על ידי אבגדה » ה' אפריל 08, 2021 3:03 pm
בס"ד
לכאורה יש לדון בעצם דין בורר. ומשמע לכאורה דבורר נלמד מברירת הפסולת מסמני הצבע (כך מובא בשו"ע הרב או"ח סי' שי"ט ס"א, וכן בערוך השולחן שם, ועוד אחרונים). וז"ל הגמרא במסכת שבת דף עד עמוד א: "תנו רבנן: היו לפניו מיני אוכלין" - היינו שעיקר דין בורר הוא באוכל. ויל"ע, דהא בסממנים של הצבע לכאורה לא היו כלל מיני אוכלים, וגם הפסולת שהייתה בתוכם לא הייתה אוכל. אלא נראה לומר לכאורה דכאן מדברת הברייתא על תולדה דבורר, שאלו שני מיני אוכלים, שחפץ באחד ולא בשני. וא"כ לכאורה כל מה שאינו חפץ בו הוא פסולת, ומה שכן חפץ בו הוא אוכל. וא"כ אם לוקח החתיכות הקטנות מהגדולות, אף שזה מין אחד, הרי זה לכאורה בורר. ודין זה לומד הרמ"א מדברי התרומת הדשן (ח"א סי' נ"ז), שאין בורר במין אחד. ולכאורה אם רוצה לברור בסממנים את הגדולים מתוך הקטנים לא ייחשב כבורר? וזו בעצם שאלת הש"ך. ולכן לכאורה קשה מאד על דברי הרמ"א והתרוה"ד, ובאמת ההלכה שאין ברירה אפילו במין אחד.
וביצה לחרדל לכאורה הענין הוא רק לגוון, ומדברי רש"י בגמרא ק"מ ע"א ד"ה לפי שאין משמע שלגוון אינו נחשב כברירה, אלא רק אכילה ממש.
ודברי הפמ"ג הנ"ל לכאורה הינם חידוש עצום, לומר שבסחיטת פרי תהיה שאלה של בורר, דאין זו דרך המלאכה כלל.
בס"ד
לכאורה יש לדון בעצם דין בורר. ומשמע לכאורה דבורר נלמד מברירת הפסולת מסמני הצבע (כך מובא בשו"ע הרב או"ח סי' שי"ט ס"א, וכן בערוך השולחן שם, ועוד אחרונים). וז"ל הגמרא במסכת שבת דף עד עמוד א: "תנו רבנן: היו לפניו מיני אוכלין" - היינו שעיקר דין בורר הוא באוכל. ויל"ע, דהא בסממנים של הצבע לכאורה לא היו כלל מיני אוכלים, וגם הפסולת שהייתה בתוכם לא הייתה אוכל. אלא נראה לומר לכאורה דכאן מדברת הברייתא על תולדה דבורר, שאלו שני מיני אוכלים, שחפץ באחד ולא בשני. וא"כ לכאורה כל מה שאינו חפץ בו הוא פסולת, ומה שכן חפץ בו הוא אוכל. וא"כ אם לוקח החתיכות הקטנות מהגדולות, אף שזה מין אחד, הרי זה לכאורה בורר. ודין זה לומד הרמ"א מדברי התרומת הדשן (ח"א סי' נ"ז), שאין בורר במין אחד. ולכאורה אם רוצה לברור בסממנים את הגדולים מתוך הקטנים לא ייחשב כבורר? וזו בעצם שאלת הש"ך. ולכן לכאורה קשה מאד על דברי הרמ"א והתרוה"ד, ובאמת ההלכה שאין ברירה אפילו במין אחד.
וביצה לחרדל לכאורה הענין הוא רק לגוון, ומדברי רש"י בגמרא ק"מ ע"א ד"ה לפי שאין משמע שלגוון אינו נחשב כברירה, אלא רק אכילה ממש.
ודברי הפמ"ג הנ"ל לכאורה הינם חידוש עצום, לומר שבסחיטת פרי תהיה שאלה של בורר, דאין זו דרך המלאכה כלל.