דעת תורה על מגיפת הקורונה

שלח תגובה


שאלת אימות זו היא אמצעי למניעת שליחה אוטומטית של טפסים על ידי בוטים.
BBCode כבוי
סמיילים כבויים

צפיה מקדימה של הנושא
   

הרחב תצוגה צפיה מקדימה של הנושא: דעת תורה על מגיפת הקורונה

Re: דעת תורה על מגיפת הקורונה

על ידי יהושע » ג' מאי 18, 2021 6:35 pm

דוד ריזל כתב: י"ג חשון תשפ"א
בסעודה השלישית בבית המדרש הגדול בבני ברק נשא האדמו''ר מויז'ניץ דברים חריפים ותקף את אותם אלו שמוסרים לרשויות על אנשים שמקיימים מנייני תפילה וחנויות בניגוד ל''חוק''. הרבי אמר כי בתקופה האחרונה היו חורבנות רבים ברוחניות בעקבות הוראות הממשלה.

במהלך דברי התורה בסעודה שלישית בבית המדרש הגדול בקרית ויז'ניץ בבני ברק תקף מרן האדמו"ר מויזניץ שליט"א את ה'מלשינים' אשר "מבחוץ הולכים כאחד היראים, אולם המה האנשים הכי נמוכים בכלל ישראל, הדיוטא התחתונה של המחנה".

בהמשך דבריו הרחיב האדמו"ר מויזני'ץ בדברים אודות התקופה האחרונה אשר בהם כלל העולם נמצאים במיצר בעקבות הנגיף וירוס 'קורונה'. האדמו"ר בדבריו הדגיש את חובת השמירה מפני הסכנה ושכל אחד ימנע את עצמו מלהיכנס לסכנה וישמרו את הוראות הבריאות כל אחד כפי יכולתו.

האדמו"ר המשיך בהרחבה בהזכירו את ימי חודש ניסן אייר בהם התפללו כלל ישראל במרפסות הבתים, תוך שמירה אדוקה כל כל הוראות המרחק. אכן המשיך הרבי ואמר ראו דברים נשגבים בכך, הן מצד הגשמי והן מצד הרוחני, את קרבת אלוקים לי טוב. אולם ראו המון חורבנות ברוחניות, ממש לא יאומן כי יסופר כמה בחורים וילדים נפלו לרשת היצר בכל מיני אופנים.

"בתקופה האחרונה החלו להקל במקצת על ההוראות בפתיחת כל בתי החינוך, בתי המדרש והיכלי הישיבות. אי אפשר להמשיך במצב של סגירת בתי החינוך אין זה פיתרון נאות. אולם קמה וגם ניצבה חבורת 'מלשינים" הזדעק הרבי.

"זקיני הקדוש בעל ה'אמרי חיים' זיע"א היה אוהב ישראל בכל מאודו, אהב כל יהודי, אולם נגד מלשינים דיבר כל דבר אסור. מצד התורה מותר להחרימם מכלל ישראל, אסור לתת להם למלאות רצונם הנזולה. מלאים רשעות לשמה יש בהם, לדאבוננו יכולים המה להתפלל ג' תפילות ביום ולהניח תפילין , שום דבר לא שווה אצלם , צריכים להוקיעם ממחננו".

הרבי המשיך וסיפר את מה שסיפר הרה"צ רבי אברהם אלימלך בידרמן שליט"א בשבוע האחרון, כאשר בחור טירפד שמחת חתן וכלה, והמה מחלו לו לבסוף, וראו ישועה כאשר ניצלו מתאונת דרכים.

"אנשי המשטר המה אחראים לקיים סדר ולשמור על סדר הציבור לא ח"ו להרביץ ולהפריע לשמחות. אולם אלו מגיעים רק כתוצאה מהלשנות של מלשינים רח"ל. בדורות קודמים ראינו שהחרימו מלשינים מהמחנה ממש".

את דבריו חתם הרבי ברוב ברכות , שיתמו חטאים מהארץ בקרוב בימינו.
מצד אחד הקורונה כה מסוכן עד שצריך לחסן בחורים צעירים שהקורונה אצלם פחות מסוכן משפעת, על אף התופעות הלוואי, ומצד שני יש לצפצף על הוראות הרופאים בעניין הסגרים והריחוק, איך מיישבים את הסתירה?

Re: דעת תורה על מגיפת הקורונה

על ידי אורח » ב' נובמבר 09, 2020 7:25 pm

תשובת הגאון ר' ישראל לנדא להגרמ"ש קליין
https://www.prog.co.il/threads/%D7%97%D ... st-8436524

Re: דעת תורה על מגיפת הקורונה

על ידי כּוֹתָר » ש' אוקטובר 31, 2020 9:47 pm

י"ג חשון תשפ"א
בסעודה השלישית בבית המדרש הגדול בבני ברק נשא האדמו''ר מויז'ניץ דברים חריפים ותקף את אותם אלו שמוסרים לרשויות על אנשים שמקיימים מנייני תפילה וחנויות בניגוד ל''חוק''. הרבי אמר כי בתקופה האחרונה היו חורבנות רבים ברוחניות בעקבות הוראות הממשלה.

במהלך דברי התורה בסעודה שלישית בבית המדרש הגדול בקרית ויז'ניץ בבני ברק תקף מרן האדמו"ר מויזניץ שליט"א את ה'מלשינים' אשר "מבחוץ הולכים כאחד היראים, אולם המה האנשים הכי נמוכים בכלל ישראל, הדיוטא התחתונה של המחנה".

בהמשך דבריו הרחיב האדמו"ר מויזני'ץ בדברים אודות התקופה האחרונה אשר בהם כלל העולם נמצאים במיצר בעקבות הנגיף וירוס 'קורונה'. האדמו"ר בדבריו הדגיש את חובת השמירה מפני הסכנה ושכל אחד ימנע את עצמו מלהיכנס לסכנה וישמרו את הוראות הבריאות כל אחד כפי יכולתו.

האדמו"ר המשיך בהרחבה בהזכירו את ימי חודש ניסן אייר בהם התפללו כלל ישראל במרפסות הבתים, תוך שמירה אדוקה כל כל הוראות המרחק. אכן המשיך הרבי ואמר ראו דברים נשגבים בכך, הן מצד הגשמי והן מצד הרוחני, את קרבת אלוקים לי טוב. אולם ראו המון חורבנות ברוחניות, ממש לא יאומן כי יסופר כמה בחורים וילדים נפלו לרשת היצר בכל מיני אופנים.

"בתקופה האחרונה החלו להקל במקצת על ההוראות בפתיחת כל בתי החינוך, בתי המדרש והיכלי הישיבות. אי אפשר להמשיך במצב של סגירת בתי החינוך אין זה פיתרון נאות. אולם קמה וגם ניצבה חבורת 'מלשינים" הזדעק הרבי.

"זקיני הקדוש בעל ה'אמרי חיים' זיע"א היה אוהב ישראל בכל מאודו, אהב כל יהודי, אולם נגד מלשינים דיבר כל דבר אסור. מצד התורה מותר להחרימם מכלל ישראל, אסור לתת להם למלאות רצונם הנזולה. מלאים רשעות לשמה יש בהם, לדאבוננו יכולים המה להתפלל ג' תפילות ביום ולהניח תפילין , שום דבר לא שווה אצלם , צריכים להוקיעם ממחננו".

הרבי המשיך וסיפר את מה שסיפר הרה"צ רבי אברהם אלימלך בידרמן שליט"א בשבוע האחרון, כאשר בחור טירפד שמחת חתן וכלה, והמה מחלו לו לבסוף, וראו ישועה כאשר ניצלו מתאונת דרכים.

"אנשי המשטר המה אחראים לקיים סדר ולשמור על סדר הציבור לא ח"ו להרביץ ולהפריע לשמחות. אולם אלו מגיעים רק כתוצאה מהלשנות של מלשינים רח"ל. בדורות קודמים ראינו שהחרימו מלשינים מהמחנה ממש".

את דבריו חתם הרבי ברוב ברכות , שיתמו חטאים מהארץ בקרוב בימינו.

Re: דעת תורה על מגיפת הקורונה

על ידי סערצע » ג' אוקטובר 27, 2020 11:29 pm

פשוט.
וידוע מ"ש בספה"ק, דגם מה ש'ניתן רשות לרופא לרפאות' - ה"ז מחמת שכך 'אמרה תורה'.

Re: דעת תורה על מגיפת הקורונה

על ידי כּוֹתָר » ג' אוקטובר 27, 2020 9:12 pm

תודה על הערותיך @סערצע אבל אחרי הצורך ברופא, חז"ל מחדשים כאן שצריך את הכח של החכם,
איש חכם יכפרנה, לחכמים יש תפקיד מרכזי בטיפול במחלות. בלי לגרוע מהחלק של הרופאים.

