על מנהג וסגולה

שלח תגובה


שאלת אימות זו היא אמצעי למניעת שליחה אוטומטית של טפסים על ידי בוטים.
BBCode כבוי
סמיילים כבויים

צפיה מקדימה של הנושא
   

הרחב תצוגה צפיה מקדימה של הנושא: על מנהג וסגולה

Re: על מנהג וסגולה

על ידי אורח » ב' ספטמבר 11, 2023 1:58 pm

[quote=חזקי post_id=765 user_id=127]
אתם מכירים את המנהגים שאתה לא מבין מהיכן הם צצו?...
או סתם לא לעבור מעליו..
כאן המקום לעסוק בכל סוגי המנהגים והסגולות אלה שיש להם מקור ואלה שאינם בכלל...
[/quote]
אולי המקור ביבמות קה עמוד ב אמר ליה רבי ישמעאל בר' יוסי מי שצריך לו עם קדוש יפסע על ראשי עם קדוש מי שאין צריך לו עם קדוש היאך יפסע על ראשי עם קדוש

Re: על מנהג וסגולה

על ידי צבי » ג' פברואר 25, 2020 2:10 pm

מתודה כתב: @יהודה לכאורה הענין הזה לא לעבור על תינוק לא קשור לתיקון של האורחו"צ, כי הענין הזה קיים גם אם זה שעוברים מתחתיו מסכים לזה.

יהודה כתב:
ד' אוגוסט 21, 2019 11:31 pm
וכעין זה מפורש בהלכה שאסור להעביר משקים מעל אוכל משום שמא ישפך

סליחה על הבורות, מה המקור?
סימן קעא - שלא לנהג בזיון באכלין.
א עוֹשֶׂה אָדָם צְרָכָיו בַּפַּת וְהָנֵי מִלֵּי דְּלֹא מַמְאִיס בֵּיהּ, אֲבָל מִדֵּי דְּמַמְאִיס בֵּיהּ, (א) לֹא; הִילְכָּךְ אֵין מַנִּיחִין עָלָיו בָּשָׂר חַי, וְאֵין מַעֲבִירִין עָלָיו כּוֹס מָלֵא, וְאֵין סוֹמְכִין בּוֹ הַקְּעָרָה אִם הִיא מְלֵאָה דָּבָר שֶׁאִם יִפֹּל עַל הַפַּת יִמָּאֵס, וְאֵין נוֹטְלִין הַיָּדַיִם בְּיַיִן בֵּין חַי בֵּין מָזוּג אֲפִלּוּ נְטִילָה שֶׁאֵינָהּ צֹרֶךְ אֲכִילָה, וְאֵין זוֹרְקִין (ב) הַפַּת מִשּׁוּם בִּזְיוֹן אֳכָלִים; וּכְשֵׁם שֶׁאֵין זוֹרְקִין אֶת הַפַּת, כָּךְ אֵין זוֹרְקִין אֳכָלִין הַנִּמְאָסִים עַל יְדֵי זְרִיקָה; אֲבָל מִדֵּי דְּלֹא מַמְאִיס, כְּגוֹן אֱגוֹזִים וְרִמּוֹנִים וְחַבּוּשִׁים, שָׁרֵי.

Re: על מנהג וסגולה

על ידי צבי » ש' פברואר 08, 2020 11:11 pm

תוקן!
שכוייח.

Re: על מנהג וסגולה

על ידי עוסק בתורה » ש' פברואר 08, 2020 11:09 pm

צבי כתב: +אישי.
טיפ: יש אפשרות לתקן בהודעה עצמה, בלחצן הימני מבין שלושת הלחצנים שבצד שמאל של ההודעה

Re: על מנהג וסגולה

על ידי צבי » ש' פברואר 08, 2020 11:07 pm

+אישי.

Re: על מנהג וסגולה

על ידי צבי » ש' פברואר 08, 2020 11:05 pm

"זוגות" זהו עניין סגולי ותו לא!
אני חושב ככה מסברא ומניסיון אישי.

