על ידי אבגדה » א' אפריל 11, 2021 7:03 pm
בס"ד
לימוד הדף היומי, וכן מה שנוהגות קהילות שלומדות דף גמרא ביחד, לכאורה אינו מחמת לימוד תורה, אלא מחמת איחוד אנשי הקהילה או חברי אגו"י, וכדומה, שכולם ילמדו את אותו לימוד.
החסרונות:
א. אם לא חוזרים זאת היטב, לא זוכרים. וזאת אני אומר מתוך בדיקה.
ב. הרוצה לדעת ש"ס, לא יכול לקבוע הספק מסויים ליום, אלא לפעמים יוצא יותר ולפעמים פחות.
ג. לימוד שטחי בלי הבנת הסוגיא גורם גם לאי זכירה, וגם לטעייה בהבנה.
ד. לימוד הגמרא אינו דבר לכשעצמו, אלא חלק ממהלך שלם, של בירור ההלכה למעשה, הכולל לימוד דעות הראשונים, הטוש"ע, ויתר נושאי הכלים הן על דף הגמרא והן על הטוש"ע. מבלעדי זה אוספים רוח.
ה. אם הלומד אין עיתותיו בידו, עדיף שילמד הלכה, אפילו הלכות פסוקות, כדי שידע לכה"פ את המינימום שהוא צריך לעשות. וכבר ראיתי לומדי דף היומי מחללי שבת בפרהסיא מתוך חוסר ידיעה.
איני מתייחס כלל לדעות השוללים את לימוד הדף היומי מתוך שאינם רוצים להיות חלק מאגו"י, כי כיום אין לימוד זה מייחד את אגו"י, אלא נלמד בכל חלקי הציבור, כולל הציבור הדל"י, כך שהדברים כבר אינם רלוונטיים.
בס"ד
לימוד הדף היומי, וכן מה שנוהגות קהילות שלומדות דף גמרא ביחד, לכאורה אינו מחמת לימוד תורה, אלא מחמת איחוד אנשי הקהילה או חברי אגו"י, וכדומה, שכולם ילמדו את אותו לימוד.
החסרונות:
א. אם לא חוזרים זאת היטב, לא זוכרים. וזאת אני אומר מתוך בדיקה.
ב. הרוצה לדעת ש"ס, לא יכול לקבוע הספק מסויים ליום, אלא לפעמים יוצא יותר ולפעמים פחות.
ג. לימוד שטחי בלי הבנת הסוגיא גורם גם לאי זכירה, וגם לטעייה בהבנה.
ד. לימוד הגמרא אינו דבר לכשעצמו, אלא חלק ממהלך שלם, של בירור ההלכה למעשה, הכולל לימוד דעות הראשונים, הטוש"ע, ויתר נושאי הכלים הן על דף הגמרא והן על הטוש"ע. מבלעדי זה אוספים רוח.
ה. אם הלומד אין עיתותיו בידו, עדיף שילמד הלכה, אפילו הלכות פסוקות, כדי שידע לכה"פ את המינימום שהוא צריך לעשות. וכבר ראיתי לומדי דף היומי מחללי שבת בפרהסיא מתוך חוסר ידיעה.
איני מתייחס כלל לדעות השוללים את לימוד הדף היומי מתוך שאינם רוצים להיות חלק מאגו"י, כי כיום אין לימוד זה מייחד את אגו"י, אלא נלמד בכל חלקי הציבור, כולל הציבור הדל"י, כך שהדברים כבר אינם רלוונטיים.