Re: דעת תורה על מגיפת הקורונה

על ידי סערצע » ג' אוקטובר 27, 2020 7:50 pm

ומלבד זה, כבר אמרה תורה: "וְרַפֹּ֥א יְרַפֵּֽא", ותנא דבי רבי ישמעאל - מכאן שניתן רשות לרופא לרפאות (ב"ק פה, א).

ובכה"ג - האי 'רשות' חובה היא, וכעין דרשת ר"י גבי 'אם' שבא לחובה (מכילתא עה"פ יתרו כ, כב. משפטים כב, כד. - הובא ברש"י שם).

Re: דעת תורה על מגיפת הקורונה

על ידי חוטרא » ב' אוקטובר 26, 2020 9:52 pm

מאן דכאיב ליה כאבא אזיל לבי אסיא - זה סברא פשוטה, לזה לא צריך לדרוש מהפסוק.
ללכת אצל חכם - זה צריך דרשה!

Re: דעת תורה על מגיפת הקורונה

על ידי כּוֹתָר » ה' אוקטובר 15, 2020 9:00 pm

דרש ר' פנחס בר חמא כל שיש לו חולה בתוך ביתו ילך אצל חכם ויבקש עליו רחמים שנא' (משלי טז, יד) חמת מלך מלאכי מות ואיש חכם יכפרנה.
עכ"ל הגמרא בבא בתרא קטז.

כאן לא מוזכר שילך אצל רופא, אלא שילך אצל חכם.

Re: דעת תורה על מגיפת הקורונה

על ידי כּוֹתָר » א' אוקטובר 11, 2020 2:55 pm

האדמו"ר מבעלזא דיבר במוצאי שמח"ת:

אנו עומדים כעת בזמן קשה,
מקווים שהכל יעבור, ונחזור לזמנים היותר טובים, הזמנים הטובים.
אבל כעת, כל דבר שרוצים לעשות ולנהוג,
הכל מגיע מתוך קושי,
בפנים לכאן ופנים לכאן,
וכל רב מ... מתערב, אומר דעות ואומר עצות,
כל אחד יש לו את התורה בכיס,
רבנים רוצים למצוא חן אצל השלטונות,
והשלטונות רוצים למצוא חן אצל הרבנים,
זה לא עסק..
צריכים להתנהג כמו שתמיד נהגו.
והקב"ה יעזור שלא יהי' שום נזק.


האדמו"ר מדבר על קשיים, התערבות של גורמים.
ושצריכים להתנהג הלאה כמו שתמיד נהגו, [משפט מעומעם]

Re: דעת תורה על מגיפת הקורונה

על ידי כּוֹתָר » א' אוקטובר 11, 2020 12:16 am

בלילה שכולו תורה המועבר כמדי שנה עם מיטב המרצים ומגידי השיעורים, המאורגן על ידי ד"ר מנחם ברייר, מסר רב שכונת אור החיים בבני ברק, הדיין הגאון רבי משה שאול קליין, מגדולי פוסקי ההלכה בדורנו שיעור בענייני דיומא במהלכו עמד על עניינים הנוגעים לנגיף הקורונה.


להלן עיקרי דבריו של הדיין.

בדבריו אמר: "אני לא אומר מה לעשות למעשה, אלא מה ההסתכלות על פי ההלכה - אין בעיה להתכנס על פי ההלכה לצורך מצווה כי המצווה שומרת, זה לא נחשב שכיח הזיקא לפי האחוזים הקיימים".

"ההסתכלות של אנשי הרפואה היא לא של תורה...אלו שלא אנשי תורה לא מבינים שהתורה והמצוות הם החיים של עם ישראל. בדבר הרשות צריך לשמוע בקול הרופאים, אבל בדבר מצווה ההסתכלות היא אחרת אם הרמטכ"ל היה במלחמה, האם היו אומרים הוא בבידוד הוא חולה קורונה אז החיילים אסור להם להתאסף יותר מעשרה ואז הוא לא ינהל את המלחמה? מבינים שזה פיקוח נפש. יודעים שיהיה מוות וודאי לכן לא אומרים את זה".

"אם היו מבינים שהושענא רבה זה יום הדין שצריך להרבות בתפילה, אין יותר חיוני מזה, זה כמו הצבא והם יצליחו זה רק אם יתנו להתפלל וללמוד, ואם לא זה סכנת נפשות ממשית - ביטול תורה ומצוות".

"הפחדים שהרשויות מכניסים בנושא של הנגיף עושים נזקים עצומים בנפש להרבה אנשים. אני מכיר אנשים שהיו חזקים ומהפחדים האלה הם פשוט לוקחים כדורי הרגעה כדי לצאת ממחלות הנפש, וצריך לקחת את זה גם בחשבון ולדעת את המכלול שזה גורם לנזק עצום והפחדה. צריך לדעת שוודאי צריך להיזהר אבל הפחדים שמכניסים זה מזיק מזיק מאוד להרבה אנשים".

"ועוד יותר" אמר הגרמ"ש, "אפילו בנושא של רפואה זה מזיק מאוד מאוד, אני יודע מסיפורים על אנשים שהיו בבתי אבות ולקחו אותם לבתי חולים בגלל הקורונה והם חזרו משם אחרי חמישה שבועות ואמרו לי אלו שמנהלים את בתי אבות שהם חזרו שהם הורידו 15 קילו פחות כי בגלל הפחדים הטיפול הוא לא טיפול כמו שצריך, אמרי לי אחד המאושפזים שהיה אחד שנפל מהמיטה ולקח הרבה זמן עד שהרימו אותו ובגלל המיגון לקח הרבה זמן להרים אותו וזה דבר שזועק לשמים שיש זלזול בנושא של רפואה".

"אני יודע סיפור מקרוב שהיה אדם שהיה לו התקפת לב ובא מד"א ועד שנכנסו לטפל בו הם לבשו קודם את כל המיגון וכבר לא היה במי לטפל היה יותר טוב לקרוא לחברה קדישא ולא למד"א".

"יש את שבועות הרופאים שרופאים נשבע שמטפלים בכל חולה במסירות נפש וכאן נעלמה מסירות הנפש".

"אלו שמתו מהקורונה אם היו עושים פילוח של החולים הקשים וסופניים והחולים הבריאים הרגילים היו רואים שזה פרומיל נמוך מאוד, וזה לא סיבה לא לטפל בחולים כמו שצריך והדברים האלה מביאים את הפחדים".

הגרמ"ש קליין סיים את דבריו ואמר: "צריכים להסתכל רק לגופם של דברים כי לנו יש דברים אחרים ואנחנו לא יכולים לחיות בלי תורה ומצוות".

לדבריו: "אסור לסגור בתי כנסת, אסור לסגור ישיבות, זה כמו דגים בלי מים, להתפלל ברחוב זו תחלופה לא נכונה, הישיבות זה החיים שלנו, אי אפשר להגיד תתפללו בחוץ, אי אפשר להתפלל וללמוד כמו שצריך כך הישיבות ובתי הכנסת זה חיים שלנו".

Re: דעת תורה על מגיפת הקורונה

על ידי כּוֹתָר » ד' ספטמבר 16, 2020 10:47 am

הרב משה שטרנבוך לאסור עטיית מסכה בשמונה עשרה.

Re: דעת תורה על מגיפת הקורונה

על ידי כּוֹתָר » ד' ספטמבר 16, 2020 10:46 am

אברך הוציא קונטרס לבאר בארוכה מדוע חייבים לחבוש מסכה
ספר מעטהו צדקה.pdf
(3.21 MiB) הורד 46 פעמים

Re: דעת תורה על מגיפת הקורונה

על ידי כּוֹתָר » ג' ספטמבר 15, 2020 11:39 pm

התשובה המלאה של הגרמ"ש קליין

Re: דעת תורה על מגיפת הקורונה

על ידי כּוֹתָר » ג' ספטמבר 15, 2020 2:07 pm

נמצא ספר עטרת ישועה על התורה קטע מאוד אקטואלי לעכשיו:
- ליקוטים סוף ספר דברים אות כז

בנוסח הפייט [לשחרית] דר"ה. מוטות צרים שבר והכחידם, זרויך קבץ וחנם תפדם. היינו, מה שהאומות העולם עושין מוטות על הדרכים וסוגרים השערים שלא לכנוס מעיר לעיר מחמת החולאת ר"ל, שבר אותם והכחידם. רק זרויך קבץ, שיוכלו להאסף ולהקבץ יחד באסיפה וצוותא חדא. וחנם תפדם, מאוצר מתנת חנם תפדם שיהיו מנוחות ורפואות בעולם אמן:

