על ידי איש יהודי » ה' אוקטובר 28, 2021 12:52 pm
חכימא דיהודאי כתב: ↑
מי אמר שמצוי ולא מצוי נקבע לפי נשים חרדיות?
באופן כללי בעולם כן יש נשים מעשנות
אכן, הדבר נקבע ע"פ כלל הנשים.
יואל שילה כתב: ↑
יש גם הרבה גברים שמסירים את השער בלייזר - ובשל זה זה לא יהיה לא ילבש?
אכן, לא יהיה משום לא ילבש.
הרמב"ם כתב: "במה דברים אמורים במקום שאין מעבירין אותו אלא נשים כדי שלא יתקן עצמו תיקון נשים, אבל במקום שמעבירין השיער הנשים ואנשים אם העביר אין מכין אותו", ומשמע מדבריו שאין עונש על כך, אבל זה עדיין אסור. לעומת זאת הרי"ף, רבינו ניסים, הגאונים וחכמי ספרד אחרים סברו שבמקרה כזה אין איסור "לא ילבש" כלל.
להלכה בשולחן ערוך (שם) יש מחלוקת בין רבי יוסף קארו לרמ"א. השו"ע העתיק את לשון הרמב"ם, ונראה שסובר שאסור להסיר גם במקום שהגברים מסירים, ואילו הרמ"א ציטט את לשון הר"ן, ופסק שבמקום כזה מותר אפילו לכתחילה.
ועיין בטור (יו"ד סימן קפב) שהביא בשם הרמב"ם, שלא אסרו העברת בית השחי ובית הערוה לאנשים אלא במקום שאין מעבירין אותו אלא הנשים, משא"כ במקום שגם האנשים מעבירים אותו, מותר. וכתב הפרישה (שם סק"ה) נראה דר"ל אנשים גויים מעבירין אותו, דכיון דנהוג נהוג, ולמדין ממנהג עכו"ם בזה, שאינו דרך נשים בלבד. א"נ י"ל שעל ישראל קאמר שאם הנהיגו כולם יחד אין מוחין בידם.
וכ"כ הגאונים הראשונים דבכ"מ שדרך האנשים ונשים לעשות מותר, שהכל לפי המקום והזמן. ואף שבשו"ת הרשב"א ח"ד (סי' ד') חלק ע"ז, מ"מ קי"ל כדעת הרמב"ם והטור והשו"ע שהסכימו לדברי הגאונים הראשונים, וכ"כ הר"ן (ע"ז כ"ט) ועוד ע"ש, וסיים, ומ"מ נ"ל מדקדוק לשון הרשב"א שלא החמיר בזה אלא בדין העברת שער בית השחי ובית הערוה, שאינו ראוי מצד הטבע אלא לנשים, משא"כ במלבושים וכיו"ב גם הוא יודה דלא שייך איסור זה אלא בבגד המיוחד לאנשים בלבד, או לנשים בלבד, הלא"ה אין איסור משום לא ילבש גבר. וע' בשו"ת יביע אומר חלק ח' חו"מ (סי' י"ב) וביביע אומר ח"ו חיו"ד (סי' י"ד אות ו') ובשו"ת הראשון לציון ח"א (יו"ד סי' ח').
וה"ה לאחר שנתפשט הדבר בזמן הזה בין הנשים ובין האנשים להסיר שיער בגוף במקום שמפריע לו, אם דרך הרבה אנשים להסיר השער ע"י טיפול בלייזר מותר, מפני שנתפשט הדבר בזמן הזה. וכל שגם הגברים עושים כן, אין בזה איסור לא ילבש. ומתחשבים ברוב האנשים הגויים שהרגילו לעשות כך. וכן פסק הראשון לציון הרב יצחק יוסף.
[quote="חכימא דיהודאי" post_id=3519 user_id=93]
מי אמר שמצוי ולא מצוי נקבע לפי נשים חרדיות?
באופן כללי בעולם כן יש נשים מעשנות[/quote]
אכן, הדבר נקבע ע"פ כלל הנשים.
[quote="יואל שילה" post_id=3520 user_id=77]
יש גם הרבה גברים שמסירים את השער בלייזר - ובשל זה זה לא יהיה לא ילבש?
[/quote]
אכן, לא יהיה משום לא ילבש.
הרמב"ם כתב: "במה דברים אמורים במקום שאין מעבירין אותו אלא נשים כדי שלא יתקן עצמו תיקון נשים, אבל במקום שמעבירין השיער הנשים ואנשים אם העביר אין מכין אותו", ומשמע מדבריו שאין עונש על כך, אבל זה עדיין אסור. לעומת זאת הרי"ף, רבינו ניסים, הגאונים וחכמי ספרד אחרים סברו שבמקרה כזה אין איסור "לא ילבש" כלל.
להלכה בשולחן ערוך (שם) יש מחלוקת בין רבי יוסף קארו לרמ"א. השו"ע העתיק את לשון הרמב"ם, ונראה שסובר שאסור להסיר גם במקום שהגברים מסירים, ואילו הרמ"א ציטט את לשון הר"ן, ופסק שבמקום כזה מותר אפילו לכתחילה.
ועיין בטור (יו"ד סימן קפב) שהביא בשם הרמב"ם, שלא אסרו העברת בית השחי ובית הערוה לאנשים אלא במקום שאין מעבירין אותו אלא הנשים, משא"כ במקום שגם האנשים מעבירים אותו, מותר. וכתב הפרישה (שם סק"ה) נראה דר"ל אנשים גויים מעבירין אותו, דכיון דנהוג נהוג, ולמדין ממנהג עכו"ם בזה, שאינו דרך נשים בלבד. א"נ י"ל שעל ישראל קאמר שאם הנהיגו כולם יחד אין מוחין בידם.
וכ"כ הגאונים הראשונים דבכ"מ שדרך האנשים ונשים לעשות מותר, שהכל לפי המקום והזמן. ואף שבשו"ת הרשב"א ח"ד (סי' ד') חלק ע"ז, מ"מ קי"ל כדעת הרמב"ם והטור והשו"ע שהסכימו לדברי הגאונים הראשונים, וכ"כ הר"ן (ע"ז כ"ט) ועוד ע"ש, וסיים, ומ"מ נ"ל מדקדוק לשון הרשב"א שלא החמיר בזה אלא בדין העברת שער בית השחי ובית הערוה, שאינו ראוי מצד הטבע אלא לנשים, משא"כ במלבושים וכיו"ב גם הוא יודה דלא שייך איסור זה אלא בבגד המיוחד לאנשים בלבד, או לנשים בלבד, הלא"ה אין איסור משום לא ילבש גבר. וע' בשו"ת יביע אומר חלק ח' חו"מ (סי' י"ב) וביביע אומר ח"ו חיו"ד (סי' י"ד אות ו') ובשו"ת הראשון לציון ח"א (יו"ד סי' ח').
וה"ה לאחר שנתפשט הדבר בזמן הזה בין הנשים ובין האנשים להסיר שיער בגוף במקום שמפריע לו, אם דרך הרבה אנשים להסיר השער ע"י טיפול בלייזר מותר, מפני שנתפשט הדבר בזמן הזה. וכל שגם הגברים עושים כן, אין בזה איסור לא ילבש. ומתחשבים ברוב האנשים הגויים שהרגילו לעשות כך. וכן פסק הראשון לציון הרב יצחק יוסף.