Re: על מנהג וסגולה

על ידי עוסק בתורה » ש' פברואר 08, 2020 11:02 pm

צבי כתב: "מאן דלא קפיד לא קפיד בהדיה"
המשפט מהגמרא הזאת המוזכרת בסוף פסחים אמנם מדברת אודות סכנת "זוגות" אך ניתן ליישם אותה על כל תחום או חשש.
מי אמר לך?

Re: על מנהג וסגולה

על ידי צבי » ש' פברואר 08, 2020 10:57 pm

"מאן דלא קפיד לא קפיד בהדיה"
המשפט מהגמרא הזאת המוזכרת בסוף פסחים אמנם מדברת אודות סכנת "זוגות" אך ניתן ליישם אותה על כל תחום או חשש.
כן כן גם לפשטנים שביננו.

Re: על מנהג וסגולה

על ידי שניאור » ו' אוגוסט 30, 2019 9:45 am

ברור שהטעם העיקרי אינו ע"פ פשט, מה שניסיתי לטעון הוא שגדולי הפוסקים הכריעו כן לנהוג ע"פ קבלה, ולאו דווקא למי שמבין בענינים אלו, וממילא מי שמתעקש לא לנהוג כן הוא לכאורה חולק על כל הפוסקים.

Re: על מנהג וסגולה

על ידי אליקים » ד' אוגוסט 28, 2019 8:26 am

מאירוב אליהו כתב:
אליקים כתב: יישר כח ל @שניאור @מאירוב אליהו @חוטרא ו @יפת על הטעמים הנפלאים, אבל חושבני שריבוי הטעמים על דרך הפשט רק מוכיח שהטעם העיקרי אינו ע"ד הפשט...
האי מאי? אתה רוצה לקבל את הטעם על פי קבלה???!
הנושא הזה התחיל אצל כשמתודה הביא בהודעה 33 שהגר"ש פישר נמנע מלומר בו-בה-בם, כיון שאינו נוהג בהנהגות שעל פי הסוד. וע"ז כתבתי שריבוי הטעמים שהביאו מחזק את ההבנה שאין לזה טעם ממשי עפ"י הפשט (ואכן גם בלי זה ברור שהפוסקים הכריעו לנהוג כמו שיוצא עפ"י הסוד, לא דיברתי אלא על הנהגת הגר"ש פישר עצמו)

Re: על מנהג וסגולה

על ידי מאירוב אליהו » ד' אוגוסט 28, 2019 5:51 am

אליקים כתב: יישר כח ל @שניאור @מאירוב אליהו @חוטרא ו @יפת על הטעמים הנפלאים, אבל חושבני שריבוי הטעמים על דרך הפשט רק מוכיח שהטעם העיקרי אינו ע"ד הפשט...
האי מאי? אתה רוצה לקבל את הטעם על פי קבלה???!

Re: על מנהג וסגולה

על ידי אליקים » ג' אוגוסט 27, 2019 5:53 pm

יישר כח ל @שניאור @מאירוב אליהו @חוטרא ו @יפת על הטעמים הנפלאים, אבל חושבני שריבוי הטעמים על דרך הפשט רק מוכיח שהטעם העיקרי אינו ע"ד הפשט...

Re: על מנהג וסגולה

על ידי יפת » ג' אוגוסט 27, 2019 4:19 pm

בדרך הלצה אמרו:
אצל אלו השומרים שבת למחצה לשליש ולרביע כך היה הסדר.
בליל ש"ק, האשה מדליקה נרות, והבעל בחנות, וינוחו בה.
ביום השבת, הבעל הולך להתפלל, והאשה בחנות, וינוחו בו.
בשבת אחה"צ, שניהם הולכים לטייל, וינוחו בם.