Re: דעת תורה על מגיפת הקורונה

על ידי כּוֹתָר » א' ספטמבר 13, 2020 10:35 pm

מכתב הגרמש קליין 1.PNG
מכתב הגרמש קליין 1.PNG (200.24 KiB) נצפה 1792 פעמים
מכתב הגרמש קליין 2.PNG
מכתב הגרמש קליין 2.PNG (381.3 KiB) נצפה 1792 פעמים
מכתב הגרמש קליין 3.PNG
מכתב הגרמש קליין 3.PNG (180.3 KiB) נצפה 1792 פעמים
הגרמ"ש קליין, רב שכונת אור החיים בבני ברק, מגדולי תלמידיו של מרן הגר"ש ואזנר זצ"ל, ומגדולי פוסקי ההלכה בדורנו, פרסם מאמר הלכתי מקיף בו הוא מתייחס להיבטים ההלכתיים של החיים היהודיים בעידן הנגיף.
תחת הכותרת 'בואו שעריו בתודה' פותח הגרמ"ש וכותב: "בנידון מה שהתפשט נגיף הקורונה ר"ל ורבים נחלו מזה, וכן יש כמה וכמה מתים מזה, איך צריך להיות ההנהגה בענין תפלה בציבור ובענין לימוד התורה בישיבות וכוללים ובתי חינוך". לאחר הפתיחה המבארת את פרטי וצדדי הספק, פותח הגרמ"ש בהבאת מקורות מהגמ' והפוסקים בדיני 'שלוחי מצוה אינם ניזוקים' והמסתעף. ועובר להתייחסות ההלכתיות האקטואליות הנוגעות לימינו אנו.
"והנה הנהגת הרשויות דאם יש ילד אחד בחידר שנתגלה שיש לו את הנגיף, אז מכניסים את כל הכיתה לבידוד 14 יום ומתבטלים מלימוד התורה כל הכתה הרבה זמן... וע"כ מן הראוי שאם ילד אחד חלה שלא יעשו בדיקות, שעי"ז יתחייבו ע"פ הרשויות לבטל תורה, אלא הילד החולה ישאר בביתו עד שיבריא, וייתכן שישאר עוד שלשה ימים אחר שיבריא, ולא יבטל תורה דאחרים, וכן יעשה באברך בכולל שלא יבטל את כל הכולל על ידו" כותב הגרמ"ש.
בהתייחסות לעטיית מסיכות כותב הגרמ"ש: "הרבה רופאים אומרים שבזמנינו שיש את הנגיף הקורונה יש ללבוש מסיכה על הפה והאף וזה מציל שלא יצא רוק עם הנגיף מאחד לשני, אמנם יש מיעוט רופאים שטוענים שאין המסכה מועלת להציל מההדבקה.. ואף יש קצת נזק מזה מטעם שגורם שהנשימה אינה תקינה כל כך, וגם מתרבים חיידקים הנדבקים במסכה ע"י הנשיפה בזה זמן רב" עוד הוא מוסיף ומדגיש "קשה לומר שרואים חילוק בנדבקים במחלה בין החוגים הלובשים מסכה לבין החוגים שאינם לובשים... משא"כ אלו שאינם עושים עסק מזה עליהם נאמר 'שומר פתאים ה' ומאן דלא קפיד לא קפדינן... ובפרט שלבישת המסכה בזמן התפלה או בשעת לימוד התורה מפריע מאד לעבודת השי"ת, וע"ז בוודאי אמרינן דשלוחי מצווה אינם ניזוקים".
גם לגבי ההרחקות מהזקנים והאוכלוסיות שבסיכון מתייחס הגרמ"ש במאמרו: "עוד יש לעורר, דיש מהרופאים שממליצים שכיון שהזקנים עלולים יותר לחלות ולהסתכן, ע"כ יש למנוע מהילדים והנכדים לבוא לבית זקניהם, וכן שלא להוציאם לשיעורי תורה ותפלה מחמת סכנה זו, אמנם נראה שמן הנסיון אנו רואים שלאלו הזקנים שהפסיקו את סדר יומם ונתקו אותם מהמשפחה היה להם התדרדרות גדולה הן בבריאות הנפש והן בבריאות הגוף, וע"כ צריך לעשות הכל במשקל הנכון שלא להרבות להביאם לכל מקום, אך גם שלא לנתקם מסדר יומם ומן המשפחה".
עוד הוא מוסיף לכתוב: "עוד יש לדעת שהפחדים שמכניסים באנשים לפחד מהנגיף ע"י כלי התקשורת למיניהם, עושה נזק גדול לנפש, וכבר הרבה חלו בנפשם ע"י הפחדים התמידיים שבכל יום אומרים וכותבים כמה נדבקו מהנגיף וכמה מתים וכמה חולים קשים, ויותר מהתועלת שיש בדברים אלו, יש הרבה נזק בזה".
"והנה המצב כהיום שזה כחצי שנה שיש ביטול בתי כנסיות ובתי מדרשות ובתי חינוך וישיבות וכוללים, ויש ירידה גדולה ברוחניות בהרבה מצעירי הצאן הן על ידי כלי האינטרנט למיניהם והן מחמת שלא היה להם מסגרת לתורה ותפלה וסובבו בחוצות, ותורה מה תהא עליה". כותב הגרמ"ש.
ולתפילה בשטחים ציבוריים הוא מתייחס במאמר "וכן צריך לפתוח שערי תפלה להתפלל כראוי לקיים מ"ש בתהילים (ק"ב) 'פנה אל תפילת הערער ולא בזה את תפלתם תכתב זאת לדור אחרון ועם נברא יהלל י-ה' ולא להתפלל ברחובות קריה".
"והקב"ה ישמע שוועתינו ויקבל תפילתינו לרחמים ולרצון, ויצילנו מכל צרה וצוקה ומכל נגע ומחלה ושנוכל לעבוד את השי"ת בלא שום מפריעים ויחיש פדות נפשנו ויבנה במהרה את בית מקדשינו ושנזכה להיות ממקבלי פני משיח צדקינו במהרה בימינו" מסיים הגרמ"ש בתפילה.

Re: דעת תורה על מגיפת הקורונה

על ידי כּוֹתָר » ד' ספטמבר 09, 2020 2:04 pm

פורסם של פסק מרן הגר"ח שליט"א לבני הישיבות שלא יבדקו.

רק היום תפסתי את התרמית הגדולה שהייתה בתקשורת.
הציבור החרדי יצא במתקפה עזה איך גמזו דיבר נגד גדול הדור, החכי"ם שלחו מכתב לנתניהו שיפטר אותו, ושם במכתב הם 'כיבסו' את ההוראה שכביכול היא לא מנוגדת להנחיות משרד הבריאות, הם כתבו שמדובר רק בקפסולות, ובבחורים שכבר נדבקו.
הלחץ עבד' וגם גמזו יצא בהתנצלות, שלא הבין, ואם ר' חיים מדבר רק על מקרה זה דבריו היו שגויים.

מה שגיליתי לפתע, שבעצם אין שום 'תירוץ' שיתיישב לאוזן החילונית שלא מאמינה בחומרה של ביטול תורה.
מה בכך שהם בקפסולות - הם לא יכולים להדביק ?
מה בכך שהם עברו בדיקה אם אח"כ מתגלים תסמינים ?
אבל הפוליטיקה עזרה, נתניהו נכנע גמזו התנצל, וההוראה של הגר"ח הוכשרה בעיניהם.

