צור ישועתינו

שלח תגובה


שאלת אימות זו היא אמצעי למניעת שליחה אוטומטית של טפסים על ידי בוטים.
BBCode כבוי
סמיילים כבויים

צפיה מקדימה של הנושא
   

הרחב תצוגה צפיה מקדימה של הנושא: צור ישועתינו

Re: צור ישועתינו

על ידי העצמות היבשות » ב' פברואר 01, 2021 12:09 pm

כשם ש"מלכנו מלך אבותינו" ולא "מולך" [למרות ש"גואל"], כך צור

Re: צור ישועתינו

על ידי פרנקל תאומים » ה' פברואר 21, 2019 9:37 pm

מרדכי דב זינגר כתב:
פרנקל תאומים כתב:
מרדכי דב זינגר כתב: מלכנו מלך אבותינו
גואלינו גואל אבותינו
יוצרינו יוצר ישועתינו
למה אומרים
יוצרינו צור ישועתינו ?
צור כמו צר צורה, דהיינו יוצר, וכמו שאז''ל ''אין צור כאלוקינו, אין צייר כאלוקינו".
צר, יוצר, מצייר, נראה דכולם משורש אחד נפקי, וא"ש.
כאשר מדברים על "ישועה". מן הסתם שורש המילה "צור" מלשון שמירה (צור חסיו בו) (מעוז צור ישועתי)
וכאשר מדברים על "יצירה" השורש "ציר"
צור חסיו בו, צור הוא שם עצם ולא פועל, וכפשוטו- הקב''ה הוא הסלע החזק (צור) שעליו אנו נשענים, ובצל גודלו וחוזקו אנו חוסים. אבל אני רוצה לפרש ''צורנו צור ישועתינו'' כפועל, צר צורה.

Re: צור ישועתינו

על ידי אורח » ו' פברואר 15, 2019 2:14 am

מרדכי דב זינגר כתב:
פרנקל תאומים כתב:
מרדכי דב זינגר כתב: מלכנו מלך אבותינו
גואלינו גואל אבותינו
יוצרינו יוצר ישועתינו
למה אומרים
יוצרינו צור ישועתינו ?
צור כמו צר צורה, דהיינו יוצר, וכמו שאז''ל ''אין צור כאלוקינו, אין צייר כאלוקינו".
צר, יוצר, מצייר, נראה דכולם משורש אחד נפקי, וא"ש.
כאשר מדברים על "ישועה". מן הסתם שורש המילה "צור" מלשון שמירה (צור חסיו בו) (מעוז צור ישועתי)
וכאשר מדברים על "יצירה" השורש "ציר"
נכון

Re: צור ישועתינו

על ידי מרדכי דב זינגר » ה' פברואר 14, 2019 7:03 am

פרנקל תאומים כתב:
מרדכי דב זינגר כתב: מלכנו מלך אבותינו
גואלינו גואל אבותינו
יוצרינו יוצר ישועתינו
למה אומרים
יוצרינו צור ישועתינו ?
צור כמו צר צורה, דהיינו יוצר, וכמו שאז''ל ''אין צור כאלוקינו, אין צייר כאלוקינו".
צר, יוצר, מצייר, נראה דכולם משורש אחד נפקי, וא"ש.
כאשר מדברים על "ישועה". מן הסתם שורש המילה "צור" מלשון שמירה (צור חסיו בו) (מעוז צור ישועתי)
וכאשר מדברים על "יצירה" השורש "ציר"

Re: צור ישועתינו

על ידי אליקים » א' ינואר 27, 2019 3:55 pm

סענדער כתב: השאלה לא נכונה, לא מתאים לומר יצירה על ישועה.
אז שיהיה כתוב "צורנו צור ישועתנו"

Re: צור ישועתינו

על ידי סענדער » א' ינואר 27, 2019 1:54 am

השאלה לא נכונה, לא מתאים לומר יצירה על ישועה.

Re: צור ישועתינו

על ידי אליקים » ה' ינואר 24, 2019 11:17 pm

פרנקל תאומים כתב:
מרדכי דב זינגר כתב: מלכנו מלך אבותינו
גואלינו גואל אבותינו
יוצרינו יוצר ישועתינו
למה אומרים
יוצרינו צור ישועתינו ?
צור כמו צר צורה, דהיינו יוצר, וכמו שאז''ל ''אין צור כאלוקינו, אין צייר כאלוקינו".
צר, יוצר, מצייר, נראה דכולם משורש אחד נפקי, וא"ש.
זה מיישב את השאלה על ההבדל במשמעות, אבל לא את השאלה על ההבדל בלשון.