Re: על מנהג וסגולה

על ידי חוטרא » ג' אוגוסט 27, 2019 9:11 am

אני שמעתי:
שבת - לשון נקבה, ע"כ בערבית כאשר כל השבת לפנינו אומרים: וינוחו בה - בשבת;
יום - לשון זכר, ע"כ בשחרית כאשר יום השבת לפנינו אומרים: וינוחו בו - ביום השבת;
שבתות - לשון רבים, ע"כ במנחה כאשר מהשבת הזו כבר אין הרבה לפנינו, ואנו מתפללים על כל השבתות אומרים: וינוחו בם.

Re: על מנהג וסגולה

על ידי מאירוב אליהו » ג' אוגוסט 27, 2019 2:20 am

גם 'יום השבת'. יום=זכר. שבת=נקבה. שניהם ביחד=בם

Re: על מנהג וסגולה

על ידי שניאור » ב' אוגוסט 26, 2019 6:14 pm

לא יודע מי זה הגר"ש פישר ושיהיה לו רפואה שלימה במהרה בתושח"י, אבל לעצם הענין אם הוא באמת לא אומר בה-בו-בם הוא כבר מתווכח עם גדולי הפוסקים שהביאו כן להלכה עי' מג"א סי' רס"ח והפוסקים אחריו.
ודרך אגב בערוך השולחן שם הסביר דבר זה ע"פ פשט:
יש מקומות שבברכת רצה במנוחתינו בערבית אומרים וינוחו בה ובשחרית וינוחו בו ובמנחה וינוחו בם [מג"א סק"ג] ונ"ל הטעם דהנה שבת נקראת בתורה לשון נקבה ולשון זכר כי קדש היא לכם מחלליה מות יומת [שמות לא, יד] הרי לשון נקבה וכתיב בויקהל [שם ב] וביום השביעי וגו' כל העושה בו מלאכה וכן כתיב [שם כ, ח] זכור את יום השבת לקדשו וכן שומר שבת מחללו [ישעיה נו, ב] הרי לשון זכר ולכן בלילה שיש בתורה לשון נקבה ליל אומרים בה ויום הוא תמיד לשון זכר בתורה לכן אומרים בו ובמנחה שהוא סמוך לערב כלול משניהם אומרים בם

Re: על מנהג וסגולה

על ידי יהודה » ה' אוגוסט 22, 2019 11:08 pm

סימן קע"א סעיף א' אמנם לא דייקתי, זה מדבר על פת בלבד, ומ"מ הטעם שמא יישפך עליו ולא אומרים שמותר בזהירות. על אחת כמה וכמה כשמדובר בחיי אדם.
(זה לגבי להעביר מעליו מים רותחים למשל, אבל אולי אפשר ללמוד גם להליכה).

Re: על מנהג וסגולה

על ידי מתודה » ה' אוגוסט 22, 2019 9:39 pm

@יהודה לכאורה הענין הזה לא לעבור על תינוק לא קשור לתיקון של האורחו"צ, כי הענין הזה קיים גם אם זה שעוברים מתחתיו מסכים לזה.

יהודה כתב:
ד' אוגוסט 21, 2019 11:31 pm
וכעין זה מפורש בהלכה שאסור להעביר משקים מעל אוכל משום שמא ישפך

סליחה על הבורות, מה המקור?

Re: על מנהג וסגולה

על ידי יהודה » ד' אוגוסט 21, 2019 11:31 pm

וכעין זה מפורש בהלכה שאסור להעביר משקים מעל אוכל משום שמא ישפך

Re: על מנהג וסגולה

על ידי יהודה » ד' אוגוסט 21, 2019 11:31 pm

חזקי כתב: או סתם לא לעבור מעליו..
יש משמעות לזה בספר אורחות צדיקים שער התשובה. שם מביא על אחד מהתיקונים (אני לא זוכר לאיזה חטא) שישכב בפתח בית הכנסת ויעברו עליו העוברים ושבים ומזהיר שם שלא ידרכו עליו.
משמע שזה דבר שלא ראוי לעשות לשאר בני אדם. ואם גם דורכים זה חמור יותר.