Re: דעת תורה על מגיפת הקורונה

על ידי כּוֹתָר » ה' ספטמבר 03, 2020 10:21 pm

https://tora-forum.co.il/download/file. ... &mode=view
רבי אברהם יהושע מבריסק על הקורונה:"האם החילוניים יודעים מה זה 'ונשמרתם מאוד לנפשותיכם'? הרי "כל המופקרים בעולם שמטפסים על הרים גבוהים, ולמרות שיש כאלו שנופלים בכל יום ונהרגים, מכל מקום הם ממשיכים הלאה לטפס, יש כאלו בעולם שבכל יום עושים כל מיני דברים שקרובים למיתה מחיים, הפשט הוא, שמי שאין לו תורה, מי שלא יודע שיש הקב"ה בעולם - אז אין לו גם 'ונשמרתם מאוד לנפשותיכם'"."צריך לדעת: ונשמרתם מאוד לנפשותיכם זו הלכה, זה דין! צריכים לדעת על מה כן צריכים לחשוש, על מה לא צריכים לחשוש. אני לא בקי במה שקורה היום, עם כל המחלה הזו... פתאום כל העולם "מבינים" ו"יודעים" מה לעשות. זה אומר לעשות דווקא כך, והשני אומר לעשות בדווקא הפוך, כולם "יודעים" בדיוק מה צריך לעשות. אני לא יודע, וכשאני לא יודע אני לא אומר מה לעשות. יש לי בהחלט דברים לומר בענין, ובעזרת השם עוד נדבר עליהם בעוד שנה-שנה וחצי, ואז כבר נראה כמה כל אומרי הדעות של היום ידעו על מה הם מדברים. אני לא אומר לעשות כך או כך".
בתחילת המחלה, אחד הלך לשאול מה עושים ב'חדרים', וחזר וענה שר' גרשון אדלשטיין אמר: "כל זמן שהצבא עובד - גם אנחנו ממשיכים לעבוד", ומה ר' גרשון אוחז היום? אני אגיד לכם: את הדברים הללו ר' גרשון אמר לפני שהוא פתח את העיתון יתד נאמן וראה שבעצם דעתו אחרת לחלוטין.
דבר אחד אני יודע: לא יכול להיות שהכלל ההלכתי כמה צריכים להיות זהירים - יכול להתאים בדיוק להוראות משרד הבריאות. לא יכול להיות דבר כזה - שהתורה מתאימה עם מה שמשרד הבריאות אומר.
אכן אפשר לשאול רופאים מה היא המחלה, יש 'ניתנה רשות לרופא לרפאות', כשרופא יודע, אפשר לשאול אותו איך המחלה עובדת, כמה המחלה מדבקת וכו' - אבל: כמה צריכים להיזהר מן המחלה?! על זה יש תורה! יש תורה שאומרת כמה צריכים להיזהר.
צריכים לדעת על פי דין כמה צריכים להיות 'זהיר', אבל לא יתכן כזה דבר, שמה שה'שקצים' האלו החליטו - זה מה שמתאים גם עם 'דעת תורה'! לא יתכן שיכתבו על הוראותיהם "דעת תורה"! דבר כזה לא יכול להיות! שני הדברים הללו לא הולכים ביחד!
מלבד זאת: יושבים בממשלה כמה 'שקצים', כל אחד הוא 'שייגעץ' יותר מהשני, והם רבים אחד עם השני, אחד אומר שצריך לעשות כך, והשני אומר שצריך לעשות אחרת, ואחר כך נהיה שם "כל דאלים גבר", ובגלל שה"אלים" יותר גיבור וניצח בממשלה - לכן מי שאומר הפוך ממנו כבר נהיה אצל חלק מהרבנים "המוציא מחבירו עליו הראיה".
כל אחד יוצר לחץ על מה שנראה לו יותר חשוב: אחד אומר שאי אפשר לעצור את המשק, כי זה סכנה למדינה, השני אומר שצריכים להשאיר משרדים פתוחים, כי אם לא זה יזיק למשק וכו', ואז מגיעים כמה יהודים ואומרים שאת התורה אסור גם להזניח!! התורה חשובה אצלנו לא פחות משאצלם חשוב המשק! את התורה אפשר להזניח?? נעלו ישיבות על 'לא דבר', היו בחורים שהסתובבו ברחובות, הלא המצב של הקורונה יכול להימשך זמן ארוך ה' ירחם! עוד מעט וח"ו לא יהיה את מי להכניס לישיבות!.
טוב, היה בחור אחד בישיבה שנדבק והוא לא בריא! נו, אז אפשר כבר לסגור את הבחורים על פי דין? "שמא גיררה חולדה מבית לבית ומחצר לחצר", והם הרי משתוללים על זה! אם "חס וחלילה" יש ישיבה שכן לומדת, וקרה שאיזה אברך אחד נהיה לא בריא, אז מיד מפרסמים בחוצות - "התפרצות בישיבת בריסק", על מה הם מדברים?? על אברך אחד שנדבק? וגם אם היו עוד כמה אברכים שנדבקו, אז מה? אז לכן צריכים לסגור את הישיבה???.
בישיבת 'יד הלוי' (של חתנו של הגרא"י, הגרח"י הרץ) למדו ב'זמן קיץ' כרגיל, והתפרסם ברחוב שיש שם כל כך הרבה חולים, בדיוק שאלתי בישיבה ואמרו לי שהיו שלושה בחורים חולים בכל זמן קיץ כולו, וכל השלושה היו כל הזמן עם מסכות! שנים מהם היו חסידי קרלין, שלא הורידו את המסכה לרגע אחד, והשלישי בכלל לא נכנס לבית מדרש אלא ישב בחדר סמוך לישיבה מרוב פחד... אלו השלושה שנדבקו!
אני אגיד לכם: אם היה הלכה על פי דין שצריך לעשות משהו, אז אי אפשר להביא ראיות ממה שלא קרה כלום. העולם אומר שאם אחד קופץ מהשולחן עשר פעמים ולא שבר את רגליו - הוא לא יכול להדביק מודעה שאין בעיה לקפוץ מהשולחן, היות שבפעם האחת עשרה הוא יקפוץ - ואז הוא ישבור גם את ראשו! העובדות האלו זה לא ה'הוכחה' שלי למה שצריך באמת לעשות. אבל כל ה"מחמירים" הרי משתמשים ב"הוכחות" כאלו... הם הרי צועקים ומפרסמים בכל העולם "הנה, תראו, יש ישיבה שלומדת שיש שם התפרצות". אז אני מביא בפניכם את העובדות האמיתיות! זה לא יאומן שיש כאלו שמפריע להם שיש ישיבה שלומדת!.
אתם יודעים, הקרלינע' חסידים זה ידוע שהם "זהירים" מאוד חזק, מה נהיה פה?? הנושא של המחלה הזו זה נושא פוליטי?? כל אחד נהיה "מאן דאמר" בהלכות 'פיקוח נפש', כל אחד מגיע ותובע: "פיקוח נפש", כל אחד צועק: "צריכים לזרוק את מי שהולך בלי מסכה מהבית מדרש!", אם מגיע איזה כופר בעיקר לבית מדרש אז הם אומרים שאסור להציק לו! אבל מי שבלי מסכה - פתאום מותר להציק לו ולזרוק אותו! איפה נעלם ה"בין אדם לחבירו"??
היה איזה חנות מכולת שהמוכר הלך בלי מסכה, ושלחו הודעה טלפונית לכל הקונים שאף אחד לא ידרוך בחנות שלו, והמסכן נשאר עם כל הלחם והחלב אצלו בחנות. וזה עוד מגיע מאנשים "בעלי מוסר" כביכול! לא "אנשים פשוטים"!.
מה קורה פה? בסדר, אז המוכר הולך בלי מסכה, אז מה?? אתה לא רוצה - אל תקנה אצלו! אבל מה אתה הולך ומפרסם ברבים שלא יקנו אצלו?? וכי העולם הפקר?.
נהיו פה "אומרי דעות" חדשים, הם צועקים על כל העולם ש"צריכים לשמוע לרבנים", כל היום הם צועקים "רבנים" "רבנים", וכי חוץ מהרבנים האלו אין אנשים שיודעים מה זה פיקוח נפש? יש מספיק אנשים שידעו כל החיים שלהם טוב מאוד מה זה פיקוח נפש!! האם פעם שמעו מכל הרבנים בנושאים אחרים של פיקוח נפש??.

Re: דעת תורה על מגיפת הקורונה

על ידי כּוֹתָר » א' אוגוסט 30, 2020 11:05 pm

הנה משמע מהזוהר כי השמירה מן הדבר הוא להסגר בחדרים כאמור בא בחדרך וסגור דלתיך וגו', הנה דבריו אלה יחרדו לבות בני אדם בלי ספק שראוי לאדם להסגיר ולהסתיר עצמו בזמן הדבר, ויעסוק בתורה ויסך ה' בעדו, ונראה כי בזמן הזה שאינן עושים כן אלא הם הולכים ומתפזרים בכפרים בביטול תורה ותפלה, והנפש אבודה והעבירה עשויה, שהרי מתראים יותר ויותר בכפרים בגילוי דרכים, ולא כך דרך התורה אלא שזה חוקת הגוים שלמדו את מעשיהם ואין שומעים אלינו. אמנם בצד מה נראה כי בזמנים הקודמים היה זמן הדבר יום או יומים יעמוד, אמנם עתה יעמוד ג' חדשים או ד', ואם יחזיק האדם בדברים אלו וכיוצא תבאש הארץ מהמתים ואין דורש אותם, אדרבא מצוה לשנס בעז מתניו לבקר את החולים ולקבור את המתים ושומר פתאים ה', ולא עדיפא דא ממים מגולים, וכן שיבתא שהוא רוח רעה שפי' בגמרא ששורה למי שמאכיל התינוקות בלי נטילת ידים, ואינם נזהרים כלל, וכמה ענינים אחרים, ועל כיוצא בזה אמרו מאן דקפיד קפדין ליה, ואין הקדוש ברוך הוא משליט בעולם אלא כדי מה שיכולים לסבול, לכך כל אדם יזהר וישמור מלהסכל בפני הנשים, וכן כמה גופי עבירות שהם גורמים הרעה, ועל היותר יבטח בשם ה' וישען באלהיו, ואם רוצה לקיים דברי הרשב"י שהם דברי הנביא לך עמי בחדרך וסגור דלתיך וגו':
(חסד לאברהם/מעין ה/נהר כח)

Re: דעת תורה על מגיפת הקורונה

על ידי כּוֹתָר » א' אוגוסט 30, 2020 10:52 pm

הראוני בספר חתם סופר פרשת עקב:
"כי הדבר מסוכן לעיין ולחשוב בחולי המתדבק וכו'.
כידוע בטבע, הרואה חלאים רעים באיש אחר ונכמרו רחמיו הם מתדבקים בו".

