פרשת תצוה- השראת השכינה בתוך כל אחד מישראל

שלח תגובה


שאלת אימות זו היא אמצעי למניעת שליחה אוטומטית של טפסים על ידי בוטים.
BBCode כבוי
סמיילים כבויים

צפיה מקדימה של הנושא
   

הרחב תצוגה צפיה מקדימה של הנושא: פרשת תצוה- השראת השכינה בתוך כל אחד מישראל

Re: פרשת תצוה- השראת השכינה בתוך כל אחד מישראל

על ידי איינער מענטש » ג' ספטמבר 03, 2019 9:00 pm

עוסק בתורה כתב: כאן בתחילת הטור השמאלי: http://beta.hebrewbooks.org/reader/read ... hlts=&ocr=
נראה שם שבזוהר עצמו לא כתוב את היסוד הזה

Re: פרשת תצוה- השראת השכינה בתוך כל אחד מישראל

על ידי עוסק בתורה » ג' ספטמבר 03, 2019 8:23 pm

כאן בתחילת הטור השמאלי: http://beta.hebrewbooks.org/reader/read ... hlts=&ocr=

Re: פרשת תצוה- השראת השכינה בתוך כל אחד מישראל

על ידי אליקים » ג' ספטמבר 03, 2019 2:36 pm

שורש הדברים זה הראשית חכמה או הזוהר עצמו?
כי הראשית חכמה היה בדורו של האלשיך, ואין בזה שום שורש יותר מהאלשיך עצמו. על איזה זוהר מתבסס הראשית חכמה?

Re: פרשת תצוה- השראת השכינה בתוך כל אחד מישראל

על ידי אורח » ג' ספטמבר 03, 2019 2:09 pm

ראיתי היום בספר חדש שנקרא חוקר לב שבאמצע איזה סימן דן בזה, ואני מצטט דבריו,
וידועים דברי האלשיך הק' על הפסוק ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם (שמות כה ח): "שמעתי לומדים מכאן כי עיקר השראת שכינה באדם הוא ולא בבית מאומרו "בתוכם", וכו', ושכנתי בתוכם, כי אין הוא יתברך עושה עיקר מהעצים ואבנים, כי אם מהאנשים צדיקים אשר נפשותיהם משכנות לאביר יעקב". והדברים מפורסמים, וע' של"ה, ובביאור הגר"א (ריש שיר השירים). ושורש הדברים בספר ראשית חכמה (שער האהבה פרק ו סוף אות יח) על פי הזהר, "עיקר דירת השכינה אינה אלא בנפש הזכה, והיינו ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם, בתוכו לא נאמר אלא בתוכם, פירוש בתוך קרבם". וע' למרנא הגר"ח מולאז'ין זצ"ל בספר נפש חיים (ש"א פ"ד). ולהגאון הנצי"ב זצ"ל בהעמק דבר (שמות כט מה). ע"ש.

Re: פרשת תצוה- השראת השכינה בתוך כל אחד מישראל

על ידי פשוטו של מקרא » ג' פברואר 19, 2019 12:56 am

אורח כתב:
פשוטו של מקרא כתב: כל נושא האשכול הזה לא מובן, לא ברור מה רצה מי שפתח אותו, מה הוא חידש, מה הוא כתב, מה הוא מצא בפסוק.
השראת שכינה בישראל- זה הפסוק שהוא הביא, בתוכם הוא בתוך ישראל, לא בתוך כל אחד ואחד, וזה לא כתוב בפסוק שם, בחז"ל ורז"ל מופיע הביטוי שהשכינה שורה בישראל מן הסתם עשרות פעמים.
הגר"א והאלשיך הק' כתבו דבר אחר שהשכינה שורה בתוך כל אחד ואחד, והמדרש שאחד הידידים כאן הביא סה"כ כותב שזה 'דרש' כוונת המשכן, שהשכינה מצתמצמת בתוך בני ישראל, אבל המדרש עצמו אומר שאין זה פשט הפסוק.
א"כ נמצא שמה שהביאו כאן בשם ר' שמואל (לא צויין איזה ר' שמואל - אולי רוזובסקי, אולי סלנט) הוא בדיוק הפוך מהמדרש, ובמדרש מפורש שאין זה כוונת הכתוב אלא דרש !
נמשיך אכן שעצרת
וממילא אם זה דרש אז זה כלום!...
כדאי גם לאורחים לחשוב לפני שהם מגיבים.
הביאו כאן 'חידוש' שהעניין המדובר מופיע בפסוק עצמו.
נתברר בדברי המדרש שאין זה כך, כי הפשט בפסוק לפי המדרש אינו כן, אולי דרש, אבל ה'חידוש' שהביאו הוא שזה כתוב בפסוק! וזה כנראה לא ממש.