ואולי באמת אסרו לעבור מעל תינוק שמא ידרכו עליו בטעות והיא סכנה.

Re: על מנהג וסגולה

על ידי עוסק בתורה » ד' אוגוסט 21, 2019 12:03 am

יהודי פשוט כתב: מישהו מכיר תשו' הרשב"א 'יקר לנו מה שהזקנות אומרות כדבר של תורה' ? [משהו כזה]
בכלל נכון להתייחס בכבוד לדורות הקודמים, כנלענ"ד
ח"א סי' ט: "...וככה יקרה לנו מן הדין בכל דבר שיש קבלה ביד הזקנים והזקנות מעמנו..."

אבל זה לא קשור לאשכול הזה, כי הדוגמא שהרשב"א מביא היא אמונת תחיית המתים, ועל זה הוא כותב שככה יקרה לנו וכו', וממשיך "ולמה נסתור קבלתם ואין קבלה פושטת ביד עמנו רק שקבלו אותה דור אחר דור עד משה רבינו ע"ה או עד הנביאים". כלומר, הוא מדבר על עיקרי הדת שהם ודאי לא יתפשטו ביד הזקנים והזקנות אלא אם נמסרו ממרע"ה או הנביאים. ובהנחה שכולנו מסכימים שהמסורות שלא לפתוח מטריה בתוך הבית או לא לעבור מעל התינוק (הדוגמאות שבפתיחת האשכול) אינן כה עיקריות עד שנסיק שמקורן ממרע"ה או מהנביאים, אז הם לא קשורים לדברי הרשב"א.

Re: על מנהג וסגולה

על ידי יהודי פשוט » ג' אוגוסט 20, 2019 11:53 pm

מישהו מכיר תשו' הרשב"א 'יקר לנו מה שהזקנות אומרות כדבר של תורה' ? [משהו כזה]
בכלל נכון להתייחס בכבוד לדורות הקודמים, כנלענ"ד

Re: על מנהג וסגולה

על ידי מתודה » ב' אפריל 29, 2019 8:55 am

ח"ו!
הוא בסה"כ נמנע מלקיים בפועל את ההנהגות האלו כי לדעתו צריך לנהוג למעשה כפי שעולה עפ"י ההלכה ולא עפ"י הקבלה. הא ותו לא.
(ולמשל ב'בו בה בם', הרי ההנהגה עפ"י הקבלה סותרת את היוצא עפ"י הנגלה, שברור שעפ"י הפשט צריך לומר בכל התפילות 'בה')

Re: על מנהג וסגולה

על ידי אורח » ב' אפריל 29, 2019 2:05 am

מתודה כתב:
עוסק בתורה כתב: ראוי לעסוק כאן גם בדברים שהם ספק מנהג ספק סגולה...
ואולי גם על דברים שהם ספק הלכה ספק קבלה. למשל הרבה הנהגות הלכתיות שנכנסו מכתבי האריז"ל לעולם ההלכה ע"י המג"א. ושמעתי שהגר"ש פישר שליט"א (לרפו"ש בתושח"י) נמנע מלקיימם, ואפילו אינו אומר בשמו"ע בש"ק 'בו' 'בה' 'בם'.
הוא מתנגד לזוהר או כתבי האר"י?

Re: על מנהג וסגולה

על ידי מתודה » ו' פברואר 15, 2019 10:05 am

עוסק בתורה כתב: ראוי לעסוק כאן גם בדברים שהם ספק מנהג ספק סגולה...
ואולי גם על דברים שהם ספק הלכה ספק קבלה. למשל הרבה הנהגות הלכתיות שנכנסו מכתבי האריז"ל לעולם ההלכה ע"י המג"א. ושמעתי שהגר"ש פישר שליט"א (לרפו"ש בתושח"י) נמנע מלקיימם, ואפילו אינו אומר בשמו"ע בש"ק 'בו' 'בה' 'בם'.

Re: על מנהג וסגולה

על ידי חזקי » ב' פברואר 11, 2019 8:55 pm

סיפור על כוחה של סגולה מול מעלת דף גמרא..

