על ידי כּוֹתָר » ב' פברואר 10, 2020 8:35 pm
לכאורה פירוש זה צריך ביאור, דהרי קימ"ל בר"ה יט, ב, (כנ"ל) שכבר בטלה מגילת תענית אחר חורבן בית שני, וא"כ איך אמרינן דיבטלו רק לעתיד בימות המשיח?
ואולי יש לפרש זה, לפי שיטת הראב"ד (בהשגות על בעה"מ מגילה ד, א, מדפי הרי"ף), דאעפ"י שבטלה מגילת תענית היינו לענין שאין לנו לעשותן יו"ט ולהמנע מהם מהספד, אבל ודאי אין גוזרין בו תענית ציבור עיי"ש. וכ"כ הרא"ש סוף פ"ב דתענית ובטור או"ח סי' תקעג בשם הראב"ד בלי שום חולק, וכ"כ בס' 'האשכול' הל' חנוכה ופורים סי' ח, וראה בזה בה'הקדמה' לס' מגילת תענית (ווארשא תרלד), דלפי"ז נמצא, דגם עכשיו נשאר תקנה ממגילת תענית שלא לקבוע אז תענית ציבור, וא"כ שפיר אמרינן דלע"ל יבטלו.
אמנם לדעת הר"ן תענית סוף פ"ב שחולק על הראב"ד, וכן דעת הריטב"א בחי' תענית י, א, ור"ה יח, ב, עיי"ש. עדיין קשה, כיון שכבר בטלה מגילת תענית, איך אמרינן שכל המועדים שבמגילת תענית יבטלו רק לעתיד בימות המשיח ?
(ערכתי עפ"י מה שכתב הרב אברהם יצחק ברוך גערליצקי בקובץ הערות וביאורים)
לכאורה פירוש זה צריך ביאור, דהרי קימ"ל בר"ה יט, ב, (כנ"ל) שכבר בטלה מגילת תענית אחר חורבן בית שני, וא"כ איך אמרינן דיבטלו רק לעתיד בימות המשיח?
ואולי יש לפרש זה, לפי שיטת הראב"ד (בהשגות על בעה"מ מגילה ד, א, מדפי הרי"ף), דאעפ"י שבטלה מגילת תענית היינו לענין שאין לנו לעשותן יו"ט ולהמנע מהם מהספד, אבל ודאי אין גוזרין בו תענית ציבור עיי"ש. וכ"כ הרא"ש סוף פ"ב דתענית ובטור או"ח סי' תקעג בשם הראב"ד בלי שום חולק, וכ"כ בס' 'האשכול' הל' חנוכה ופורים סי' ח, וראה בזה בה'הקדמה' לס' מגילת תענית (ווארשא תרלד), דלפי"ז נמצא, דגם עכשיו נשאר תקנה ממגילת תענית שלא לקבוע אז תענית ציבור, וא"כ שפיר אמרינן דלע"ל יבטלו.
אמנם לדעת הר"ן תענית סוף פ"ב שחולק על הראב"ד, וכן דעת הריטב"א בחי' תענית י, א, ור"ה יח, ב, עיי"ש. עדיין קשה, כיון שכבר בטלה מגילת תענית, איך אמרינן שכל המועדים שבמגילת תענית יבטלו רק לעתיד בימות המשיח ?
(ערכתי עפ"י מה שכתב הרב אברהם יצחק ברוך גערליצקי בקובץ הערות וביאורים)