השתדלות לדעת החזו"א

שלח תגובה


שאלת אימות זו היא אמצעי למניעת שליחה אוטומטית של טפסים על ידי בוטים.
BBCode כבוי
סמיילים כבויים

צפיה מקדימה של הנושא
   

הרחב תצוגה צפיה מקדימה של הנושא: השתדלות לדעת החזו"א

Re: השתדלות לדעת החזו"א

על ידי דודי חיימים » ד' ינואר 15, 2020 5:39 pm

פעם שמעתי ממורי הרב דב שיף בשם החזון איש שהשתדלות זה כמו שתוקעים מסמר מנסים אבל קצת מתעקם אז לא ממשיכים אלא עוזבים.

Re: השתדלות לדעת החזו"א

על ידי דוד » ד' אוגוסט 21, 2019 2:03 pm

מצד שני החזו"א כותב שהשתדלות היא לפי מדרגת הביטחון, ולמי שנמצא במדרגה אז ההשתדלות פוחתת, וע"כ היא פחות ממה שדרך הטבע. אולי יש הבדל בין מעשה נואש לבין מעשה שאינו מספיק מצד הטבע?

כיוון אחר: אולי כשבדרך הטבע אין סיכוי לישועה בלי שום פעולה, אז מוטל על האדם לנקוט בהשתדלות גם כשבדרך הטבע אין לה הרבה סבירות. משא"כ באדם היושב בכלא ויש בלאו הכי סבירות כלשהי שיצא גם סתם בלי שום פעולה, שאז אין לו לנסות לזרז את יציאתו ע"י מעשה שבדרך הטבע לא יועיל.

Re: השתדלות לדעת החזו"א

על ידי יהודה » ד' אוגוסט 21, 2019 11:00 am

חוטרא כתב: אולי להשכיר את עצמו כפועל?
ובמה יעבוד?

Re: השתדלות לדעת החזו"א

על ידי חוטרא » ג' אוגוסט 20, 2019 9:47 pm

יהודה כתב:
פשוטו של מקרא כתב: לא הבנתי הרי הציע את עצמו לעבד, לא?
לא, אליהו הוא שהיצע את עצמו לעבד. ואני שאלתי על אותו חסיד מה חשב לחפש בשוק?
אולי להשכיר את עצמו כפועל?

Re: השתדלות לדעת החזו"א

על ידי יהודה » ג' אוגוסט 20, 2019 9:46 pm

פשוטו של מקרא כתב: לא הבנתי הרי הציע את עצמו לעבד, לא?
לא, אליהו הוא שהיצע את עצמו לעבד. ואני שאלתי על אותו חסיד מה חשב לחפש בשוק?

Re: השתדלות לדעת החזו"א

על ידי פשוטו של מקרא » ב' פברואר 18, 2019 4:03 pm

לא הבנתי הרי הציע את עצמו לעבד, לא?

Re: השתדלות לדעת החזו"א

על ידי יהודה » א' פברואר 17, 2019 7:33 pm

מתודה כתב: אשכול נוסף על דעת החזו"א בענין בטחון והשתדלות: viewtopic.php?f=4&t=191
לנושא שם אני מעדיף לא להיכנס, ובכל מקרה זה עניין פרטי. אני שאלתי באופן כללי, אם לדעת החזו"א דבר שאין לצפות לו באופן טבעי אינו נחשב השתדלות, ולכן יוסף נענש על שפנה לשר המשקים, שהרי טבע הרהבים שלא יעשו טובה למי שמחוייבים לו, אם כן למה היה אותו חסיד צריך ללכת לשוק. שלפי הבנתי הפשוטה זה דומה לאחד שינסה לחפש מציאות ברחוב. אולי אני טועה ושם היה סיבה לצפות שאפילו אם אין לו פרוטה, ימצא בשוק מי שיעזור לו להתפרנס.

Re: השתדלות לדעת החזו"א

על ידי מתודה » א' פברואר 17, 2019 3:56 pm

אשכול נוסף על דעת החזו"א בענין בטחון והשתדלות: viewtopic.php?f=4&t=191

השתדלות לדעת החזו"א

על ידי יהודה » א' פברואר 17, 2019 3:42 pm

החזו"א כתב באמונה וביטחון שמה שלא דרך הטבע שיהיה, אין זו השתדלות אלא מעשה יאוש. וצריך ביאור מהמעשה של "איש חסיד" בפיוט של מוצאי שבת. שנראה שלא היתה שום מלאכה שידע לעסוק בה. אלא שסמך על הבורא שיזמין לו. ולמה זה לא דומה למה שאין דרך שימצא כלל.

חזרה למעלה