מעשה במרן רבי חיים קניבסקי שליט״א, שנולד אצלו נין. התקשר עם חותנו הגדול, רבי יוסף שלום אלישיב זצ״ל, היושב בירושלים, וכיבדו בסנדקאות.
שאלו חותנו הגדול: ומה יהיה עם ה״בלאט גמרא״?
השיבו רבי חיים: איתא ב״לקט יושר״ (הלכות מילה), בשם רבו ה״תרומת הדשן״ - ״שהעולם אומרים, מי שהוא בעל ברית לבן נינו, אינו רואה פני גיהנם. לכן נוהגים, לכבד לזקנו בסנדקאות״. (בספרו ״שמעה תפילתי״ עמוד שכ״א, מביא הגר״ח מקור לזה). הרי, שבכיבוד זה, יזכה להיכנס לגן עדן, ומובטח לו שהוא בן עולם הבא.

לא הגיב הרב אלישיב זצ״ל, מאומה.

ביום הברית אחר התפילה, הרב אלישיב איננו. יש לחכות, פוקד רבי חיים... רבע שעה... חצי שעה... ועדיין לא בא. מתקשר רבי חיים לחותנו, ושואלו: מה קרה? הלא כיבדנוהו בסנדקאות...

ענה לו חותנו הגדול: ומה יהיה עם ה״בלאט גמרא״?

משיב רבי חיים: הרי יש כאן ״סגולה״...!

הפטיר הרב אלישיב, את השיחה: אכן, יכולני להיכנס לגן עדן עם ״סגולה״, אבל, מוטב לי להיכנס לגן עדן עם ״בלאט גמרא״...!

Re: על מנהג וסגולה

על ידי אורח » ב' פברואר 11, 2019 1:25 am

עץ תמר כתב:
חזקי כתב: אתם מכירים את המנהגים שאתה לא מבין מהיכן הם צצו?...
כמו למשל, מה שהסבתות אוסרות על התינוק והילד לפתוח מטריה בבית..
או סתם לא לעבור מעליו..
כאן המקום לעסוק בכל סוגי המנהגים והסגולות אלה שיש להם מקור ואלה שאינם בכלל...
על פתיחת מטריה בבית יש תשובה במעשה אפוד שניאור.
תשובה על פתיחת מטריה בבית?
מה הבעיה?

Re: על מנהג וסגולה

על ידי אורח » ב' פברואר 11, 2019 12:43 am

נימוק מוזר

Re: על מנהג וסגולה

על ידי כּוֹתָר » א' פברואר 10, 2019 10:01 pm

עוסק בתורה כתב: החלות לפני שבצעו עליהם?
ומיהו הצדיק?
הצדיק זה רבי זלמן לייב אסטולין*, ביררתי עכשיו יותר, והסיפור כנראה היה קצת שונה. הוא גילה את החלות או הרים אותם וכך האש כבתה, והסביר שהאש מתביישת מהחלות. אני עדיין בבירורים אצל המסתופפים בצילו לשמוע פרטים נוספים, אם יהיה לי חידושים בל"נ אעדכן.

* יהודי שלמד ולימד תורה במסירות נפש ברוסיה, והוגלה לסיביר. במשך תקופה לימד את רבי גרשון ורבי יעקב אדלשטיין, היה חסיד ליובאויטש. משיצא מרוסיה נפגש פעם עם אחד הגדולים (או רבי אהרן קוטלר או רבי משה פינשטיין) וכשדיבר עמו בלימוד וראה שבקי בכל התורה כולה, יצא מגדרו מרוב התפעלות איך שברוסיה צמח זה גאון גדול.
בסוף ימיו התגורר ברחוב דונולו בבני ברק והלך על קביים. חסידים היו מסתופפים בצילו לשמוע ממנו סיפורים, אמרות ופנינים, שהיו מלאים בניחוח יהודי אמיתי מפעם, אמונה טהורה וזכה.