Re: צור ישועתינו

על ידי פרנקל תאומים » ה' ינואר 24, 2019 10:38 pm

מרדכי דב זינגר כתב: מלכנו מלך אבותינו
גואלינו גואל אבותינו
יוצרינו יוצר ישועתינו
למה אומרים
יוצרינו צור ישועתינו ?
צור כמו צר צורה, דהיינו יוצר, וכמו שאז''ל ''אין צור כאלוקינו, אין צייר כאלוקינו".
צר, יוצר, מצייר, נראה דכולם משורש אחד נפקי, וא"ש.

Re: צור ישועתינו

על ידי מרדכי דב זינגר » ד' נובמבר 28, 2018 6:17 pm

אליקים כתב:
מרדכי דב זינגר כתב: מלכנו מלך אבותינו
גואלינו גואל אבותינו
יוצרינו יוצר ישועתינו
למה אומרים
יוצרינו צור ישועתינו ?

השאלה משולשת (וכנראה לזה התכוונת):
א. יוצרנו וצור ישועתנו אינם מקבילים כמו בשני הבתים הקודמים
ב. אם כבר יוצרנו, מה עם יוצר אבותינו
ג. אם כבר צור ישועתנו, מה עם צור ישועת אבותינו

נראה שענין הקטע הזה הוא סיפור בשבח הקב"ה על חסדיו, "פודנו ומצילנו מעולם שמך", ע"י ש"אין אלוקים זולתך"; על ידי עצם היותו כל יכול. לכן הפתיחה היא "אֱמֶת. שָׁאַתָּה הוּא יי אֱלהֵינוּ וֵאלהֵי אֲבותֵינוּ. מַלְכֵּנוּ מֶלֶךְ אֲבותֵינוּ" שזה הסיפור בעצם גדלות הקב"ה; "גּואֲלֵנוּ גּואֵל אֲבותֵינוּ" זה כבר עירוב של גדלות הקב"ה עם חסדיו עלינו ועל אבותינו, "יוצְרֵנוּ צוּר יְשׁוּעָתֵנוּ. פּודֵנוּ וּמַצִּילֵנוּ מֵעולָם שְׁמֶךָ" זה כבר עצם הענין; ושוב חוזרים ל"אֵין אֱלהִים זוּלָתֶךָ".
כך ש"יוצרנו צור ישועתנו" לא לגמרי שייך לשני הבתים הקודמים, אל הוא נסמך על לאחריו. אולי לא תירוץ מושלם, אבל בכל זאת.
יישר כח, רעיון מעניין.
רק כרגע ראיתי את תגובתך.
ביינתים מצאתי שהמחזור ויטרי גורס "צורנו צור..." ולא יוצרינו.
וכך הראוני גורסים בשני סידורים (אחד קורן-אבתינו השני קה"ת)

Re: צור ישועתינו

על ידי אליקים » ש' נובמבר 24, 2018 11:41 pm

מרדכי דב זינגר כתב: מלכנו מלך אבותינו
גואלינו גואל אבותינו
יוצרינו יוצר ישועתינו
למה אומרים
יוצרינו צור ישועתינו ?

השאלה משולשת (וכנראה לזה התכוונת):
א. יוצרנו וצור ישועתנו אינם מקבילים כמו בשני הבתים הקודמים
ב. אם כבר יוצרנו, מה עם יוצר אבותינו
ג. אם כבר צור ישועתנו, מה עם צור ישועת אבותינו

נראה שענין הקטע הזה הוא סיפור בשבח הקב"ה על חסדיו, "פודנו ומצילנו מעולם שמך", ע"י ש"אין אלוקים זולתך"; על ידי עצם היותו כל יכול. לכן הפתיחה היא "אֱמֶת. שָׁאַתָּה הוּא יי אֱלהֵינוּ וֵאלהֵי אֲבותֵינוּ. מַלְכֵּנוּ מֶלֶךְ אֲבותֵינוּ" שזה הסיפור בעצם גדלות הקב"ה; "גּואֲלֵנוּ גּואֵל אֲבותֵינוּ" זה כבר עירוב של גדלות הקב"ה עם חסדיו עלינו ועל אבותינו, "יוצְרֵנוּ צוּר יְשׁוּעָתֵנוּ. פּודֵנוּ וּמַצִּילֵנוּ מֵעולָם שְׁמֶךָ" זה כבר עצם הענין; ושוב חוזרים ל"אֵין אֱלהִים זוּלָתֶךָ".
כך ש"יוצרנו צור ישועתנו" לא לגמרי שייך לשני הבתים הקודמים, אל הוא נסמך על לאחריו. אולי לא תירוץ מושלם, אבל בכל זאת.

צור ישועתינו

על ידי מרדכי דב זינגר » ש' נובמבר 24, 2018 9:42 pm

מלכנו מלך אבותינו
גואלינו גואל אבותינו
יוצרינו יוצר ישועתינו
למה אומרים
יוצרינו צור ישועתינו ?

חזרה למעלה