שתיית יין בליל פורים

שלח תגובה


שאלת אימות זו היא אמצעי למניעת שליחה אוטומטית של טפסים על ידי בוטים.
BBCode פעיל
[img] פעיל
[flash] כבוי
[url] פעיל
סמיילים כבויים

צפיה מקדימה של הנושא
   

הרחב תצוגה צפיה מקדימה של הנושא: שתיית יין בליל פורים

שתיית יין בליל פורים

על ידי דוד ריזל » ג' ינואר 26, 2021 3:47 pm

בפשטות המצוה של 'משתה ושמחה' שמקיימים אותה בשתיית יין היא רק ביום הפורים,
מאידך יש כמה מקורות שנהגו לשתות ולשמוח גם בליל פורים.

א. לֵיל שִׁיכּוֹרִים הוּא זֶה הַלַּיְלָה. לִשְׂמוֹחַ בְּיַיִן הַטוֹב וְלָגִילָה. פּוּרִים עַל שֵׁם הַפּוּר נִקְרָא בְּגִּילָה. יִזְכּוֹר לָּנוּ בִּקְרִיאַת מְּגִילָּה (המעריב ערבים)
בַּלַיִל הַזֶּה יִשְׁכְּרוּ כָּל יְצוּרִים. לְהִזָכֵר חוֹק אֲשֶׁר נִקְבַּע בְּפוּרִים. אָרוּר הָאִישׁ אֲשֶׁר יָדוֹ יָרִים. לִשְׁתּוֹת מַיִם הַמְאָרְרִים (אוהב עמו ישראל)

(הפיוט מרבי מנחם בן אהרן המובא במחזור ויטרי ליל פורים (סי' תסה) ויש מפקפקים על אמינותו)

ב. ברמ"א (או"ח סי' תרצה ס"ב) פסק: 'ויש אומרים דאם הזיק אחד את חבירו מכח שמחת פורים, פטור מלשלם'. ומקור דבריו הוא מדברי תרומת הדשן (סי' קי) שכתב: 'שמעתי מה"ר טוביה בשם ריב"א, שכל מאכל שלוקחים הבחורים זה מזה אפילו שלא ברשות, משום שמחת פורים משעת קריאת המגילה עד לילה סעודת פורים, שהן שני לילות ויום אחד, אין בהם משום גניבה ולא משום גזילה'. ומבואר להדיא שיש ענין/שהיו נוהגים לשתות גם בליל פורים.

ג. הבית יוסף באו"ח סימן רי"ג מביא מהגהות מיימוניות בזה"ל:
ובהגה"מ פ"א נסתפקו בדין זה שכתבו בשם סמ"ק, וז"ל: ואנו אין אנו רגילים לקבוע עצמנו אלא בפת אבל בשאר דברים כל אחד מברך לעצמו. מיהו בליל פורים ובליל שלפני ברית מילה שרגילין לקבוע עצמם על היין ועל הפירות, יש להסתפק אם אחד מברך לכולם, ע"כ.
(שמעתי מקור זה מהרב מנחם כץ)

ושמעתי בשם הגר"ח קנייבסקי שאת 'המרבין בשמחה' מתחילת חודש אדר גם מקיימים בשתיית יין.

חזרה למעלה