לקרוא עוד עליו
http://chabadpedia.co.il/index.php/%D7% ... 7%99%D7%9F

Re: על מנהג וסגולה

על ידי חזקי » א' פברואר 10, 2019 2:16 pm

כשתמצא את הזמן אם תוכל לעלות את עיקרי דבריו תודה.

Re: על מנהג וסגולה

על ידי עץ תמר » א' פברואר 10, 2019 2:14 pm

חזקי כתב: מצאת את שו"ת מעשה אפוד הנ"ל דרך גוגל או שראית את הדברים בפנים?
ראיתי בפנים אין זמן כעת לפותחו

Re: על מנהג וסגולה

על ידי מתודה » א' פברואר 10, 2019 8:37 am

חפש בגוגל את המילים 'הרב גוגל'.


אבל @עץ תמר, אם ראית את תשובתו למה שלא תפרט כאן לפחות חלק מהצדדים שלו?

Re: על מנהג וסגולה

על ידי חזקי » א' פברואר 10, 2019 3:00 am

לא מכיר לא את בעל השו"ת ולא את תוארו.

Re: על מנהג וסגולה

על ידי מתודה » א' פברואר 10, 2019 2:31 am

הוא התכוון לכינויו של בעמח"ס מעשה אפוד

Re: על מנהג וסגולה

על ידי חזקי » א' פברואר 10, 2019 2:14 am

מצאת את שו"ת מעשה אפוד הנ"ל דרך גוגל או שראית את הדברים בפנים?

Re: על מנהג וסגולה

על ידי עץ תמר » א' פברואר 10, 2019 1:52 am

אליקים כתב:
עץ תמר כתב:
חזקי כתב: אתם מכירים את המנהגים שאתה לא מבין מהיכן הם צצו?...
כמו למשל, מה שהסבתות אוסרות על התינוק והילד לפתוח מטריה בבית..
או סתם לא לעבור מעליו..
כאן המקום לעסוק בכל סוגי המנהגים והסגולות אלה שיש להם מקור ואלה שאינם בכלל...
על פתיחת מטריה בבית יש תשובה במעשה אפוד שניאור.
???

מה הצדדים בכלל??
תשאל את הרב גוגל

Re: על מנהג וסגולה

על ידי חזקי » ש' פברואר 09, 2019 11:59 pm

אורח כתב: יותר מסתבר בגלל בעיות חמץ וכמו שנהגו כמה וכמה גדולים
לדעתי זו אכן הסיבה. בפרט שבנו פירש מדיליה ולא שמע להדיא מאביו.

Re: על מנהג וסגולה

על ידי עוסק בתורה » ש' פברואר 09, 2019 11:25 pm

חזקי כתב: הגאון רבי משה סופר, ה"יד סופר", הקפיד שלא לאכול נגד חומש פתוח. ביאר בנו, הגאון רבי יוחנן סופר, האדמו"ר מערלוי, שאולי טעמו הוא מפני שנאמר "ויחזו את האלקים ויאכלו וישתו ..." וחשש לאכול נגד שמותיו של הקב"ה שבחומש... ("מנהגי רבותינו" מ"ו)
לפי"ז יש להזהר מלשמוח מול חומש, לצאת ידי דברי התרגום שתרגם "והוו חדי בקרבנהון כאילו אכלין ושתין"?

Re: על מנהג וסגולה

על ידי עוסק בתורה » ו' פברואר 08, 2019 12:31 pm

החלות לפני שבצעו עליהם?
ומיהו הצדיק?

Re: על מנהג וסגולה

על ידי כּוֹתָר » ו' פברואר 08, 2019 10:50 am

שמעתי פעם על צדיק שנפטר לפני 10 שנים בבני ברק, שהייתה לו שריפה פעם בסעודת שבת שנר נפל על המפה והתחילה להידלק והוא אמר מה הבעיה נכסה את החלות, והאש מיד כבתה. והיה לו לזה מקור.

חזרה למעלה