Re: דעת תורה על מגיפת הקורונה

על ידי איכא מאן דאמר » ג' אוגוסט 18, 2020 7:04 pm

היה מדובר על כך שמשרד הבריאות הפעיל עליהם לחץ כבד
איני יודע אם זו ההוראה האמיתית או רק הרשמית

Re: מכתב מעודכן של הרבה מבעלז

על ידי כּוֹתָר » ג' אוגוסט 18, 2020 3:50 pm

אורח כתב: היות שעדיין אנו במצב שכלל ישראל זקוקים לרחמי שמים מרובים ה"י והוירוס מדביק, והחולים מתרבים ל"ע, לכן חובה כפולה ומכופלת מוטלת על כל אחד ואחד להיזהר בקיום הציווי האלקי של "ונשמרתם מאד לנפשותיכם".

"על כן על דעת קדשו של כ"ק מרן אדמו"ר שליט"א באנו להזהיר בחומרה רבה על הדברים דלהלן:

א. מי שיש לו תסמינים או לא מרגיש טוב, גם אם הוא בספק, אל יצא מביתו, הוא ובני ביתו, ולא יבוא כלל לא לבית המדרש ולא למוסדות החינוך ושאר מקומות ציבוריים, שלא לגרום נזק חלילה לזולת.

ב. בכל יציאה מהבית לעטות מסכה ולשמור על מרחק ועל היגיינה.

ג. בהינתן הפניה מרופא יש לערוך בדיקת קורונה ולהמתין בבידוד עד לקבלת תשובה שלילית.

ד. הישיבות הק' יצטרפו למתווה וועד הישיבות.

בסיום המכתב כתבו "והשומר ישראל ישמרנו ויצילנו מכל צרה וצוקה ומכל נגע ומחלה, וישלח ברוב רחמיו וחסדיו רפואה שלמה לכל חולי עמו ישראל, ונזכה לתכלה שנה וכו' ותחל שנה וברכותיה, ונזכה עוד השתא לגאולה שלמה וקיבוץ נדחי ישראל בביאת גואל צדק בב"א".
אתה בטוח שהרבי מבעלז הורה כך ?
שוב ראיתי שהמכתב הזה פורסם באתרים שונים בשם דייני הבית של בעלז

מכתב מעודכן של הרבה מבעלז

על ידי אורח » ג' אוגוסט 18, 2020 10:13 am

היות שעדיין אנו במצב שכלל ישראל זקוקים לרחמי שמים מרובים ה"י והוירוס מדביק, והחולים מתרבים ל"ע, לכן חובה כפולה ומכופלת מוטלת על כל אחד ואחד להיזהר בקיום הציווי האלקי של "ונשמרתם מאד לנפשותיכם".

"על כן על דעת קדשו של כ"ק מרן אדמו"ר שליט"א באנו להזהיר בחומרה רבה על הדברים דלהלן:

א. מי שיש לו תסמינים או לא מרגיש טוב, גם אם הוא בספק, אל יצא מביתו, הוא ובני ביתו, ולא יבוא כלל לא לבית המדרש ולא למוסדות החינוך ושאר מקומות ציבוריים, שלא לגרום נזק חלילה לזולת.

ב. בכל יציאה מהבית לעטות מסכה ולשמור על מרחק ועל היגיינה.

ג. בהינתן הפניה מרופא יש לערוך בדיקת קורונה ולהמתין בבידוד עד לקבלת תשובה שלילית.

ד. הישיבות הק' יצטרפו למתווה וועד הישיבות.

בסיום המכתב כתבו "והשומר ישראל ישמרנו ויצילנו מכל צרה וצוקה ומכל נגע ומחלה, וישלח ברוב רחמיו וחסדיו רפואה שלמה לכל חולי עמו ישראל, ונזכה לתכלה שנה וכו' ותחל שנה וברכותיה, ונזכה עוד השתא לגאולה שלמה וקיבוץ נדחי ישראל בביאת גואל צדק בב"א".

Re: דעת תורה על מגיפת הקורונה

על ידי כּוֹתָר » א' אוגוסט 16, 2020 9:38 pm

מכתב הרב נתן קופשיץ.jpg
מכתב הרב נתן קופשיץ.jpg (1.16 MiB) נצפה 3820 פעמים

Re: דעת תורה על מגיפת הקורונה

על ידי כּוֹתָר » ו' אוגוסט 14, 2020 11:57 am

דברי האדמו"ר מסלונים שליט"א
בהילולת מרן אדמו"ר בעל נתיבות שלום זי"ע - ז' אב תש"פ
אודות המצב

הנה אנו חיים עתה בתקופה מאד קשה, סכנה בגוף, ויותר מזה סכנה בנפש, שכמין רפיון ירד לעולם מבחינה רוחנית,
וכל אחד מתמודד עם זה בצורה שלו. ואמנם יש להודות להשי"ת על הדברים הטובים שקיימים במחנינו בזמן זה,
קרני אור שדוקא עכשיו הם מתגלים, וכנראה גם בשאר מקומות יש דברים כאלו גם במצב הזה. ונראה שעכשיו אנו
עומדים כמו לפני כל צמיחה חדשה שהזרע הולך ונקלט עד שמגיע זמן שנראה שלא נשאר יותר מקוסטא דחיותא.

וכך נראה המצב עכשיו בחוץ ובישיבות, שב"ה יש קוסטא דחיותא, יש ממה שיצמח ויגדל, אך מאידך כל מה שכבר
צמח בעבר נפגם. שהוא זמן שהזריעה נקלטה כראוי, ופנים חדשות
באו לכאן, ואפילו שיש עכשיו חלקים שיש בהם רקבון, אך כך הוא סדר הגדילה, כך צומחים, עד שאחר כך מגיע
מצב שפנים חדשות באו לכאן.
ובאמת הגיע כבר הזמן שנשב ונחשוב איך מחזיקים מעמד במצב הזה, עוברת עלינו כזו תקופה עם כ"כ הרבה קשיים,
בגשמיות, בפרנסה, וברוחניות, ונלוה עם זה איזה רפיון מסוים, וכאשר יש רפיון הרי אדם אינו יודע מה לעשות, איך
להתגבר על הרפיון.
ומה גם שעכשיו מגיעים ימים הנוראים, ראש השנה, יום הכפורים, ימים שצריך לחיות בהם כל
השנה.

ולעת כזאת אני חושב "מה הוא היה אומר", וכפי שהיה אומר תמיד, שצריך לחשוב תמיד על רבוה"ק מה
הוא היה אומר, על משקל לשון המשנה בפרקי אבות 'הוא היה אומר'.
ומה הוא היה אומר לתקופה כזאת. אצלו אף
פעם לא היה מושג שעכשיו אין זה הזמן הראוי,
אין הזמן עכשיו מתאים לתכניות גדולות ולדברים גדולים, וצריך
להמתין שהמצב יהיה יותר טוב קצת. הוא זי"ע לא יכל לסבול כאלו דבורים, תמיד היה אומר 'איצטער, איצטער
איז די צייט', זו היתה השיטה שלו.

יש דברים שאיני יכול לשכוח אותם, כמו כאשר יצא מבית החולים לאחר שנה ממושכת ששהה שם, שנה שלימה של
קשיים, שגם לאחר מכן כשיצא הוא לא יצא אדם בריא, ונראה שלעולם כבר לא חזר להיות אדם בריא לגמרי. ומה
היו המחשבות שלו בזמן כזה, לאחר שנה בבית חולים, הרי בית חולים אינו ישיבה, בבית חולים אפילו אנשים שהם
כארזים נשברים מבחינה רוחנית, בפרט כאשר גם הגוף כ"כ לא בריא. הוא כינס אז אסיפה, ביום הראשון לאחר
שיצא, אסיפה להקים קבוצה לבנות שוב מחדש את כל העיקרים שהיה מדבר עליהם תמיד. הדבר הכי קשה בשבילו
היה לשמוע מי שאומר 'עכשיו אין זה הזמן', צריך למצוא זמן יותר טוב לזה, הוא לא היה מסוגל לשמוע סוג דברים
כאלו, הוא היה טוען שזה מעשה בעל דבר שהאדם יאמר שעתה אין זה הזמן, אצלו היה תמיד בבחי' "ותקם בעוד
לילה", דוקא עכשיו זה הזמן.
היה לו כזו רוח, שכמה שהיה יכול הוא הביע זאת בדיבורים, אך כאמור לא היה שייך להשיגה לאשורו. כשמביטים
היום במבט לאחור, עצם הרעיון להקים ישיבה, לפתוח ישיבה בעיצומה של ההשמדה, שהרי בתש"ב היה השנה
הקשה ביותר של ההשמדה, וכי אז הולך אדם לפתוח ישיבה, מהיכן תחיה הישיבה, עם ארה"ב נפסק הקשר ולא
היה יכול להגיע תמיכה משם. ומאנשי ארץ-ישראל הרי הם עצמם בקושי הצליחו להחזיק את עצמם אז בלחם ומים,
ומהיכן ירק זה יחיה ויצמח, אך מחשבות אלו אצלו היו מחשבות פיגול, הוא לא חשב עליהם כלל.
הוא רק הזכיר בשעתו, מה שכתוב בגמרא את המעשה של רבי חנינא בן תרדיון שהוציאוהו לשריפה, והקיפו אותו
בספר תורה ושרפו אותו, ושאלוהו מה הוא רואה, כלומר איך הוא רואה מה יהיה בעתיד, והשיב "גוילין נשרפין
ואותיות פורחות באויר", כלומר אפילו שגוילין נשרפין אך אותיות פורחות באויר וצריך לעשות להם כלי להחזיקם.
ועד"ז באותה שעה הרי ברנוביץ עם כל התורה שלה הכל בוער ונשרף באש, אבל האותיות פורחות באויר, וצריך
לעשות מקום היכן שהאותיות יגיעו. זו היתה המטרה שלו בישיבה, שאמנם הכל בוער ונשרף, אבל אצל יהודים
האותיות לא נשרפים, אלא שיש שני דרכים, או שהאותיות עולים השמימה, או שיעשו להם מקום להיכן שיגיעו.
וזה הוא רצה לבנות כאן מקום שתגיע לכאן הרוח.
עכשיו הוא הזמן שצריך כבר לפרוח. ודוקא עכשיו במצב הקשה הזה, – "ותקם בעוד לילה", כאשר מכל הצדדים יש חולים ויש
מחלות ואין פרנסה, ואי אפשר ללמוד כדבעי, והבתי המדרשות המובחרים ביותר סגורים, עכשיו זה הזמן.