Re: פרשת תצוה- השראת השכינה בתוך כל אחד מישראל

על ידי מתודה » ב' פברואר 18, 2019 8:30 pm

אף אחד מכם לא טרח להסתכל בתרגום אונקלוס על המילים "ושכנתי בתוכם".

Re: פרשת תצוה- השראת השכינה בתוך כל אחד מישראל

על ידי אורח » ב' פברואר 18, 2019 5:30 pm

פשוטו של מקרא כתב: כל נושא האשכול הזה לא מובן, לא ברור מה רצה מי שפתח אותו, מה הוא חידש, מה הוא כתב, מה הוא מצא בפסוק.
השראת שכינה בישראל- זה הפסוק שהוא הביא, בתוכם הוא בתוך ישראל, לא בתוך כל אחד ואחד, וזה לא כתוב בפסוק שם, בחז"ל ורז"ל מופיע הביטוי שהשכינה שורה בישראל מן הסתם עשרות פעמים.
הגר"א והאלשיך הק' כתבו דבר אחר שהשכינה שורה בתוך כל אחד ואחד, והמדרש שאחד הידידים כאן הביא סה"כ כותב שזה 'דרש' כוונת המשכן, שהשכינה מצתמצמת בתוך בני ישראל, אבל המדרש עצמו אומר שאין זה פשט הפסוק.
א"כ נמצא שמה שהביאו כאן בשם ר' שמואל (לא צויין איזה ר' שמואל - אולי רוזובסקי, אולי סלנט) הוא בדיוק הפוך מהמדרש, ובמדרש מפורש שאין זה כוונת הכתוב אלא דרש !
נמשיך אכן שעצרת
וממילא אם זה דרש אז זה כלום!...

Re: פרשת תצוה- השראת השכינה בתוך כל אחד מישראל

על ידי פשוטו של מקרא » ב' פברואר 18, 2019 4:00 pm

כל נושא האשכול הזה לא מובן, לא ברור מה רצה מי שפתח אותו, מה הוא חידש, מה הוא כתב, מה הוא מצא בפסוק.
השראת שכינה בישראל- זה הפסוק שהוא הביא, בתוכם הוא בתוך ישראל, לא בתוך כל אחד ואחד, וזה לא כתוב בפסוק שם, בחז"ל ורז"ל מופיע הביטוי שהשכינה שורה בישראל מן הסתם עשרות פעמים.
הגר"א והאלשיך הק' כתבו דבר אחר שהשכינה שורה בתוך כל אחד ואחד, והמדרש שאחד הידידים כאן הביא סה"כ כותב שזה 'דרש' כוונת המשכן, שהשכינה מצתמצמת בתוך בני ישראל, אבל המדרש עצמו אומר שאין זה פשט הפסוק.
א"כ נמצא שמה שהביאו כאן בשם ר' שמואל (לא צויין איזה ר' שמואל - אולי רוזובסקי, אולי סלנט) הוא בדיוק הפוך מהמדרש, ובמדרש מפורש שאין זה כוונת הכתוב אלא דרש !

Re: פרשת תצוה- השראת השכינה בתוך כל אחד מישראל

על ידי מתודה » ב' פברואר 18, 2019 8:30 am

בפסוק כתוב: וְעָ֥שׂוּ לִ֖י מִקְדָּ֑שׁ וְשָׁכַנְתִּ֖י בְּתוֹכָֽם׃

אחוד לך חידה:
המילה 'מקדש' היא לשון יחיד או לשון רבים?

Re: פרשת תצוה- השראת השכינה בתוך כל אחד מישראל

על ידי אורח » ב' פברואר 18, 2019 2:10 am

מתודה כתב: אני מחכה להסבר מה המדרש הוסיף על הפסוק מלבד שבח חיבת הקב"ה לישראל.


רז"ל זה לא דווקא מה שמכונה אצלנו "חז"ל". רז"ל זה 'רבותינו זכרונם לברכה', ולאו דווקא חכמי המשנה והתלמוד והמדרשים.

כעת ראיתי שמביאים שהמקור הראשון הוא פירוש רבינו אפרים עה"ת. לא בדקתי.
המדרש מסביר, פשוטו של מקרא מדבור על המשכן, אבל מחדש המדרש שהקב"ה מצמצם שכינתו בתוכם.

ורז"ל בד"כ זה חז"ל. רק ע"צ הדוחק אומרים אחרת.

Re: פרשת תצוה- השראת השכינה בתוך כל אחד מישראל

על ידי מתודה » א' פברואר 17, 2019 9:35 pm

אני מחכה להסבר מה המדרש הוסיף על הפסוק מלבד שבח חיבת הקב"ה לישראל.


