללמדה לאחרים גם כן.
ג. זה גם מועיל ל"מתגלגלים לקצוות", שתלמיד חכם שמתגלגל לקצוות יש לו את המשנה בידו והוא לא שוכח ומעמיד את הדור הבא שילמד ממנו וגם יחזור על המשנה וידע את כל מה שסביב המשנה.
ד. חוץ מזה, יש דברים שסתם רבי וחלקו עליו חכמים ואין הלכה כמשנה.
ה. הצורה בה אנו לומדים את המשנה כיום, אינה הצורה המקורית בה דאג רבי שלא תשתכח תורה מישראל, אנחנו היום לומדים את המשנה כספר לימוד, כמנסים להבין מתוך אי-ידיעה את מה שרבינו הקדוש כתב ליודעים כדי שלא ישכחו. וזהו אחד הקשיים בלימוד המשנה.
[quote="יהודי פשוט" post_id=4255 user_id=215]
תגובה לרב 'מתודה' ולרב 'דוד ריזל' כאחד:
אני מצטט מהקדמת הרמב"ם למשנה תורה:
רבינו הקדוש חִבר המשנה. ומימות משה רבינו ועד רבינו הקדוש לא חִברו חִבור שמלמדין אותו ברבים בתורה שבעל פה. אלא בכל דור ודור ראש בית דין, או נביא שהיה באותו הדור, כותב לעצמו זכרון השמועות ששמע מרבותיו, והוא מלמד על פה ברבים. וכן כל אחד ואחד כותב לעצמו כפי כוחו מביאור התורה ומהלכותיה כמו ששמע, ומדברים שנתחדשו בכל דור ודור בדינים שלא למדום מפי השמועה אלא במידה משלוש עשרה מידות והסכימו עליהם בית דין הגדול. וכן היה הדבר תמיד עד רבינו הקדוש. והוא קיבץ כל השמועות, וכל הדינין, וכל הביאורין והפירושין ששמעו ממשה רבינו, ושלִמדו בית דין שבכל דור ודור בכל התורה כולה, וחִבר מהכל ספר המשנה. וּשְׁנָיוֹ לחכמים ברבים, ונגלה לכל ישראל וכתבוהו כולם. ורִבְּצוֹ בכל מקום, כדי שלא תשתכח תורה שבעל פה מישראל. ולמה עשה רבינו הקדוש כך, ולא הניח הדבר כמות שהיה? לפי שראה שהתלמידים מתמעטים והולכים, והצרות מתחדשות ובאות, ומלכות הרשעה פושטת בעולם ומתגברת, וישראל מתגלגלים והולכים לקצוות – חִבר חיבור אחד להיות ביד כולם, כדי שילמדוהו במהרה ולא יִשכח. וישב כל ימיו הוא ובית דינו, ולִמד המשנה ברבים, עכ"ל.
הא קמן, א: המטרה היא לכתוב ספר למעשה [עיינו שם שכל ההקדמה סובבת סביב הלכה למעשה]. ב: המטרה היתה שיהיה ספר ביד 'המתגלגלים לקצוות' - האם לא היה ראוי לכאו' להשקיע מינימום שזה יהיה יותר ברור ? [שוב, בלי להתייחס לסודות שבזה, שרמז לזה גם החזו"א זיע"א בקובץ אגרות, איני זוכר כעת מקור מדויק].
[/quote]
א. רבינו הקדוש כתב המשנה "כדי שלא תשתכח תורה מישראל" - ז.א. ברגע זה הנתון, בו כתב את המשנה, עדיין זוכרים את כל התורה כולה, את כל מה שצריך לדעת בתורה, והחשש הוא לעתיד, שעוד מעט עלולה התורה להשתכח, ולכן הכתיבה אינה מיועדת להיות "ספר לימוד", שמי שאינו יודע את דיני התורה לומד את המשנה ויודעם. ספר לימוד ממנו לומדים את התורה אינו ספר של "שלא תשתכח תורה".
ב. צורת כתיבת המשנה היא אם כן, שכל מי שנמצא כעת בבית המדרש ויודע את כל התורה, יהיה לו ספר שעל פי סדרו ילמד ויזכור את כל התורה ויוכל ללמדה לאחרים גם כן.
ג. זה גם מועיל ל"מתגלגלים לקצוות", שתלמיד חכם שמתגלגל לקצוות יש לו את המשנה בידו והוא לא שוכח ומעמיד את הדור הבא שילמד ממנו וגם יחזור על המשנה וידע את כל מה שסביב המשנה.
ד. חוץ מזה, יש דברים שסתם רבי וחלקו עליו חכמים ואין הלכה כמשנה.
ה. הצורה בה אנו לומדים את המשנה כיום, אינה הצורה המקורית בה דאג רבי שלא תשתכח תורה מישראל, אנחנו היום לומדים את המשנה כספר לימוד, כמנסים להבין מתוך אי-ידיעה את מה שרבינו הקדוש כתב ליודעים כדי שלא ישכחו. וזהו אחד הקשיים בלימוד המשנה.