זו היתה
הרוח שלו, וצריך להמשיך את הרוח הזאת, צריכה לבוא רוח של התחדשות, רוח של לבנות, דוקא עכשיו, כמו בת"ב
שדוקא כשהיה החורבן הגדול ביותר אז היה גם הבנין הגדול ביותר, שאז משיח נולד. עד"ז צריך להיות התפקיד
שלנו עכשיו, בימים של היאר-צייט, בימי האבלות של ת"ב והבנין הבא עמהם, ולקראת ראש השנה העומד כבר
בשער, והאלול שלפניו, שתהיה זו תקופה גדולה של עליה.

Re: דעת תורה על מגיפת הקורונה

על ידי כּוֹתָר » ד' אוגוסט 12, 2020 2:13 pm

ר' אברהם יהושע סולבייציק ראש ישיבת בריסק.
שינה את דעתו בנוגע למסכה. בתחילת הקורונה על פי המלצת ד"ר שטיין הוא הקפיד על מסכה.
אך כעת הוא אמר שמה שכתוב ורפא ירפא מכאן שיש רשות לרופא לרפאות היינו דוקא כשהרופא יודע מאי קאמר, אך כשהרופאים אינם יודעים מה הם מדברים- אין דעתם נחשבת כלל.

וכן דעתו של דודו הגרמ''ד סולובייציק שליט"א בנושא זה מתחילת הקורונה,
הוא המשיך באמירת שיעורים על אף הקורונה (למרות גילו 98 לאוי"ט), היכל הישיבה היה פתוח לסדרי לימוד ולתפילות כל התקופה,
על אף שהמשטרה הגיעו כמה פעמים, הורה להמשיך בסדרי הישיבה,
אעפ''כ אמר שהוא מבין לרוחם של התלמידים שחוששים מלהגיע ואינו מחייב אותם לבוא להיכל הישיבה,
מנייני תפילה בביתו התקיימו כרגיל,
גם חילק בכל ראש חודש לאברכים את המלגה כולל ערב חג הפסח, ולא חשש לכל הרעש,

לדעתו אין להתייחס לכל זה בשעה של הרופאים אין שום מידע בנושא והכל בנוי על תאוריה שמשתנה מיום ליום, ובין כך אי אפשר להזהר , כך שלא שייך בזה השתדלות, ובפרט שדעתו הידועה כי לציונים אין כלל חזרת נאמנות, ועל כן יש לבדוק מה דעת הרופאים ברחבי העולם,

בסוף הזמן אף התקיים מעמד סיום מסכת זבחים בישיבה בשיעור שנמסר ע''י בנו הגרי''ז , וראש הישיבה הגרמ''ד הופיע למעמד הסיום ואף נשא דברים בפני התלמידים כאשר הי'ה זה בתשעת הימים, להאריך על מה שאבלים אנו על חורבן וביטול הקרבנות אך כל הלומד תורת הקרבנות מעלה עליו הכתוב כאילו הקריבו,

כמו''כ הופיע כמה וכמה פעמים במשך הזמן להיכל הישיבה לחזק את אלו הבאים ללמוד על אף כל ההפרעות.
הגרמד בחתונת נכדו בשטח פתוח.jpg
הגרמד בחתונת נכדו בשטח פתוח.jpg (63.4 KiB) נצפה 3906 פעמים
הצד של בריסק בלי מסכות.jpg
הצד של בריסק בלי מסכות.jpg (39.31 KiB) נצפה 3906 פעמים
רבי אברהם יהושע מגיע לחתונה.jpg
רבי אברהם יהושע מגיע לחתונה.jpg (42.28 KiB) נצפה 3906 פעמים

Re: דעת תורה על מגיפת הקורונה

על ידי כּוֹתָר » ה' אוגוסט 06, 2020 11:08 am

כינוס חירום של ראשי הישיבות החסידיות בירושלים בראשות האדמורי"ם מויזניץ ודושינסקי - נשאו דברים הגר"מ ברזובסקי, הגר"צ רבינוביץ ואנשי החינוך הרב משה בלוי והרב יהושע פינק. את המעמד ארגוני הרב אברהם מרדכי ויס מויזניץ והרב יוסף גרליץ מבני ברק. האדמו"ר מויזניץ גייס כבר למעלה ממליון שח לסיוע לבחורים המתמודדים.

‏האדמו"ר מויזניץ בכינוס החירום:
"אין לי מנוח מכך שבחורים הסתובבו ללא ישיבות במשך כל התקופה, זו הצרה הגדולה ביותר שניחתה עלינו, לא יתכן שכל אחד ידאג רק לחצר שלו ולבחורים שלו, יש לנו אחריות על כלל ישראל. בכיות ההורים וזעקותיהם שמגיעות לשולחני על בניהם, קורעים את לבבי לגזרים".
ראשי הישיבות עם האדמורים (1).jpg
ראשי הישיבות עם האדמורים (1).jpg (41.06 KiB) נצפה 4003 פעמים
ראשי הישיבות עם האדמורים (2).jpg
ראשי הישיבות עם האדמורים (2).jpg (40.5 KiB) נצפה 4003 פעמים

Re: דעת תורה על מגיפת הקורונה

על ידי ראובן לעוי » ג' יולי 21, 2020 11:35 pm

פסוקים מקהלת עם פירוש מצודת דוד. לא צריך פרשנות נוספת.
קהלת פרק ז'
(יז) אַל תִּרְשַׁע הַרְבֵּה וְאַל תְּהִי סָכָל לָמָּה תָמוּת בְּלֹא עִתֶּךָ:
(יח) טוֹב אֲשֶׁר תֶּאֱחֹז בָּזֶה וְגַם מִזֶּה אַל תַּנַּח אֶת יָדֶךָ כִּי יְרֵא אֱלֹהִים יֵצֵא אֶת כֻּלָּם:
יז} אל תרשע הרבה. אם בא לך דבר המחריד, אל תחרד יותר מדאי ולא תבלבל דעתך : ואל תהי סכל. לבלי הרגיש כלום בדבר המחריד : למה תמות בלא עתך. למה תעשה כזאת אשר בעבורם תמות בעוד שלא נשלם ימיך, כי החרד ביותר הנה החרדה ממיתו, ומי שאינו מרגיש כלום אינו נשמר מדבר המחריד והמות נכון בידו : {יח} טוב וגו'. רוצה לומר להחריד מדבר המחריד : וגם מזה וגו'. רוצה לומר לאמן הלבב לבל ירגיש הרבה להטריד ביותר : כי ירא אלהים. מי שהוא ידא אלהים הוא יוצא ידי שניהם מעט להחריד ומעט לאמץ הלבב, כי החרד ביותר הוא כאלו מסיר בטחונו מה', ומי שאינו מרגיש כלום הוא כאלו אינו חושש על גזרת המקום אשר שלח עליו החרדה :

Re: דעת תורה על מגיפת הקורונה

על ידי אורח » א' יולי 19, 2020 10:22 am

[quote="לעולם אודך" post_id=5301 user_id=83]
בס"ד
מתנת הקרונה....

כמובן שכל זה רק בארץ ישראל, במקום, שכלשון הרב פנקוס זצ"ל שם הקב"ה שופך את אהבתו על עם ישראל, בחו"ל המצב בדיוק הפוך, שם מתקיים בהם ואנכי הסתר אסתיר פני, החברא קדישא לא משתלטים על העומס העצום של הלוויות, והם מבקשים מכל אלה שיש להם רכב גדול, שיבואו לעזור בפינוי המתים הרבים ל"ע (ובאמת הגיע הזמן שבני חו"ל יבינו שהשכינה כבר מזמן עלתה לארץ, והם נשארים שם ללא השגחת ה' מופקרים למקרים, והמעכב הגדול לגאולתנו הם בני חו"ל שלא עולים).