רז"ל זה לא דווקא מה שמכונה אצלנו "חז"ל". רז"ל זה 'רבותינו זכרונם לברכה', ולאו דווקא חכמי המשנה והתלמוד והמדרשים.

כעת ראיתי שמביאים שהמקור הראשון הוא פירוש רבינו אפרים עה"ת. לא בדקתי.

Re: פרשת תצוה- השראת השכינה בתוך כל אחד מישראל

על ידי אורח » א' פברואר 17, 2019 9:34 pm

מתודה כתב: ואני מצאתי שזה קדום יותר: פסוק מפורש!!! "ושכנתי בתוכם"!!!

ועכשיו ברצינות: המדרש לא מוסיף על הפסוק כלום. האלשיך חידש את "בתוכם של כל אחד ואחד".
אתה באמת סבור שהמדרש לא הוסיף כלום?? פשוט שכוונתו להנ"ל
האלשיך עצמו מביא זאת בשם רז"ל
זה לא המצאה שלו

Re: פרשת תצוה- השראת השכינה בתוך כל אחד מישראל

על ידי מתודה » א' פברואר 17, 2019 9:32 pm

ואני מצאתי שזה קדום יותר: פסוק מפורש!!! "ושכנתי בתוכם"!!!

ועכשיו ברצינות: המדרש לא מוסיף על הפסוק כלום. האלשיך חידש את "בתוכם של כל אחד ואחד".

Re: פרשת תצוה- השראת השכינה בתוך כל אחד מישראל

על ידי אורח » א' פברואר 17, 2019 9:28 pm

ובכלל, בחיפוש קל בפרוייקט השו"ת מצאתי שבאמת המקור במדרש!! אז מה שידוע לך - לא מדוייק..
פסיקתא זוטרתא (לקח טוב) שמות פרשת תרומה פרק כה סימן ח
ח) ועשו לי מקדש. בעולם הזה ולעולם הבא: ושכנתי בתוכם. לעולמי עולמים. חיבה יתירה חיבב הקדוש ברוך הוא לישראל, לצמצם שכינתו בתוכם, אשרי העם שככה לו אשרי העם שה' אלהיו. זה המדרש נואי המקרא ומידי פשוטו אינו יוצא:

Re: פרשת תצוה- השראת השכינה בתוך כל אחד מישראל

על ידי אורח » א' פברואר 17, 2019 9:26 pm

מתודה כתב: מה כל כך תמוה? כידוע המקור הראשון לזה הוא האלשיך.
מה שידוע לך, לא היה ידוע לי.

Re: פרשת תצוה- השראת השכינה בתוך כל אחד מישראל

על ידי מתודה » א' פברואר 17, 2019 9:23 pm

מה כל כך תמוה? כידוע המקור הראשון לזה הוא האלשיך.

Re: פרשת תצוה- השראת השכינה בתוך כל אחד מישראל

על ידי אורח » א' פברואר 17, 2019 9:21 pm

איש ספר כתב:
מעולם תמהתי שאין לזה כל מקור בדברי חז"ל, בתוכו לא נאמר אלא בתוכם. נמצא כך גם בשל"ה ועוד.
האמנם??

Re: פרשת תצוה- השראת השכינה בתוך כל אחד מישראל

על ידי חזקי » א' פברואר 17, 2019 1:47 pm

יש מאן דהו שפקפק על מקור הדברים? אתמהה.

Re: פרשת תצוה- השראת השכינה בתוך כל אחד מישראל

על ידי אורח » א' פברואר 17, 2019 2:04 am

איש ספר כתב: המקור בהדיא בביאור הגר"א ריש שיר השירים.
המקור באשליך בפרשה!
כך שכל הוויכוח מיותר.

ריזל,
מה שהבאתי מדרכי שמואל, נא להעלות הדברים. לפעמים אלו דברים שנאמרים באמירה בעלמא תוך כדי דיבור, והמבין הבין בסגנון אחר, כי לפי פשוטו של מקרא (תרתי משמע) אין כ"כ הכרע.
תבאנה אותיות ותדברנה.



מעולם תמהתי שאין לזה כל מקור בדברי חז"ל, בתוכו לא נאמר אלא בתוכם. נמצא כך גם בשל"ה ועוד.
מה אתה רוצה מריזל. זה פסוק מפורש טפי מושכנתי בתוכם!

Re: פרשת תצוה- השראת השכינה בתוך כל אחד מישראל

על ידי איש ספר » ו' פברואר 15, 2019 3:51 pm

המקור בהדיא בביאור הגר"א ריש שיר השירים.
המקור באשליך בפרשה!
כך שכל הוויכוח מיותר.