ובאמת סיפרו לי שכמה נגידים מארה"ב החליטו להקדים תרופה למכה, ועלו ובאו לארץ ישראל בידיעה שרק כאן הוא המקום הבטוח, וכסף וזהב בארה"ב לא יצילו אותם – רק ארץ ישראל היא ההצלה היחידה – בצלו חמדתי וישבתי!

[/quote]
תגובה ל26#: א. הדברים הנ"ל הם כפירה (אולי בטעות) בביאת המשיח רח"ל שהוא יקבץ גלויתנו. ב. מתי ראית את השכינה? ג. למה החלטתה שבחו"ל הם מופרים למקרים "שזו דרך אכזרית" (רמב"ם)? ד. רק באמריקה היה הרבה נפטרים אולי השכינה הלכה רק מאמריקה?... ה. וכי אין עוד על מה לעשות תשובה חוץ מזה שלא באים לארץ?

Re: דעת תורה על מגיפת הקורונה

על ידי כּוֹתָר » ו' יולי 17, 2020 12:43 am

שמחה ממרחק פיזי.
האדמו"רים מלעלוב, קרעטשניף וקוסוב.
האדמורים מלעלוב קוס וקרעטשניף בשמחת פדיון הבן ממרחק פיזי.jpeg
האדמורים מלעלוב קוס וקרעטשניף בשמחת פדיון הבן ממרחק פיזי.jpeg (187.04 KiB) נצפה 4196 פעמים

Re: דעת תורה על מגיפת הקורונה

על ידי סערצע » א' יוני 28, 2020 5:14 am

וכן בהקדמה ל'חובת הלבבות':
וכאשר זמותי להסיר משא הטורח הזה מעלי ולהניח לי מחברו, שבתי וחשדתי את נפשי על בחרה במנוחה ולשכון במעון העצלה בהשקט ובבטחה; ויראתי שיהי' רצון התאוה להניח המחשבה הזאת, ושהוא הטני אל דרך המנוחה והשלוה ולהסכים על ההנחה ולשבת במושב העצלות. וידעתי כי כמה (שׂכלים) [שׂכרים] אבדו בעבור המורא, וכמה חסרונים גרם אותם הפחד. וזכרתי דברי האומר: "מן הזהירות, שלא תרבה להיזהר". ואמרתי, שאם הי' כל מתעסק בענין מעניני הטובה או להורות הדרך הישרה הנכונה שותק ועומד עד אשר יגמר לו כל רצונו - לא הי' אדם מדבר דבר אחרי הנביאים עליהם השלום אשר בחרם ה' לשליחותו ואימצם בעזרתו; ואילו הי' כל מי שרוצה למלאות לו כל מידות הטוב ולא יכול להשיגם מניח מה שיזדמן לו מהן - היו כל בני אדם ריקים מן הטובות וחסרים מן החמודות ושבים במרוצת תוחלת נכזבה, והיו שבילי הטוב שוממים ומעונות החסד נעזבים.
והבינותי, כי הנפשות תאוותם רבה להשיג תכלית הרע, ומתרשלות לעסוק בדרכי החסד, ומתעצלות להקדים אל הטובות, והולכות תמיד בדרכי השחוק והשמחה; ואם נראה אליהן מראה תאווה שיקרא אתהן, בודות דברי שקר לנטות אליו, וסומכות את טענותיו להעמיד נטייתו ולחזק אודותיו ולחבר פרידותיו; ואם (יאור) [יאיר] להם נר האמת לקרוא אותן, בודות דברים בטלים להימנע מנטות אליו, וטוענות עליו ומחטיאות את שביליו וסותרות את עניניו להפריד (טבורו) [חבורו] ולהיפרד ממנו. וכל אדם אויבו בין צלעיו, אלא אם יהי' לו עזר מא'לדיו ומוכיח מזומן מנפשו, ושלטון גובר אשר יקשור אותה בחבל העבודה ויבלמנה ברסן הצדק ויכנה בשוט המוסר; וכאשר יחשוב לעשות טובה אל יאחר, ואם ישיאהו לבו לדרך אחרת - יגער בו ויתגבר עליו.

Re: דעת תורה על מגיפת הקורונה

על ידי כּוֹתָר » ה' יוני 25, 2020 1:36 am

יש שמקצינים וחרדים לצאת מהבית, ויש המקצינים ואינם עושים כל פעולה למנית ההדבקה.
מישהו ציטט מדברי הנביא מהם משמע, ש"מזה ומזה אל תנח ידך". מצד אחד להירגע ולא להגזים בחרדה, ומצד שני להישמר כפי היכולת.

קהלת פרק ז:
יז) אַל תִּרְשַׁע הַרְבֵּה וְאַל תְּהִי סָכָל לָמָּה תָמוּת בְּלֹא עִתֶּךָ:
יח) טוֹב אֲשֶׁר תֶּאֱחֹז בָּזֶה וְגַם מִזֶּה אַל תַּנַּח אֶת יָדֶךָ כִּי יְרֵא אֱלֹהִים יֵצֵא אֶת כֻּלָּם:
מצודת דוד:
יז) אל תרשע הרבה. אם בא לך דבר המחריד, אל תחרד יותר מדאי ולא תבלבל דעתך : ואל תהי סכל. לבלי הרגיש כלום בדבר המחריד : למה תמות בלא עתך. למה תעשה כזאת אשר בעבורם תמות בעוד שלא נשלם ימיך, כי החרד ביותר הנה החרדה ממיתו, ומי שאינו מרגיש כלום אינו נשמר מדבר המחריד והמות נכון בידו :
יח) טוב וגו'. רוצה לומר להחריד מדבר המחריד : וגם מזה וגו'. רוצה לומר לאמן הלבב לבל ירגיש הרבה להטריד ביותר : כי ירא אלהים. מי שהוא ירא אלהים הוא יוצא ידי שניהם מעט להחריד ומעט לאמץ הלבב, כי החרד ביותר הוא כאלו מסיר בטחונו מה', ומי שאינו מרגיש כלום הוא כאלו אינו חושש על גזרת המקום אשר שלח עליו החרדה :

Re: דעת תורה על מגיפת הקורונה

על ידי סערצע » ד' מאי 06, 2020 4:49 am

יישר חילי'! ממנו יראו וכן יעשו.

Re: דעת תורה על מגיפת הקורונה

על ידי כּוֹתָר » ג' מאי 05, 2020 2:00 am

בר מצוה במחנובקא סאסוב עם מסכות.jpg
בר מצוה במחנובקא סאסוב עם מסכות.jpg (603.67 KiB) נצפה 4837 פעמים
אדמו"ר שמקיים ונשמרתם בפרהסיא

Re: דעת תורה על מגיפת הקורונה

על ידי ציון המצינת » ג' אפריל 07, 2020 8:58 pm

נאמנו מאד מכון י-ם.pdf
(2.24 MiB) הורד 63 פעמים

Re: דעת תורה על מגיפת הקורונה

על ידי לעולם אודך » ב' אפריל 06, 2020 2:22 pm

בס"ד
מתנת הקרונה
כל כך הרבה מדברים על מגפת קרונה, המגפה המשתוללת בכל העולם. צריך לדעת שאם רק קצת נפתח את העיניים ונתבונן נראה שבארץ ישראל, אין בכלל מגפת קרונה אלא מתנת קרונה, כן ממש כך, מאז שהגיע הקרונה לארץ ישראל, מתים הרבה הרבה פחות יהודים – כן ממש כך!

מספר הרב ברוך רוזנבלום שליט"א מצורף הקלטה, סיפר לי אחד ממנהלי החברא קדישא בירושלים, בכל יום בממוצע יש כארבעים לוויות בירושלים מכל העדות יחדיו, והנה עכשיו שיש את הקרונה, יש רק עשרה לוויות בכל יום, רבע מהרגיל, בכל יום מתים רק בירושלים פחות שלושים יהודים.
המעניין הוא שבאותו יום סיפר לי יהודי שגם במחוז חיפה ירד מספר הלוויות מאז תחילת הקרונה בערך כשלושים אחוז פחות, כך ממש אנשים לא מתים.
התקשרתי למנהל החברא קדישא בעירי לברר את העניין, עוד לא התחלתי לדבר והוא ישר אומר לי - כן גם אני שמתי לב לתופעה הזו, לא בכאלה ממדים עצומים, אבל ממש יש ההאטה.
והוא הוסיף וסיפר שאמש (יום א' י"א ניסן) בפורום של מנהלי החברא קדישא, כולם שאלו זה את זה – שמתם לב לתופעה שבזמן האחרון אנשים פשוט לא מתים!!!
גם אנשים לא חולים בתקופה הזאת, סיפר גיסי שעובד במוקד 101 לא של הקרונה, אלא של הדברים האחרים, שהוא פשוט יושב משועמם רוב היום, אין קריאות במוקד – שקט הטלפון פשוט לא מצלצל.
כמובן שכל זה רק בארץ ישראל, במקום, שכלשון הרב פנקוס זצ"ל שם הקב"ה שופך את אהבתו על עם ישראל, בחו"ל המצב בדיוק הפוך, שם מתקיים בהם ואנכי הסתר אסתיר פני, החברא קדישא לא משתלטים על העומס העצום של הלוויות, והם מבקשים מכל אלה שיש להם רכב גדול, שיבואו לעזור בפינוי המתים הרבים ל"ע (ובאמת הגיע הזמן שבני חו"ל יבינו שהשכינה כבר מזמן עלתה לארץ, והם נשארים שם ללא השגחת ה' מופקרים למקרים, והמעכב הגדול לגאולתנו הם בני חו"ל שלא עולים).

ובאמת סיפרו לי שכמה נגידים מארה"ב החליטו להקדים תרופה למכה, ועלו ובאו לארץ ישראל בידיעה שרק כאן הוא המקום הבטוח, וכסף וזהב בארה"ב לא יצילו אותם – רק ארץ ישראל היא ההצלה היחידה – בצלו חמדתי וישבתי!

חסד ה' מלאה הארץ
אם רק נפתח את עינינו נראה, שהקראו-נא מביא את עם ישראל כולו לעשיית חסד בקנה מידה שלא הכרנו, אם רק נסגור קצת את הפרשנות הנוראה של התשקורת ונפתח עיניים יהודיות, הרי נראה עולם נפלא מאין כמותו.
הצבא במקום להתעסק כל היום במלחמות אין סופיות עם המחבלים (שב"ה נהיו בשקט בדיוק עכשיו בצורה שלא היתה מזה שנים רבות), עבר תפנית שאין כדוגמתה, הקומנדו מגויס לחלק קמחא דפסחא לתושבי בני ברק. חייל גבעתי מגויס לחלק תרופות לזקנים, הצנחנים מגויסים לאסוף את החמץ מכל הבתים כדי שיוכלו לשורפו בשליחותם (סליחה עם החלפתי בתפקיד החיילות). צבא הגנה לישראל נהפך להיות צבא החסד לישראל, וכל זה עם מי, לא עם נכי צה"ל או עם אלמנות צה"ל, אלא עם אנשים שמעולם לא שרתו בצבא, אם אנשים שחלקם אולי כלל לא מעריך את אלו שמשרתים בצבא.
בימים נפלאים אלו, שוררת אהבה ואחדות שאין כדוגמתה, אין חשבונות ואין כעסים, אנשים אחים אנחנו כולנו יצאנו ממצרים, כולנו העם העברי שנולד בפסח, ואנו שמחים מאוד לעזור אחד לשני, וכך ארגן לנו ה' את הצלת הקרונה, באורח נס אין כרגע מחבלים ולא טילים, לא בלונים ולא מנהרות, כל מה שיש לצבא לעשות – זה רק חסד לשמה!!!
בואו נפתח עיניים ולב, אז נזכה להבין שאין כאן מגפת קורנה, אלא מתנת קורונה, ומה שכתבנו כאן זה אפילו לא קצה הקרחון של המתנות שמחכות לנו, ואולי במקום לחכות לחיסון שימצא, נחכה למתנות האפיקומן הנפלאה שה' מכין לנו - בימים ההם בזמן הזה.
בברכה יהודה טאוב – yudataub@gmail.com נשמח לקבל רעיונות והארות על עוד מתנות קרונה.

Re: דעת תורה על מגיפת הקורונה

על ידי אורח » ב' אפריל 06, 2020 4:13 am

כתוב על קורבן פסח: "ויהיה לכם למשמרת... אל תאכלו ממנו נא"

רש"י :שאינו צלוי כל צורכו "קוראו נא" בלשון ערבי.

מדרש ילקוט פרשת בא רמז קצ"א על הכתוב והיה לכם למשמרת: "מי פרע לכם ממדי וכו' מרדכי ואסתר וכו' מי פרע לכם מיון וכו' בני חשמונאים וכו' מי פורע לכם ממלכות רביעית נטרונא והיה לכם למשמרת אל תאכלו ממנו נא לא תבעיני' מהבהבה"

ופירש שם הזית רענן (מהמגן אברהם) נטורנא- פירוש שצריכין לשמור ולהמתין; לא תבעניני' מהבהבה - פירוש: "אל תבקשו לאכול אותם בהבהוב כלומר שאינו צלוי כל צרכו".

ומבואר בזה שאין לנו עכשיו זכות אחר לצאת מן הגלות אלא אותו הזכות לשמור ולהמתין שלא לאכול ח"ו ושלא להנות מהגאולה כזאת הבאה קודם הזמן וכו'

אם ח"ו לא מחכים לביאת המשיח ולוקחים חלק או רוצים בקיום של פעולות של דחיקת הקץ (חלק במדינה קודם הזמן) הרי זה כפירה בהבטחות הנביאים על גאולה דווקא ע"י מלך המשיח ותשובה, ועיכוב הגאולה האמיתית:
"אף על פי שיתמהמה אם כל זה אחכה לו"
"אין ישראל נגאלים אלא בתשובה"-(רמב"ם)
"אפס בלתך גואלנו לימות המשיח"

"זכורני בחורף שנת תרע"ח כשספרו לחפץ חיים על אודות השמחה שפשטה בבתי ישראל בגלל הצהרת בלפור, פרץ הח"ח בבכי ואמר לשמחה מה זו עושה? הקב"ה הבטיח לנו "ופרצת ימה וקדמה וצפונה ונגבה" הרי זה שטר בטוח שהקב"ה יפרע אותו בזמנו. לבסוף באים אנשים ומודים רק על חלק קטן שבשטר זה של הקב"ה והכל שמחים בהצהרה הזאת ורואים בה כעין גאולה... מסתפקים במועט... ליותר הם לא מחכים... אוי מה היה לנו, והמשיך לבכות. ופעם הקריאו לפניו מאמר בעיתון, שבו הביע אחד המשכילים תקותו שסוף סוף ארץ ישראל תהיה עצמאית כמו מדינת בולגריה שקמה על חורבות המדינה הטורקית. הח"ח פרץ בבכי ואמר, היתכן הדבר? אלף ושמונה מאות שנה אנו סובלים, דמנו נשפך כמים, מרבים אנו בתפילה ותחנונים להחלץ מעול הגלות, וכאן מסתפקים המה במועט ושכחו לגמרי את היעודים של נביאינו והבטחת תורתנו הקדושה הרי דבר אחד לא ישוב ריקם." (חפץ חיים על התורה הערות מעשי למלך על פרשת בא הערה א)

קורונה פ' כתר.
וברכת המינים בשמו"ע היא כנגד ספירת "כתר" - "שגדולה מכל צרכי בני אדם" (רמב"ם)

ע"כ נראה שיש להתרחק מאנשים בעלי דעות של מינות לפחות כמו שמתרחקים מאנשים שיש "קורונה" (כמבואר בס') ובפרט צריך זהירות בעניין של דעות של דחיקת הקץ כי זה מצוי מאוד גם אצל הנקראים "חרדים"

Re: דעת תורה על מגיפת הקורונה

על ידי כּוֹתָר » ד' אפריל 01, 2020 10:16 pm

דעת תורה מהאדמו"ר מאמשינוב בפרשת ויקרא.
קיבלתי ידיעה ש:
א. בניו הכחישו את ההודעה מכל וכל.
ב. השבוע, נכדו שהתארס בא לקבל מזל טוב, והוא לא רצה לתת לו יד רק איחל לו מרחוק.

Re: דעת תורה על מגיפת הקורונה

על ידי כּוֹתָר » ש' מרץ 28, 2020 9:36 pm

Re: דעת תורה על מגיפת הקורונה

על ידי עושה שלום » ד' מרץ 25, 2020 2:40 pm

דוד ריזל כתב:
ד' מרץ 25, 2020 1:40 pm
עושה שלום כתב: קורונה במבט התורה והיהדות
https://bit.ly/2UfF5MU

.
[/url]קורונה במבט התורה והיהדות.MP3
מי מדבר פה ?
הרב יהודה אלטר רומפלער שליט"א מבית שמש
השיחה הועברה בשטיבל דחסידי בעלזא בשכונת רמת-אברהם בבית שמש
קבצים מצורפים
קורונה במבט התורה והיהדות.MP3
למי שהקישור חסום יכול להוריד מכאן, מומלץ בחום!
(6.68 MiB) הורד 46 פעמים

Re: דעת תורה על מגיפת הקורונה

על ידי כּוֹתָר » ד' מרץ 25, 2020 1:40 pm

עושה שלום כתב: קורונה במבט התורה והיהדות
https://bit.ly/2UfF5MU

.
[/url]קורונה במבט התורה והיהדות.MP3
מי מדבר פה ?

חזרה למעלה