ריזל,
מה שהבאתי מדרכי שמואל, נא להעלות הדברים. לפעמים אלו דברים שנאמרים באמירה בעלמא תוך כדי דיבור, והמבין הבין בסגנון אחר, כי לפי פשוטו של מקרא (תרתי משמע) אין כ"כ הכרע.
תבאנה אותיות ותדברנה.



מעולם תמהתי שאין לזה כל מקור בדברי חז"ל, בתוכו לא נאמר אלא בתוכם. נמצא כך גם בשל"ה ועוד.

Re: פרשת תצוה- השראת השכינה בתוך כל אחד מישראל

על ידי פשוטו של מקרא » ו' פברואר 15, 2019 2:08 pm

הנסיון לייחס לגאון זיע"א ולאלשיך הק' דברים שכאלו הם הם הזילזול בדבריהם.
כמובן לא מתוך רצון לזלזל אלא מתוך שדבריהם זולים בעיני הקוראם כספר קומיקס או שוטנשטיין בלא עומק ועיון די הצורך.

Re: פרשת תצוה- השראת השכינה בתוך כל אחד מישראל

על ידי אורח » ו' פברואר 15, 2019 2:04 pm

רח"ל על הזלזול בדברי הגר"א והאלשיך

Re: פרשת תצוה- השראת השכינה בתוך כל אחד מישראל

על ידי פשוטו של מקרא » ו' פברואר 15, 2019 1:41 pm

נו אז אם כך מה יש ב'בתוך בני ישראל יותר'?
אתממההה

Re: פרשת תצוה- השראת השכינה בתוך כל אחד מישראל

על ידי כּוֹתָר » ו' פברואר 15, 2019 1:39 pm

מתודה כתב:
דוד ריזל כתב: בפשטות 'ושכנתי בתוכם' מדובר על המשכן שהוא נמצא בתוך מחנה ישראל.
מה פתאום. "בתוכם" לשון רבים.
זה באמת הרמז מדוע נקט לשון רבים, אבל הפשט הוא: שבני ישראל יש להם משכן ובתוכו יהא השראת השכינה.

Re: פרשת תצוה- השראת השכינה בתוך כל אחד מישראל

על ידי פשוטו של מקרא » ו' פברואר 15, 2019 1:38 pm

המשכן הוא לא בתוך בני ישראל?
מה זה בתוכם בתוך הקישקעס???
בתוך בני ישראל לא מוסיף כלום על בתוכם,
כי שני המילים לא מורות על בתוכם היינו בתוך הגוף של כל אחד ואחד, השכינה אינה חפץ שאפשר להתפיסו בתוך איזה דבר, ובוודאי הוא עניין של הנהגה עם הדבר ולא המצאות בתוך הדבר.

Re: פרשת תצוה- השראת השכינה בתוך כל אחד מישראל

על ידי מתודה » ו' פברואר 15, 2019 1:27 pm

דוד ריזל כתב: בפשטות 'ושכנתי בתוכם' מדובר על המשכן שהוא נמצא בתוך מחנה ישראל.
מה פתאום. "בתוכם" לשון רבים.

Re: פרשת תצוה- השראת השכינה בתוך כל אחד מישראל

על ידי כּוֹתָר » ו' פברואר 15, 2019 1:23 pm

בפשטות 'ושכנתי בתוכם' מדובר על המשכן שהוא נמצא בתוך מחנה ישראל.
אבל כאן כתוב מפורש "בתוך בני ישראל"

Re: פרשת תצוה- השראת השכינה בתוך כל אחד מישראל

על ידי מתודה » ו' פברואר 15, 2019 1:12 pm

מה יש בפסוק הזה יותר מאשר ב"ושכנתי בתוכם" ?

פרשת תצוה- השראת השכינה בתוך כל אחד מישראל

על ידי כּוֹתָר » ו' פברואר 15, 2019 12:55 pm

ידוע מהאלישך וכן מהגר"א, עה"פ 'ושכנתי בתוכם' בתוך כל אחד ואחד, אך זה רק בדרך רמז.

עכשיו ראיתי בספר החדש דרכי שמואל, משיחות רבי שמואל בליל שבת, שהוא מביא לזה פסוק מפורש בפרשת תצוה, "ושכנתי בתוך בני ישראל והייתי להם לאלוקים, וידעו כי אני ה' אלוקיהם אשר הוצאתי אותם מארץ מצרים לשכני בתוכם וכו' ", ומבואר שעיקר המשכן הוא להשרות שכינתו בתוך כל אחד ואחד מישראל. ע"כ דבריו.

חזרה למעלה